REKLAMA
Chciałem napisać o krakowskim MPK, które może poszczycić się posiadaniem najstarszego zachowanego w Polsce i zarazem niezmiernie pięknego autobusu Durant Rugby L9 z 1929 roku. Autobus jest obecnie jednym z eksponatów prezentowanych w Krakowskim Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Pierwsze krakowskie autobusy, należące do Spółki Omnibusów Automobilowych, obsługiwały ruch już od 1911 roku.
"Krakowskie MPK, może poszczycić się posiadaniem najstarszego zachowanego w Polsce i zarazem niezmiernie pięknego autobusu Durant Rugby L9 z 1929 roku. Autobus jest obecnie jednym z eksponatów prezentowanych w Krakowskim Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Pierwsze krakowskie autobusy, należące do Spółki Omnibusów Automobilowych, obsługiwały ruch już od 1911 roku. Samochody jeździły trasą z Salwatora do Dworca Głównego gdzie w przyszłości planowano trasę tramwajową. Kursy zlikwidowano wraz z powstaniem takiej trasy w roku 1913. Podobnie - jako tymczasowy środek transportu - traktował autobusy miejski przewoźnik: Krakowska Miejska Kolej Elektryczna. Pierwsza linia autobusowa należąca do KMKE, rozpoczęła kursy 17 stycznia 1927 r. na trasie spod Barbakanu na Prądnik Czerwony.
Durant Rugby L9 należący do MPK Kraków, jest jednym z 12 autobusów tej marki, jakie zakupiono w 1929 roku. Pod koniec lat 20-stych ubiegłego wieku, amerykańskie koncerny motoryzacyjne oferowały w Europie gotowe pojazdy lub kompletne podwozia do zabudowy. Było to możliwe dzięki znacznemu obniżeniu kosztów produkcji pojazdów w Ameryce. Wśród firm oferujących swe pojazdy znalazły się takie marki jak Chevrolet, Federal oraz koncern Durant Motor Corporation. Krakowski Durant Rugby L9 posiada zabudowę karoseryjną wykonaną w Krakowskiej Pierwszej Wytwórni Autokaroserii i Powozów Orlicki i S-ka., duże dwuosiowe podwozie, osadzone na pojedynczych kołach i napędzany jest przez sześciocylindrowy benzynowy silnik. Autobus ten posiada numer boczny 19 i obsługiwał trasę Barbakan - Prądnik Czerwony do roku 1932. Ze względu na trudne warunkach ruchu miejskiego, zły stan dróg, a także głównie z uwagi na drewnianą konstrukcję nadwozia, autobusy te miały krótką żywotność, około 5 lat. Ostatnie Duranty zniknęły z krakowskich ulic wraz z zakończeniem II wojny światowej. Prezentowany pojazd po zakończeniu służby w KMKE został sprzedany prywatnemu przewoźnikowi i do wybuchu II wojny światowej, obsługiwał połączenie Poronin - Zakopane.
We wrześniu 1939 r. autobus został częściowo rozebrany i ukryty. Zakonserwowany czekał do 1987 r., kiedy prywatny właściciel rozpoczął jego odbudowę. Jednak po latach starań, w roku 2006 stał się ponownie własnością MPK S.A. Kraków (dawniej KMKE). Nowy właściciel przeprowadził gruntowne prace remontowe autobusu i w dniu 4 lipca 2008 roku w zajezdni Podgórze zaprezentowano odbudowanego Duranta Rugby L9. Samochód jednak uzyskał pełną sprawność techniczną nieco później, mianowicie w czerwcu 2010 r."