Nowoczesne silniki benzynowe, większa moc mniejsza pojemność

15 Paź 2009, 02:18

Konstrukcja nowoczesnych silników spalinowych różni się od tych, które jeszcze kilka lat temu znajdowały się pod maskami nowych samochodów. Coraz powszechniejsze zjawisko downsizingu sprawiło, że małe jednostki są w stanie zapewnić dobre osiągi nawet w dużych, rodzinnych autach. Zawdzięczają to współpracy z turbosprężarką lub turbosprężarką wspomaganą przez kompresor.

Do niedawna większe samochody z grupy VW były napędzane przez jednostki napędowe o pojemnościach 1,8 lub 2,0 l. Wymagania stawiane przez wyśrubowane normy ekologiczne oraz wysokie ceny paliw zmusiły konstruktorów do wprowadzenia rozwiązania zachowującego wysoką moc i moment obrotowy przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji. Jednym z takich rozwiązań jest silnik TSI (Turbo Stratified Injection) – doładowane silniki z wtryskiem bezpośrednio do komory spalania.

Gdy inżynierowie stosują sprężarkę mechaniczną i sprężarkę napędzaną przez spaliny, to powietrze dostarczane do silnika sprężane jest przez kompresor, a gdy prędkość obrotowa motoru przekroczy określoną wartość, rolę kompresora przejmuje turbosprężarka. Taka konstrukcja służy zapewnieniu wysokiego momentu obrotowego już przy niskich obrotach i nie ma uczucia nagłego wgniatania w fotele po przekroczeniu pewnych obrotów.

Małe silniki z doładowaniem są również bardzo oszczędne. W Skodzie Octavii z motorem 1,4 TSI 122 KM średnie spalanie to 6,3 l/100 km, emisja CO2 – 148 g/km, a przyspieszenie wciąż jest przyzwoite – 9,7 sekundy do setki. Skoda Yeti z silnikiem 1,8 TSI 160 KM oferuje maksymalny moment obrotowy 250 Nm w zakresie 1500-4500, a 100 km/h osiąga po 8,4 sekundy.

Do czasu, gdy napęd elektryczny spowszechnieje, małe, doładowane silniki będą coraz częściej umieszczane pod maskami zarówno dużych, rodzinnych aut, jak i niewielkich, miejskich pojazdów.
Pozdro. Kacper
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

15 Paź 2009, 13:09

Generalna zasada jest taka. Jak wsadzisz pod maskę dużo rzeczy to prawdopodobnie połowę szlag trafi.
Tak było z dieslami. Naprawdę dobre diesle, które cięzko było zajechać to były zwykłe wolnossące diesle. Gdy wprowadzono turbodiesle to się nagle okazało, że nie jest tak pięknie z wytrzymałością.

Tak będzie i z benzynami.

Paliwa alternatywne na razie są w "proszku", bo co ma być alternatywą? Prąd elektryczny? Póki co jest on niepraktyczny, długi czas doładowania wystarcza na krótki odcinek. Poza tym ciezkie baterie. Oczywiście, jeżeli uda się to przeskoczyć to OK.
Dishman
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3725
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Toyota S-FR Concept
    Koncepcyjne coupe S-FR jest dowodem na to, że napęd na tylną oś przez lata będzie znakiem rozpoznawczym sportowych samochodów Toyoty. Tym bardziej, że marka bierze pod uwagę wprowadzenie subkompaktowego coupe do produkcji. ...