Latem też można wpaść w poślizg

Latem też można wpaść w poślizg

02 Sie 2018, 15:35

Choć z ryzykiem poślizgu kojarzy się raczej zima i oblodzona nawierzchnia dróg, równie niebezpieczna sytuacja na drodze może przydarzyć się kierowcy także latem. To właśnie na okres od czerwca do sierpnia przypada w Polsce najwyższa średnia suma opadów deszczu(1), które zwiększają prawdopodobieństwo wystąpienia akwaplanacji, czyli poślizgu wodnego. Jak bezpiecznie zachować się w takiej sytuacji i jak jej zapobiegać?

Burze i ulewne deszcze są bardzo częstym zjawiskiem w okresie letnich upałów. Podczas ulewy wielu kierowców redukuje prędkość ze względu na gorszą widoczność, ale trzeba pamiętać, że nawet kiedy deszcz ustanie, mokra nawierzchnia drogi wciąż może stanowić zagrożenie. Przyczynia się ona do wystąpienia akwaplanacji. Jest to utrata kontaktu opony z jezdnią podczas jazdy po mokrej nawierzchni, spowodowana utworzeniem się warstwy wody między oponą a powierzchnią jezdni. Do tego zjawiska dochodzi, gdy koło obraca się bardzo szybko i nie nadąża z odprowadzaniem wody spod opony.
Image Jak wyjść z wodnego poślizgu?
Należy w odpowiedni sposób reagować na akwaplanację w momencie, gdy pojawią się jej typowe objawy: "uciekanie" tyłu samochodu na boki oraz wrażenie poluzowania kierownicy, która staje się bardzo łatwa w operowaniu. Prawidłowe postępowanie w przypadku wystąpienia akwaplanacji to zdjęcie nogi z gazu, dzięki czemu pojazd wytraca prędkość i po chwili może ponownie stać się sterowny. Częstym błędem, jaki popełniają kierowcy, kiedy wpadną w poślizg wodny, jest gwałtowne wciskanie pedału hamulca. Takie odruchowe działanie nie pomaga w odzyskaniu kontroli nad pojazdem, tak samo jak nerwowe poruszanie kierownicą – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Niebezpieczne kałuże
Akwaplanacji sprzyja prędkość niedostosowana do warunków na drodze, zużyte opony (im płytszy bieżnik, tym większe ryzyko utraty przyczepności) oraz ilość wody na jezdni – im jest ona większa, tym szybciej opony mogą utracić przyczepność. Dlatego szczególnie niebezpieczne jest wjeżdżanie w kałuże oraz koleiny wypełnione wodą, zwłaszcza że trudno z daleka ocenić ich głębokość.

Zanim dojdzie do akwaplanacji
Aby zmniejszyć ryzyko akwaplanacji, należy zredukować prędkość zarówno w czasie deszczu, jak i bezpośrednio po nim, gdy nawierzchnia drogi nie zdążyła jeszcze wyschnąć. Warto rozważyć także udział w zajęciach z doskonalenia techniki jazdy, podczas których można przećwiczyć wychodzenie z poślizgu w bezpiecznych warunkach.

źródło: (1) IMGW (Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej); Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2755
Zdjęcia: 9815
Rejestracja: 18 Cze 2012, 12:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Mitsubishi Outlander - 5 gwiazdek w testach Euro NCAP Mitsubishi Outlander - 5 gwiazdek w testach Euro NCAP
    Outlander - nowy crossover Mitsubishi Motors, który zadebiutował w Europie kilka tygodni temu, został poddany nowej serii testów zderzeniowych, organizowanych przez instytut Euro NCAP. Samochód uzyskał ...
    Skoda Octavia Green E Line - CEZ ją przetestuje Skoda Octavia Green E Line - CEZ ją przetestuje
    Dwa modele SKODY Octavii Green E Line pierwszych całkowicie elektrycznych samochodów, zostaną poddane testom przez przedsiębiorstwo energetyczne. SKODA, w celu sprawdzenia możliwości flotowych na swoim nowym, elektrycznym ...

  •