Młodzi kierowcy nadal zbyt niebezpieczni

29 Kwi 2022, 11:43

Kierujący pomiędzy 18 a 24 rokiem życia od lat stanowią grupę z najwyższym wskaźnikiem liczby wypadków na 10 tys. populacji. Brak doświadczenia, niejednokrotnie zbytnia pewność siebie i szereg ryzykownych zachowań podejmowanych przez świeżo upieczonych kierowców może często prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze i kolizji.

  1. Młodzi kierowcy a ryzykowne zachowania na drodze
  2. Młodzi kierowcy wciąż za szybko
  3. Jest lepiej niż rok wcześniej
Młodzi kierowcy częściej niż kierowcy z innych grup wiekowych podejmują wysokie ryzyko związane z niebezpiecznymi zachowaniami na drodze(1). Chęć współzawodnictwa czy zaimponowania innym połączona z przekraczaniem limitów prędkości może stanowić na drodze prawdziwie niebezpieczną mieszankę.
Młodzi kierowcy nadal zbyt niebezpieczni Młodzi kierowcy a ryzykowne zachowania na drodze
Wśród różnych rodzajów ryzykownych zachowań kierowców jedne z najniebezpieczniejszych to przekraczanie prędkości, nieodpowiednie korzystanie z telefonu w czasie jazdy, niezapinanie pasów bezpieczeństwa, prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu, narkotyków lub niektórych leków czy też kierowanie w stanie zmęczenia. Badanie oparte na samoocenie pokazuje, że kierowcy w wieku
18-24 są bardziej skłonni do tego rodzaju zachowań niż osoby ze starszych grup wiekowych.

Szczególną formą ryzykownego zachowania kierujących jest agresja za kierownicą. Przejawiać się ona może na przykład w lekceważeniu innych użytkowników ruchu, „jeździe na zderzaku”, zajeżdżaniu drogi, nadmiernym używaniu klaksonu, miganiu światłami, krzyczeniu lub wykonywaniu obscenicznych gestów. Agresywne zachowania użytkowników dróg często mogą wynikać z niecierpliwości, frustracji, wrogości czy pośpiechu.

Według ustaleń badaczy ryzykowne zachowania za kierownicą często idą w parze ze skłonnością do złości. Osoby, które mają tendencję do szybkiego wpadania w złość, częściej przejawiają również agresywne zachowania prowadząc auto. Zwłaszcza u młodych kierowców złość podczas jazdy może sprzyjać między innymi wielokrotnemu popełnianiu tych samych wykroczeń drogowych. Takie osoby nie przestrzegają przepisów drogowych i robią to niestety dość konsekwentnie, stanowiąc ogromne zagrożenie(1).

Młodzi kierowcy wciąż za szybko
Z policyjnego raportu wynika, że niedostosowanie prędkości do warunków ruchu było w ubiegłym roku przyczyną ponad 38% (38,2%) wypadków spowodowanych przez kierujących w wieku 18-24 lat.

"Osoby, które dopiero co zdobyły uprawnienia do kierowania pojazdami, mają niewielkie doświadczenie i umiejętności w tym zakresie oraz nie potrafią jeszcze przewidywać zagrożeń. To powoduje, że często mogą jeździć mniej ostrożnie i gorzej radzić sobie w utrudnionych warunkach. Dlatego jeśli od niedawna posiadamy prawo jazdy, nie przeceniajmy swoich zdolności za kierownicą i nie lekceważmy zwłaszcza ograniczeń prędkości, przestrzeganie przepisów to podstawa. Kiedy jedziemy wolniej, mamy czas na właściwą reakcję, gdy na drodze zdarzy się coś nieprzewidzianego" mówi Adam, Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Jest lepiej niż rok wcześniej
Ubiegłoroczne statystki policyjne także potwierdzają, zresztą nie po raz pierwszy, że w porównaniu z kierowcami w starszym wieku kierujący pomiędzy 18 a 24 rokiem życia stanowią grupę nie tylko z najwyższym wskaźnikiem liczby wypadków na 10 tys. populacji, ale i najwyższym wskaźnikiem ofiar na 1 mln populacji. Młodzi kierowcy byli w 2021 roku sprawcami 3 653 wypadków (17,7% wypadków powstałych z winy kierujących), w których zginęły 382 osoby, a 4 630 zostało rannych.

Warto jednak zwrócić uwagę, że w 2021 roku sytuacja się poprawiła, a liczba wypadków spadła w porównaniu z rokiem 2020. Według statystyk w ubiegłym roku wypadków spowodowanych przez najmłodszych kierowców było o 121 mniej (-3,2%), o 84 mniej osób zostały rannych (-1,8%) i o 49 mniej zginęło (-11,4%).

źródło: (1) SWOV; Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3561
Zdjęcia: 12766
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

29 Kwi 2022, 22:21

Jakieś statystyki odnośnie dziadków po 60?
Miro12
Początkujący
 
Posty: 83
Miejscowość: Wrocław
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Peugeot 307 SW
Silnik: 2.0
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

29 Kwi 2022, 23:04

Miro12 napisał(a):Jakieś statystyki odnośnie dziadków po 60?
Że niby co ? Dziadkiem można być do 60 an nawet i niżej np przy 40. Mieć całą grupkę wnuków . Co chcesz przez to przekazać ?
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 3923
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia I , Fabia II
Silnik: 1,4 AME , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

29 Kwi 2022, 23:12

Byś się domyślił, że chodziło o przenośnie. Napisałem, interesuje mnie info o osobach po 60 coś ciężko ze zrozumieniem?
Miro12
Początkujący
 
Posty: 83
Miejscowość: Wrocław
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Peugeot 307 SW
Silnik: 2.0
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

29 Kwi 2022, 23:59

A dlaczego chcesz chcesz statystyki wypadkowości kierowców po 60 ?
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 3923
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia I , Fabia II
Silnik: 1,4 AME , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

30 Kwi 2022, 00:14

Bo to mnie bardzo zaciekawiło. Większość właśnie przypadków odwalania numerów różnych to były takie osoby. Młodzi przeważnie giną z własnej głupoty. Osoby po 60 raczej już z braku koncentracji, wzroku, słuchu.
Miro12
Początkujący
 
Posty: 83
Miejscowość: Wrocław
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Peugeot 307 SW
Silnik: 2.0
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jak można odzyskać utracone zniżki z OC i AC?
    Wypracowane zniżki na polisie ubezpieczeniowej są chlubą niejednego kierowcy. Jednak bardzo łatwo je stracić i to w bardzo krótkim czasie. Z dzisiejszego artykułu dowiesz się jak odzyskać utracone zniżki z polis OC ...
    Jak można zmniejszyć wydatki na paliwo?
    Dużo kierowców każdego dnia korzysta z samochodu, a koszty paliwa rzędu kilkuset złotych miesięcznie nie zaskakują. Często dla kierowcy wydatek na paliwo jest dosyć sporym miesięcznym obciążeniem. Niestety gwałtowny ...

  • 30 Kwi 2022, 12:28

    bonifacy napisał(a):Że niby co ? Dziadkiem można być do 60 an nawet i niżej np przy 40. Mieć całą grupkę wnuków . Co chcesz przez to przekazać ?

    Miro12 napisał(a):Byś się domyślił, że chodziło o przenośnie. Napisałem, interesuje mnie info o osobach po 60 coś ciężko ze zrozumieniem?

    bonifacy - naprawdę dałbyś sobie już spokój z niszczeniem naszego forum. Powiem otwarcie - twoje niektóre posty naprawdę niszczą forum. Czyli to, co przez lata wypracowaliśmy. Kolejny temat, w którym na siłę starasz się zainicjonować kolejną, niepotrzebną dyskusję.
    Kolega pisząc o dziadkach, nie miał na myśli wnuków, o czym wydaje mi się, że wiesz doskonale. Więc daj sobie spokój, bo nie pozwolę ci na zepsucie kolejnego tematu :evil:
    Miro12 napisał(a):Większość właśnie przypadków odwalania numerów różnych to były takie osoby. Młodzi przeważnie giną z własnej głupoty. Osoby po 60 raczej już z braku koncentracji, wzroku, słuchu.

    Ja dodam do tego, że to nie muszą być wcale osoby po 60. Często zdarza się, że nawet nieco młodsze mają juz podobne problemy. Oprócz tego, myślę, że takie starsze osoby bardzo często utrudniają ruch, a nawet są prowodyrami kolizji/wypadków. Prosty przykład z niedawna z mojej okolicy - starszy pan ( coś między 50 a 60 ), z mojego osiedla nie daje sobie powiedzieć rodzinie ani nikomu, że nie powinien już siadać do auta, bo powoduje realne zagrożenie na drodze, z powodu zbyt powolnej jazdy. On tłumaczy, że jeździ ostrożnie, adekwatnie do warunków na drodze. Tylko że tak naprawdę jak pan wyjedzie sobie swoim sejczento na drogę, to w zabudowanym jedzie 30 wg licznika ( czyli tak naprawdę nieco poniżej tych 30 ). Droga u nas szeroka, ale kręta, wyprzedzić nie ma gdzie, co jakiś czas światła i za panem ciągnie się koreczek. Każdy tylko wyhyla się żeby go wyprzedzić przy najbliższej okazji. Ale jak, skoro pełno zakrętów, linie ciągłe itd. Zdarza się, ze nawet autobusy na niego trąbią...A on jedzie sobie spokojnie 30 km/h...I teraz pomyślcie sobie, jak bardzo taka jazda rozdrażnia kierowców. Jadąc za nim non stop trzeba zmieniać biegi, bo nie wiadomo czy to jechać jeszcze na dwójce, czy przełączyć już na trójkę. Dasz trójkę, to trzeba zaraz redukować do dwójki, bo lekko pod górkę. Teren niezabudowany w naszej okolicy to dość długa droga przez lasy i pola, niestety nadal z zakrętami i górkami i ciężko wyprzedzić. A pan swoim sejczento nadal 30, w porywach 40 km/h. Bo sarna może mu wyskoczyć...Już nie powiem, że jak jedzie, to głowę trzyma przy samej szybie, bo lekko niedowidzi. No i tylko czekać, aż kiedyś dojdzie do jakiejś tragedii przez niego, jak ktoś będzie go gdzieś wyprzedzał. Ale wtedy oczywiście wina nie jego tylko twoja...Parkowanie pod blokiem? Jak za nim wjedziesz w uliczkę osiedlową, to 200 m jedziesz kilka minut, a potem czekasz jakieś 5 aż zaparkuje...A i tak zaparkuje, że ledwo się koło niego zmieścić, bo nie stanie prosto, tylko po skosie, skutecznie utrudniając jego ominięcie. Na szczęście już słyszałem, ze zainteresowała się nim policja.
    Inny przykład - osoba ledwo po 40 roku życia - ma problemy z koncentracją i wzrokiem. Tyle tylko dobrze, że zdaje sobie z tego sprawę i widać, że naprawdę ogranicza się jak może z korzystania z auta.
    Tak więc nie jest raczej ważny wiek. Ważne żeby wiedzieć kiedy sobie powiedzieć " dość".
    Miro12 napisał(a):Jakieś statystyki odnośnie dziadków po 60?

    Tutaj raczej będzie tak, że oni maja bardzo dobre statystyki, bo oni jeżdżą ostrożnie. A nawet zbyt bardzo ostrożnie. Ale nikt nie powie, że przez ich " ostrożną jazdę " również zdarzają się kolizje i wypadki. A jak taki kierowca powie policji, że wyprzedzał, bo starszy pan jechał 30, to zawsze usłyszy " A gdzie się panu spieszy?" I policja nie prowwadzi takich statystyk, że do danej kolizji/wypadku, mogła "dorzucić" się jakaś starsza, zbyt ostrożna osoba. A jedyny przepis w ustawie, wnoszący cokolwiek do takiego tematu, to mandat za jazdę z prędkością utrudniającą ruch innym uczestnikom. Ale tu musiałby być pomiar prędkości, analiza terenu itd.
    I zazwyczaj takie osoby jeżdzą tak długo, aż spowodują kolizję lub wypadek i policja zatrzymuje im prawko.
    Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
    MotoAlbercik
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 18468
    Zdjęcia: 1202
    Miejscowość: Tychy
    Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
    Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000

    30 Kwi 2022, 16:00

    Mądrego to aż przyjemnie posłuchać jak to mówią.
    Miro12
    Początkujący
     
    Posty: 83
    Miejscowość: Wrocław
    Przebieg/rok: 20tys. km
    Auto: Peugeot 307 SW
    Silnik: 2.0
    Paliwo: Diesel
    Typ: Kombi
    Skrzynia biegów: Manualna