Nie pal tyle zimą - dlaczego spalanie w zimie jest wyższe?

Nie pal tyle zimą - dlaczego spalanie w zimie jest wyższe?

28 Gru 2018, 14:31

Zimą średnie spalanie paliwa potrafi być znacząco wyższe. Dzieje się tak z wielu powodów, między innymi dlatego, że niskie temperatury powodują znaczące wychłodzenie silnika, a co za tym idzie potrzebuje on więcej energii do rozgrzania. Co możemy zrobić, żeby spalanie nie było aż tak wysokie? Nie nastawiać ogrzewania na maksimum, kontrolować stan opon i nie wprowadzać zimnego silnika na wysokie obroty.

Dlaczego tyle pali?
Minusowe temperatury powodują większe straty ciepła nie tylko w samej chłodnicy, ale także w komorze silnika. Aby ogrzać silnik, potrzebujemy wobec tego dużo więcej energii. Dodatkowo z powodu zimna samochód musi pokonać dużo większe opory, bowiem wszystkie oleje i smary stają się gęstsze. To także wpływa na spalanie.
Zdjęcie
Nie zapominajmy także o tym, że zimą nawierzchnia jest często oblodzona i zaśnieżona, w związku z czym, aby pokonać śnieżne przeszkody częściej jeździmy na niskich biegach, ale na wyższych obrotach silnika, przez co zwiększamy zużycie paliwa. Powodem większego spalania są także błędy w technice jazdy, spowodowane często brakiem wiedzy i umiejętności.

Zimowe nawyki
To, ile nasze auto pali, nie zależy tylko od warunków atmosferycznych, ale także od naszego stylu jazdy. Wprowadzanie zimnego silnika na wysokie obroty znacząco podwyższa jego spalanie. Dlatego przez pierwsze 20 min lepiej go nie przeciążać i pilnować, żeby wskazówka obrotomierza była na poziomie 2000-2500 obrotów na minutę. Dodatkowo, jeśli chcemy nagrzać w samochodzie, róbmy to powoli, nie nastawiajmy ogrzewania na maksimum. Ograniczmy także korzystanie z klimatyzacji, bowiem pochłania nawet o 20% więcej paliwa. Warto zredukować jej działanie do minimum i włączać tylko wtedy, kiedy szyby są zaparowane i utrudnia nam to widoczność.

Opony i ciśnienie
Wymiana opon na zimowe to przede wszystkim kwestia bezpieczeństwa, ale opony mają także znaczenie dla poziomu spalania auta. Zapewniają lepszą przyczepność i krótszą drogę hamowania na śliskiej nawierzchni, a tym samym pozwalają uniknąć gwałtownego i nerwowego operowania pedałami. Nie tracimy wówczas energii na wychodzenie z poślizgów lub próby przejechania po bardziej zaśnieżonej drodze. Pamiętajmy także, że spadek temperatury wiąże się z obniżeniem ciśnienia w naszych kołach, dlatego powinniśmy regularnie kontrolować ich stan. Opony ze zbyt niskim ciśnieniem powodują znaczny wzrost spalania, wydłużają drogę hamowania oraz pogarszają sterowność pojazdu.

źródło: Redakcja; Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2868
Zdjęcia: 11058
Rejestracja: 18 Cze 2012, 13:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

Re: Nie pal tyle zimą - dlaczego spalanie w zimie jest wyższe?

28 Gru 2018, 15:08

Redakcja napisał(a): Opony ze zbyt niskim ciśnieniem powodują znaczny wzrost spalania, wydłużają drogę hamowania oraz pogarszają sterowność pojazdu.

Co do ciśnienia to zgoda, bardzo niskie ma wpływ i na poziom spalania i na bezpieczeństwo. Ale jaką mamy pewność, że producenci optymalizują ciśnienie pod względem bezpieczeństwa, a nie najniższego spalania i tym samym spełnieniu EU norm :?:
Ja zawsze utrzymuję troszkę niższe niż jest w książce, a dokładniej takie jakie producent ustalił dla Ukrainy i Rosji(mam to w instrukcji) :mrgreen:
yeti65
Stały forumowicz
 
Posty: 2366
Rejestracja: 12 Gru 2014, 16:08
Miejscowość: Zegrze Pd
Prawo jazdy od: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Lancer 2014, Vitara 2017
Silnik: 1,6 117KM 1,6 120KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014

Re: Nie pal tyle zimą - dlaczego spalanie w zimie jest wyższe?

02 Sty 2019, 12:58

yeti65 napisał(a):Ja zawsze utrzymuję troszkę niższe niż jest w książce, a dokładniej takie jakie producent ustalił dla Ukrainy i Rosji(mam to w instrukcji)
Tu jest jeszcze kwestia tego czy jak jeździsz sam to utrzymujesz ciśnienie dla samochodu w pełni załadowanego z kompletem pasażerów czy tylko dla kierowcy, różnica w takim przypadku czasem jest naprawdę spora.

Powiem szczerze że Ja przeważnie utrzymuję ciśnienie na poziomie kompletu pasażerów z bagażem nawet jak sam jeżdżę.
Cichy77
Stały forumowicz
 
Posty: 2096
Zdjęcia: 11
Rejestracja: 25 Sty 2018, 16:52
Auto: Nie mam

Re: Nie pal tyle zimą - dlaczego spalanie w zimie jest wyższe?

02 Sty 2019, 18:04

Cichy77 napisał(a):Tu jest jeszcze kwestia tego czy jak jeździsz sam to utrzymujesz ciśnienie dla samochodu w pełni załadowanego z kompletem pasażerów czy tylko dla kierowcy, różnica w takim przypadku czasem jest naprawdę spora.

W instrukcji nie mam takiego rozbicia, mam tylko normalne obciążenie i holowanie przyczepy. Co ciekawe na Rosję i Ukrainę normalne jest 2.2, a dla szybkości 160 i więcej 2,5. Na UE zawsze 2,7 , jedynie automat 2,6. Ja pompuję 2,5.
yeti65
Stały forumowicz
 
Posty: 2366
Rejestracja: 12 Gru 2014, 16:08
Miejscowość: Zegrze Pd
Prawo jazdy od: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Lancer 2014, Vitara 2017
Silnik: 1,6 117KM 1,6 120KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Renault EZ-FLEX - nowatorski eksperyment oparty na współpracy Renault EZ-FLEX - nowatorski eksperyment oparty na współpracy
    Dwanaście samochodów Renault EZ-FLEX zostanie udostępnionych różnym przedsiębiorcom, firmom dostawczym, urzędom miejskim i gminnym na terenie Europy. Zgodnie z planem eksperyment potrwa dwa lata. Samochód ...
    Systemy bezpieczeństwa, które przekraczają zasięg widzenia Systemy bezpieczeństwa, które przekraczają zasięg widzenia
    Nowoczesne rozwiązania technologiczne dostępne w samochodach marki Škoda to nie tylko udogodnienia zwiększające przyjemność jazdy, ale również narzędzia poszerzające naturalne zdolności percepcyjne kierowcy. ...

  •