Nowoczesne silniki benzynowe, większa moc mniejsza pojemność

Nowoczesne silniki benzynowe, większa moc mniejsza pojemność

15 Paź 2009, 02:18

Konstrukcja nowoczesnych silników spalinowych różni się od tych, które jeszcze kilka lat temu znajdowały się pod maskami nowych samochodów. Coraz powszechniejsze zjawisko downsizingu sprawiło, że małe jednostki są w stanie zapewnić dobre osiągi nawet w dużych, rodzinnych autach. Zawdzięczają to współpracy z turbosprężarką lub turbosprężarką wspomaganą przez kompresor.

Do niedawna większe samochody z grupy VW były napędzane przez jednostki napędowe o pojemnościach 1,8 lub 2,0 l. Wymagania stawiane przez wyśrubowane normy ekologiczne oraz wysokie ceny paliw zmusiły konstruktorów do wprowadzenia rozwiązania zachowującego wysoką moc i moment obrotowy przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji. Jednym z takich rozwiązań jest silnik TSI (Turbo Stratified Injection) – doładowane silniki z wtryskiem bezpośrednio do komory spalania.

Gdy inżynierowie stosują sprężarkę mechaniczną i sprężarkę napędzaną przez spaliny, to powietrze dostarczane do silnika sprężane jest przez kompresor, a gdy prędkość obrotowa motoru przekroczy określoną wartość, rolę kompresora przejmuje turbosprężarka. Taka konstrukcja służy zapewnieniu wysokiego momentu obrotowego już przy niskich obrotach i nie ma uczucia nagłego wgniatania w fotele po przekroczeniu pewnych obrotów.

Małe silniki z doładowaniem są również bardzo oszczędne. W Skodzie Octavii z motorem 1,4 TSI 122 KM średnie spalanie to 6,3 l/100 km, emisja CO2 – 148 g/km, a przyspieszenie wciąż jest przyzwoite – 9,7 sekundy do setki. Skoda Yeti z silnikiem 1,8 TSI 160 KM oferuje maksymalny moment obrotowy 250 Nm w zakresie 1500-4500, a 100 km/h osiąga po 8,4 sekundy.

Do czasu, gdy napęd elektryczny spowszechnieje, małe, doładowane silniki będą coraz częściej umieszczane pod maskami zarówno dużych, rodzinnych aut, jak i niewielkich, miejskich pojazdów.
Pozdro. Kacper
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6818
Zdjęcia: 3348
Rejestracja: 19 Maj 2006, 23:41
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy od: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

Re: Nowoczesne silniki benzynowe, większa moc mniejsza pojem

15 Paź 2009, 13:09

Generalna zasada jest taka. Jak wsadzisz pod maskę dużo rzeczy to prawdopodobnie połowę szlag trafi.
Tak było z dieslami. Naprawdę dobre diesle, które cięzko było zajechać to były zwykłe wolnossące diesle. Gdy wprowadzono turbodiesle to się nagle okazało, że nie jest tak pięknie z wytrzymałością.

Tak będzie i z benzynami.

Paliwa alternatywne na razie są w "proszku", bo co ma być alternatywą? Prąd elektryczny? Póki co jest on niepraktyczny, długi czas doładowania wystarcza na krótki odcinek. Poza tym ciezkie baterie. Oczywiście, jeżeli uda się to przeskoczyć to OK.
Dishman
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3725
Rejestracja: 15 Sty 2008, 20:53
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    To rekord! Używana Toyota Supra sprzedana za zawrotną cenę To rekord! Używana Toyota Supra sprzedana za zawrotną cenę
    Ceny Toyoty Supry A80 nie przestają rosnąć. Kilka miesięcy temu na aukcji domu RM Sotheby’s za ponad 173 tys. dolarów sprzedano egzemplarz Supry z 1994 roku. A teraz ktoś zdecydował się wydać 176 tys. dolarów, ...
    XV Moto-Piknik Olsztyn Dajtki 2009 / relacja XV Moto-Piknik Olsztyn Dajtki 2009 / relacja
    9 sierpnia na lotnisku Dajtki w Olsztynie odbył się XV Moto-Piknik. Pomimo tego, że piknik trwał tylko jeden dzień, nie zabrakło na nim atrakcji. Oprócz największych imprez jak Eliminacje Mistrzostw Polski Car Audio ...

  •