Niebezpieczny zakręt - jak go pokonać bezpiecznie?

Niebezpieczny zakręt - jak go pokonać bezpiecznie?

20 Sie 2018, 12:04

Choć jazda po łuku należy do podstawowych i niezbędnych umiejętności każdego kierowcy, to nie zawsze kończy się szczęśliwie. W 2017 r. w wypadkach w zakręcie zginęło 466 osób. Jak pokonywać zakręty oraz o czym pamiętać przy awaryjnym hamowaniu na łuku?

Jazda po łuku to jedna z podstawowych umiejętności nauczanych na kursie prawa jazdy. Tak naprawdę jednak pokonywanie zakrętów w bezpieczny i płynny sposób sprawia kłopot wielu kierowcom. Często nawet jeśli nie stwarzają bezpośredniego zagrożenia na drodze, to narażają pasażerów na duży dyskomfort.
Image Prędkość zredukuj przed zakrętem
Co jest kluczem do płynnego pokonania zakrętu? Odpowiednia prędkość oraz tor jazdy. Jeszcze przed zakrętem powinniśmy zmniejszyć prędkość do takiej, z jaką chcemy go pokonać, a także zredukować biegi. Uwzględnijmy przy tym stan nawierzchni – jeśli jest wilgotna, to prędkość powinna być odpowiednio niższa. Niedopuszczalne jest natomiast pokonywanie zakrętu na luzie!

Odpowiedni tor jazdy na zakręcie
Jeśli chodzi o dobór toru jazdy, to należy wykonywać ten manewr po możliwie łagodnym łuku. Pokonywanie zakrętu rozpoczynamy od zewnętrznej krawędzi naszego pasa ruchu. W połowie łuku zbliżamy się do wewnętrznej krawędzi, a na wyjściu z zakrętu znów znajdujemy się na skrajnej zewnętrznej krawędzi pasa i płynnie wracamy do środka. Bardzo ważną zasadą jest także trzymanie obu rąk na kierownicy, aby zachować panowanie nad pojazdem.

Hamowanie awaryjne na łuku
Wyjątkowo niepożądany scenariusz podczas pokonywania zakrętu to nagłe pojawienie się przeszkody np. wbiegnięcie zwierzęcia na jezdnię. Hamowanie awaryjne, zwłaszcza na łuku, nie należy do bezpiecznych manewrów, ale czasem nie da się tego uniknąć.

Jeśli musimy hamować awaryjnie w zakręcie, a nasz samochód posiada system ABS, to powinniśmy jak najszybciej i bardzo mocno wcisnąć pedał hamulca oraz sprzęgła. W przypadku, gdy nie możemy liczyć na wsparcie elektroniki, najlepiej zastosować hamowanie pulsacyjne, czyli naciskać hamulec ze zmienną siłą. Częstotliwość "pulsacji" hamulcem powinna być jak największa. Dzięki temu koła na przemian blokują się i odzyskują przyczepność, co zwiększa szansę na to, że pojazd pozostanie na jezdni.

Tak jak w przypadku każdego hamowania awaryjnego należy pamiętać, że nie jesteśmy sami na drodze. Istnieje ryzyko, że nawet jeśli nam uda się w porę zatrzymać samochód, to najedzie na nas auto jadące za nami. Jeżeli tylko jest taka możliwość, podczas nagłego hamowania monitorujmy również sytuację za naszym pojazdem. Zwłaszcza na drodze o wyższej dozwolonej prędkości (drogi ekspresowe, autostrady) warto włączyć wtedy światła awaryjne, by ostrzec innych kierowców. W wielu nowych modelach aut dzieje się to automatycznie przy ostrym hamowaniu np. mrugają światła stopu z dużą częstotliwością wtedy kierowca jadący z tyłu może w porę zareagować.

źródło: Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault, Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2678
Zdjęcia: 9693
Rejestracja: 18 Cze 2012, 13:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

Re: Niebezpieczny zakręt - jak go pokonać bezpiecznie?

22 Sie 2018, 10:39

Redakcja napisał(a):W przypadku, gdy nie możemy liczyć na wsparcie elektroniki, najlepiej zastosować hamowanie pulsacyjne, czyli naciskać hamulec ze zmienną siłą
W tej chwili chyba już nie spotkamy samochodów które nie mają ABSu no chyba że będą to jakieś modele zabytkowe lub takie które mają powyżej 25 lat.

Generalnie czytanie znaków i zdrowy rozsądek może nas uratować oraz przewidywanie. Oczywiście nie zawsze wszystko jesteśmy w stanie przewidzieć ale redukując prędkość zyskujemy czas na wykonanie ewentualnych manewrów oraz to że jeżeli dojdzie już do kolizji to odbędzie się ona z mniejszą siłą co zwiększa szansę na mniejsze urazy i przeżycie podczas takiego zdarzenia.

Przy takich manewrach - pokonywaniu zakrętów bezpiecznie bardzo pomocny jest również elektroniczy system stabilizacji toru jazdy - ESP.
Cichy77
Zaawansowany
 
Posty: 946
Zdjęcia: 8
Rejestracja: 25 Sty 2018, 16:52
Auto: Nie mam
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jazda pod prąd! Jak reagować na takie zachowanie? Jazda pod prąd! Jak reagować na takie zachowanie?
    Choć jazda pod prąd nie należy do najczęstszych przyczyn wypadków, to jej skutki bywają bardzo poważne, ponieważ może ona prowadzić do zderzenia czołowego. Czasem jazda niezgodnie z kierunkiem ruchu bywa efektem nieuwagi, ...
    Nowy SEAT Leon zaprojektowany całkowicie od podstaw Nowy SEAT Leon zaprojektowany całkowicie od podstaw
    Nowy SEAT Leon to silna i emocjonalna osobowość oraz najpiękniejszy sposób by doświadczyć funkcjonalności płynącej z samochodu. Nowy Leon to zaprojektowany całkowicie od podstaw i pełen nowoczesnej technologii samochód ...

  •  
    • 4
      Ferrari 458 Italia
      Ford Mustang GT 5.0
      Tak sie jezdzi po wizycie w ASO