Kultura jazdy w korkach - czy też tak jeździcie?

12 Paź 2022, 12:52

Mamy miesiące w których na drogach jest ciaśniej niż zwykle. Wtedy częściej niż zazwyczaj możemy spotkać się z zatorami na drodze. W takiej sytuacji częściej też możemy zostać mimowolnymi świadkami lub nawet ofiarami niebezpiecznej pomysłowości kierowców na uniknięcie stania w korku.

  1. O czym pamiętać, stojąc w korku
  2. Czego nie robić, gdy widzimy korek
  3. Najniebezpieczniej na końcu korka
Kultura jazdy w korkach - czy też tak jeździcie? Najlepiej jest planować podróż w taki sposób, aby nie jechać w największym natężeniu ruchu. Jednak nie zawsze jest to możliwe, więc najbezpieczniej jest przygotować się na wystąpienie zatoru na drodze. O tym, gdzie możemy się go spodziewać, często informują tablice na autostradach czy drogach szybkiego ruchu. Warto także śledzić informacje w radiu. Nowoczesne modele samochodów zapewniają również dostęp do nawigacji korzystającej z danych o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym. Możemy wybrać alternatywną trasę, gdy pojawi się korek. Oczywiście dojeżdżając do pracy na co dzień nie będziemy mieli większego wyboru i trzeba będzie pogodzić się z czasem spędzonym w korku.

O czym pamiętać, stojąc w korku
Zachowanie odpowiedniego bezpiecznego odstępu to podstawa, ponieważ w przypadku konieczności nagłego hamowania, gdy zaczyna się tworzyć zator, minimalizujemy ryzyko uderzenia w auto jadące przed nami. W takiej sytuacji, gdy jesteśmy zmuszeni gwałtownie hamować, możemy włączyć światła awaryjne, żeby ostrzec kierowców jadących za nami. Wiele samochodów ma funkcję, która przy ostrym hamowaniu automatycznie włącza te światła.

"Gdy widzimy tworzący się korek, zawsze pamiętajmy też o pozostawieniu wolnego miejsca na przejazd służb ratunkowych, tak aby nie utrudniać im jak najszybszego dotarcia do poszkodowanych w wypadku. Pas awaryjny to za mało, należy już na początku zjechać na bok swojego pasa. Gdy znajdujemy się na drodze o dwóch pasach prowadzących w tym samych kierunku, kierowcy z lewego pasa zjeżdżają w lewo, a kierowcy z prawego pasa – w prawo" mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Czego nie robić, gdy widzimy korek
Niektórzy kierowcy, widząc tworzący się zator, posuwają się do bardzo niebezpiecznych zachowań, aby tylko nie utknąć w korku. Niedopuszczalna jest jazda pod prąd, zawracanie czy jazda pasem awaryjnym. Nie wjeżdżajmy na skrzyżowanie, jeśli wcześniej nie upewniliśmy się, że nie tworzy się za nim korek i będzie można kontynuować jazdę, inaczej może dojść do jeszcze większego zablokowania ruchu.

Najniebezpieczniej na końcu korka
Z badań(1) przeprowadzonych w Holandii wynika, że kolizje podczas tworzących się na drodze zatorów występują głównie w końcowej części korka. W tych miejscach prędkość strumienia ruchu gwałtownie spada, co może wiązać się z częstym i ostrym hamowaniem, a także wysokim ryzykiem zderzenia polegającego na uderzenie w tył pojazdu. W samym korku dzieje się już stosunkowo niewiele, ponieważ ruch jest prawie całkiem zatrzymany, a w przypadku, gdy dochodzi do zderzenia prędkość samochodów jest niewielka, więc konsekwencje takich kolizji są mniej poważne.

Badania potwierdzają, że wśród kolizji, które miały miejsce w zatorach na holenderskich drogach krajowych, przeważają te, w których doszło do najechania na pojazd jadący przed nami, rzadziej dochodzi do zderzeń „bocznych”. Przyczyny to głównie utrzymanie niewystarczającego odstępu od poprzedzającego pojazdu, nieuwaga, rozproszenie koncentracji i błędna ocena prędkości, z jaką poruszają się inne pojazdy.

Badacze przeanalizowali także śmiertelne wypadki na holenderskich drogach krajowych. Prawie połowa śmiertelnych zderzeń tylnych miała miejsce w końcowej części korka. Co ważne, w 40% przypadków dotyczyło to lokalizacji znanych jako miejsca podatne na tworzenie się korka, a więc takich, gdzie kierujący mogli się go zawczasu spodziewać.

źródło: (1) swov.pl; Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3624
Zdjęcia: 12840
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

12 Paź 2022, 12:58

I wszyscy to wszystko wiedzą, tylko policja jest zawsze zaskoczona...
Korki zazwyczaj robią się w tych samych miejscach o tej samej porze. I zazwyczaj nie jest to tak, że te korki w tym miejscu są od wczoraj. Może czas ukrócić i w końcu wyeliminować z ruchu w tych korkach tych, którym się codziennie spieszy? Wystarczy, że w danym miejscu o danej porze stanie nieoznakowany radiowóz. Albo będzie non stop w tym korku jeździł i wyłapywał tych wariatów. Jak mierzą prędkość, to umieją jeździć w kółko w tym samym miejscu. Ale żeby pojeździć w korku to już nie ma czasu...
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 19367
Zdjęcia: 1207
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

12 Paź 2022, 13:09

W sumie mogli by wyeliminować tych którzy wciskają się na końcu zjazdu z innego pasa przeznaczonego np. do jazdy na wprost ale to dotyczy dróg ekspresowych. Co do miasta to tam ciężko będzie uniknąć korków i do pewnych opóźnień w godzinach szczytu trzeba się przyzwyczaić, a mając to na uwadze pamiętać o zarezerwowaniu sobie większej ilości czasu na przebycie danej drogi.

Najbardziej śmieszą mnie kierowcy jadący slalomem między samochodami z większą prędkością bo im się spieszy. Po czym za chwilę jadąc spokojnie wyprzedzam ich bo utknęli na wolniejszym pasie :/ Jadąc w korku też trzeba umieć przewidywać :) nie tylko wtedy jak jedziemy na trasie.
Moskito
Początkujący
 
Posty: 71
Zdjęcia: 2

12 Paź 2022, 13:30

Moskito napisał(a):Co do miasta to tam ciężko będzie uniknąć korków i do pewnych opóźnień w godzinach szczytu trzeba się przyzwyczaić, a mając to na uwadze pamiętać o zarezerwowaniu sobie większej ilości czasu na przebycie danej drogi.

No co ty :?: Jakie jest tłumaczenie większości kierowców wykonujących takie manewry jak ich złapie policja? Taki kierowca nie ma czasu, żeby wyjechać wcześniej. On jest non stop zabiegany i zawsze mu się spieszy.... :)
Moskito napisał(a):Najbardziej śmieszą mnie kierowcy jadący slalomem między samochodami z większą prędkością bo im się spieszy. Po czym za chwilę jadąc spokojnie wyprzedzam ich bo utknęli na wolniejszym pasie Jadąc w korku też trzeba umieć przewidywać nie tylko wtedy jak jedziemy na trasie.

Tacy też się zdarzają. Ciekawe jak się potem czują i co sobie myślą :D
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 19367
Zdjęcia: 1207
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Hybrydy na trasy? - jak sprawdza się hybryda w trasie, spalanie?
    W prawdzie nie planuję na razie zakupu samochodu, ale ciekawi mnie funkcjonalność hybryd. Nie mówię tu o typie plugin tylko o takim, gdzie silnik elektryczna wyłącznie wspomaga spalinowy tzn. do pewnych obrotów ...
    Silnik F140 - Ferrari
    Wszyscy fani sportowych aut kochają silniki V12, a jednym z najsłynniejszych producentów motorów tego typu jest Ferrari. W swojej bogatej historii włoska marka stworzyła wiele jednostek o takim układzie i naprawdę ...