Mazda CX5 - olej, filtry, przyspieszanie z opóźnieniem itp.

16 Sie 2021, 18:42

Cześć, witam.

Mam kilka pewnie prostych (dla Was) pytań. W zeszłym roku zmarł mi ojciec i matka odziedziczyła Mazde CX5 (2018) Touring 2.5 143/194 automat benzyna sprowadzaną z USA. Chcę pomóc jej w utrzymaniu auta, a już prawie 2 lata nic nie było przy nim robione, (a po śmierci ojca to dobre 3-4 miesiące w garażu stała) a jak mi wiadomo auto sprowadzane z USA nie ma gwarancji, a ASO trochę zdziera, a więc:

1. jakie zamienniki filtrów kupić (mann, bosch, filtron)?
2. jaki olej kupić? znalazłem fakture aso i mam 0w20 SupraX, ale znajomy mówił, że można lepszy w podobnej cenie, tylko, że jak patrzyłem to Motul to ponad 300zl, a SupraX 180, chyba,że pomyliłem Motul z inną firmą
3. jaką benzyne lać? Czytałem, że powinno być na klapie zbiornika, ale ja nic nie mam, jak również nie znalazłem w domu żadnych manuali czy książek od auta. Póki co leję 95 na zmianę czasami z 98.
4. czy model posiada filtr paliwa i czy jest wymienny? Na fakturze nic nie mam, a i próżno szukać w necie takiego filtra. Czy amerykańska wersja jest jakaś "inna" i tak filtr trzeba sprowadzać z USA czy jest ale może niewymienny?
5. czy auto na taki przegląd (olej, filtry) można oddać do Ryśka z garażu i spokojnie sobie poradzi czy w nowszych autach to jakaś bardziej skomplikowana sprawa? Dodam, że ów Rysiek, już 10lat naprawia mojego 20letniego diesla i jestem zadowolony
6. czytałem, że po takim przeglądzie, wymianie oleju, powinno się "coś" kasować w aucie. Co to takiego i czy samemu można to zrobić, bo umknął mi ten temat i teraz nie mogę go odnaleźć
7. czy przy nagłym wyprzedzaniu, chwila na zastanowienie auta to jest normalne czy może coś już sie zaczyna psuć? W sensie wiecie, jedziecie sobie 110km/h chcecie wyprzedzic tira, a tu taka jakby dziura, wciskam gaz i musze poczekac tak z sekunde czy dwie na odpowiedź auta. Jak już wspominałem auto stało w garażu 3-4 miesiące, w garażu ciepło min. 14 stopni w zimie, to oznaka jakiegoś zapowietrzenia od stania, czegoś innego, czy automaty tak mają?

Pytania pewnia dla wielu błache, ale dla mnie, posiadacza starego diesla, te odpowiedzi są ważne i liczę na Waszą pomoc. Pozdrawiam
Lex7
Nowicjusz
 
Posty: 3
  • 17 Sie 2021, 09:19

    1. Wymienione firmy są ok.
    2. To oryginalny olej mazdy, kup taki sam.
    3. Możesz tak lać, te silniki są zestrojone też z 95.
    4. Jest, nie wymienia się to zbyt często, co ok 60 tys w benzynie. W dieslu co 30 tys.
    5. Bez problemu.
    6. Info o inspekcji serwisowej? Raczej można samemu.
    7. Zależy, jeździsz dieslem, więc może Ci się tak wydawać, bo ta mazda leci pełną mocą od ok 3 tyś obrotów, zrzuć bieg na niższy.
    quel
    Zaawansowany
     
    Posty: 532
    Auto: Fiat Bravo
    Silnik: 1.9 M-jet
    Rok produkcji: 2008

    17 Sie 2021, 09:35

    AD.7 Masz tu automat który potrzebuje chwilę na twoją reakcję. Jedziesz spokojnie i raptownie wciskasz gaz więc musi on zrzucić bieg i zacząć przyspieszać. Dlatego masz takie niewielkie opóźnienie, sterownik nie wie że będziesz chciał zaraz wyprzedzać. Spróbuj przed wyprzedzeniem chwile wcześniej załączyć tryb sport. W tych samochodach masz sześciostopniowy automat ale nie jest on za szybki więc do tego trzeba się przyzwyczaić :wink:
    Rokiko
    Stały forumowicz
     
    Posty: 4371
    Zdjęcia: 12

    17 Sie 2021, 13:56

    Dziękuje, za odpowiedzi, bardzo przydatne. Jeszcze pare kwestii.

    1. Co do filtrów, to wiem, że to są przyzwoite firmy, ale czy np. warto dopłacić do produktów Mann? Wzgledem np. Filtrona to jest ok. 50zl za komplet (olej,powietrze,kabinowy) nie jest to jakiś straszny wydatek, a może warto? Czy to jednak wszystko podobna jakość?
    2. Jaki jest interwał wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów? Z artykułów można sie dowiedzieć, że nie jest dożywotni jak sugerują producenci, natomiast rozstrzał przebiegu jest już spory, raz czytam, że 40 tysiecy kilometrów, a raz, że 80. Na ten moment jest 25tys na liczniku.
    3. Wracając do filtru paliwa, to serio, przeszukałem neta i nie znalazłem żadnych ofert zamienników filtrów paliwa do tej mazdy. A w jakimś sklepie to nawet wyświetliła mi się przekreślona oferta z dopiskiem, że niewymienny. Dziwne.
    4. Jesteście w stanie polecić jakiś sprawdzony sklep internetowy z olejami filtrami? Słyszałem, że na alledrogo lepiej oleju nie kupować, a u mnie w stacjonarnym ceny za olej czy filtry kształtują się na poziomie prawie x3 tego co jest w necie.
    Lex7
    Nowicjusz
     
    Posty: 3

    17 Sie 2021, 14:17

    1. Miałem od filtrona, bosch, mahle, knecht i nie widzę różnicy. Co ciekawe Mann przejął filtrona i to 1 przedsiębiorstwo.
    2. Różnie się mówi, ale warto wymieniać co 60-90 tyś.
    3. Może tak być, znalazłem coś, ale to wygląda na jakąś zabudowaną konstrukcję i cena ok 200zł+. Silniki skyactiv i mazdy to nieznany mi temat, lepiej dowiedzieć się na jakiejś grupie/forum mazdy.
    4. Kupuję na Intercars, oleje różnie, czasem w aso taniej kupić niż w internecie.
    quel
    Zaawansowany
     
    Posty: 532
    Auto: Fiat Bravo
    Silnik: 1.9 M-jet
    Rok produkcji: 2008

    17 Sie 2021, 15:07

    1,2. Ok dzieki
    3. Odzew na forum mazdy taki, że szok. Pierwsze co to tam uderzałem z pytaniami, ale bez zainteresowania. Choć może zadzwonie poprostu do aso mazdy i może coś powiedzą. Z drugiej mam fakturę przed zakupową z badaniem i po zakupie auta z wymienionymi filtrami i olejem i brak na niej filtra paliwa, a napewno ojciec by wymieniał gdyby można było, czyli raz w roku.
    4. Z tego co czytałem to aso Mazdy jedno z droższych. Mam przed sobą fakture z 2019r i by się zgadzało. Cały przegląd kosztował wtedy 1253zl, w tym filtr powietrza 91zl, filtr oleju 46zl, filtr kabinowy 148zl, olej Mazda SupraX za 4.5 litra 297zl. Dzisiejsze ceny i to te wyższe, komplet czyli filtr oleju,powietrza,kabinowy od Manna to 120zl + olej mazda SupraX za 5l to 200zl. Czyli aso w 2019 zapłacone 582zl za części, a dzisiejsze to można za ok. 300zł dostać jak się dobrze poszuka. Tak samo aso wtedy zaplacone 1253, a tegoroczna cena ponad 1400zl. Może aso i tańsze się zdarza, ale nie te mazdy.
    Lex7
    Nowicjusz
     
    Posty: 3
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jak jeździć oszczędnie hybrydą?
    Jest stale rozwijana i zdaniem wielu stanowi złoty środek między bezemisyjną jazdą, a swobodą typową dla aut spalinowych. Technologia hybrydowa od lat jest czymś więcej niż tylko ciekawostką i pozwala oszczędzać kierowcom ...
    Fiat Tipo - funkcjonalność, prostota i charakter
    Fiat Tipo kończy 30 lat, umocniony sukcesem w kluczowym segmencie C, w którym Fiat od zawsze był liderem, stanowi doskonałą odpowiedź na współczesne i przyszłe wyzwania rynku. Premiera Fiata Tipo miała miejsce ...

  • 17 Sie 2021, 15:47

    Lex7 napisał(a):2. Jaki jest interwał wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów? Z artykułów można sie dowiedzieć, że nie jest dożywotni jak sugerują producenci, natomiast rozstrzał przebiegu jest już spory, raz czytam, że 40 tysiecy kilometrów, a raz, że 80. Na ten moment jest 25tys na liczniku.
    Najlepiej nie przekraczać 60tkm lub robić co jakieś 5 lat jak nie osiągniesz takiego przebiegu. Nie ma oleju dożywotniego. Można przyjąć że jak jeździsz głównie po mieście to wymieniasz co 50tkm a jak w trasie nie przekraczasz 70tkm.

    Lex7 napisał(a):1. Co do filtrów, to wiem, że to są przyzwoite firmy, ale czy np. warto dopłacić do produktów Mann? Wzgledem np. Filtrona to jest ok. 50zl za komplet (olej,powietrze,kabinowy) nie jest to jakiś straszny wydatek, a może warto? Czy to jednak wszystko podobna jakość?
    Nie warto lepiej wymieniać co 10tkm i będzie ok.

    Lex7 napisał(a):3. Wracając do filtru paliwa, to serio, przeszukałem neta i nie znalazłem żadnych ofert zamienników filtrów paliwa do tej mazdy. A w jakimś sklepie to nawet wyświetliła mi się przekreślona oferta z dopiskiem, że niewymienny. Dziwne.
    Filtr paliwa w benzynie uznaje się za niewymienialny ale generalnie powinno się go co jakiś czas wymienić. Jednak tak jak piszesz może być problem z jego znalezieniem.

    Lex7 napisał(a):4. Jesteście w stanie polecić jakiś sprawdzony sklep internetowy z olejami filtrami? Słyszałem, że na alledrogo lepiej oleju nie kupować, a u mnie w stacjonarnym ceny za olej czy filtry kształtują się na poziomie prawie x3 tego co jest w necie.
    Tu też sprzedają sklepy tylko musisz je znaleźć i poczytać opinie. Co ciekawe najczęściej jest sporo taniej a produkty pochodzą z tego samego źródła co w np. InterCars który jest najdroższą hurtownią części w Polsce :wink:

    Lex7 napisał(a):Choć może zadzwonie poprostu do aso mazdy i może coś powiedzą. Z drugiej mam fakturę przed zakupową z badaniem i po zakupie auta z wymienionymi filtrami i olejem i brak na niej filtra paliwa, a napewno ojciec by wymieniał gdyby można było, czyli raz w roku
    Z ASO różnie bywa czasem masz kilka wersji cenowych jednego przeglądu. Wybierasz najtańszy i masz pieczątkę w książce ale co z tego jak np. wymienią Ci tylko olej? Widziałem już nie raz takie przypadki. Serwisowany w ASO do końca ale wymieniali tylko olej w silniku ;/ więc co to za serwis...? No niestety tak bywa, chodzi o auta już po gwarancji kiedy nie ma przymusu robienia określonych dokładnie przeglądów.

    AD4. Popytaj w różnych ASO Mazdy bo czasem są jakieś promocje i można się zdziwić że to samo może kosztować nawet i 30% mniej w innym które nie jest daleko :)
    Rokiko
    Stały forumowicz
     
    Posty: 4371
    Zdjęcia: 12