Nowy wymiar rozrywki - Can-Am Spyder

Nowy wymiar rozrywki - Can-Am Spyder

01 Kwi 2007, 19:52

Człowiek sam już nie wie, jakiego typu tworzyć pojazdy, żeby przynosiły jak najwięcej frajdy z prowadzenia na drodze i torze. Maszynki w stylu Ariela Atoma już nie wystarczają. To coś musi być szybkie, ale i nieziemsko wyglądać. Na przykład jak Can-Am Spyder.

Kanadyjska firma Can-Am jest raczej mało znanym producentem quadów i skuterów śnieżnych. Inżynierowie stwierdzili, że produkują już zarówno pojazdy do szaleństw po błocie, jak i po śniegu. A gdyby tak spróbować sił na asfalcie? I tak zrodził się pomysł powstania bardzo nietypowego 3-kołowego wehikułu, który tak naprawdę nie jest ani samochodem, ani motocyklem. Najbliżej mu do...

...Skutera śnieżnego. Ma pokaźną kanapę, daleko wysunięte tylne nadkole i konkretnej wielkości owiewkę, która stoi dość pionowo. Przed nią konstruktorzy wypuścili długi nos. Czyli dokładnie jak skuter do śniegowych szaleństw. Nie ma jednak tylnej gąsienicy oraz płoz. Zastąpiono je kołami - to z tyłu ma oponę w rozmiarze 225/50 R15, te szeroko rozstawione z przodu 165/65 R14. I w błędzie będzie ten, kto stwierdzi, że Can-Am Spyder wygląda jak motocykl z dwoma kołami z przodu. Potężny i wulgarnie wyglądający tłumik dodaje zadziorności. To całkowicie odmienny i nowatorski pojazd, który ma sprawiać kierowcy dużo radości podczas jazdy.

Jednak głównym czynnikiem wpływającym na to, jest napęd. Tutaj za serce służy silnik V-Twin firmy Rotax o pojemności 998 centymetrów sześciennych i mocy 106 KM osiąganej przy 8500 obr./min. Fakt faktem ilość koni nie powala nas, przeciętnych posiadaczy samochodów osobowych, na kolana, jednak nasze 4-kołowce ważą przynajmniej ze trzy razy tyle co Spyder - ten jedyne 316 kilogramów! Co prawda producent nie wspomina o osiągach tego bolidu, jednak można się tylko domyślać, że zaskoczą niejednego fana zarówno czterech jak i dwóch kółek. Napęd przenoszony jest oczywiście na tylne koło za pośrednictwem sekwencyjnej skrzyni manualnej (5 biegów do przodu i wsteczny) i zębatego paska wzmacnianego włóknem węglowym.

Ważne jest również bezpieczeństwo. Przy każdym kole mamy tarczę hamulcową (z przodu 4-tłoczkowe zaciski, z tyłu pojedynczy), ponadto system ABS, kontrolę trakcji oraz układ stabilizacji toru jazdy. Zawieszenie Spydera to kombinacja podwójnych wahaczy z przodu ze stabilizatorem oraz typowo motocyklowego z tyłu. Nowatorski system VSS (Vehicle Stability System) czuwa nad tym, żeby nasz pojazd nie wychylał się i trzymał pion. W układzie kierowniczym zastosowano hydrauliczne wspomaganie.

Can-Am Spydera pokazano w lutym na salonie w San Diego. Będzie oferowany w kolorze srebrnym i żółtym. Ceny oficjalnie nie podano, choć przypuszcza się, że wyniesie ok. 15 000 dolarów. Na jesieni 2007 trafi na rynek europejski. Czy odniesie sukces? Nie mam pojęcia. Wiem jedno - chciałbym go mieć u siebie w garażu.






[link wygasł]
[link wygasł]
[link wygasł]
[link wygasł]
pietrzyk
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 170
Rejestracja: 24 Lut 2007, 20:48
Miejscowość: sosnowiec

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Cusco tuninguje nową Toyotę Suprę Cusco tuninguje nową Toyotę Suprę
    To było pewne. Na rynku tuningowym pojawia się coraz więcej części do nowej Toyoty GR Supry. Tym razem coupé Toyoty na warsztat wzięło japońskie Cusco. Firma nie postawiła jednak na poszerzone nadkola czy wielkie skrzydło, ...
    Prototyp Nowej Hondy Civic Type R na Tokyo Auto Salon Prototyp Nowej Hondy Civic Type R na Tokyo Auto Salon
    Podczas tegorocznego salonu samochodowego w Tokio, poświęconego samochodom o wysokich osiągach oraz konstrukcjom stuningowanym. Prototyp prezentuje elementy stylizacyjne, które znajdą się w Hondzie Civic Type R nowej ...

  •