Opel Astra H kombi jak właściwie zmieniać biegi

24 Sty 2018, 20:31

Witam. Od dwóch tygodni posiadam autko Opel Astra H kombi 1.9 CTDI 120KM rocznik 2005. Do tej pory jeździłam benzynką i po przesiadce na diesla troszkę jestem sfrustrowana bo nie potrafię zmieniać biegów płynnie. Do ilu obrotów powinnakmkręcić przed zmianą biegu na wyższy? Największy problem mam z zmianą biegu z 1 na 2 bo po puszczeniu szybkim pedału gazu jest takie szarpniecie. I nie wiem co robię źle. Gdy przyspieszam na 1 bardzo powoli i wtedy zmieniam na 2 (obroty ok. 1750 to udaje sie to zrobić w miarę płynnie ale mam wrażenie, że go wtedy "mule" na 2. A jak z innymi biegami? Przy jakich obrotach najlepiej zmieniac biegi? Mam też drugi problem, mianowicie jak rozpędzam się na 4 do ok. 80km/h by za moment wbić 5 to wyczuwam wibracje, drgania. Czym to może być spowodowane? Proszę o wyrozumiałość. Uczciwie przyznaję się, że się nie znam na autkach stąd potrzebuje wsparcia..
Ola121090
Nowicjusz
 
Posty: 24
Miejscowość: Śrem/Zbrudzewo
Prawo jazdy: 18 12 2008
Przebieg/rok: 25tys. km
Auto: Opel Astra H kombi
Silnik: 1.9 CDTI 120KM
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005

24 Sty 2018, 21:48

W tym silniku masz maksymalny moment w serii praktycznie od 2 do 3 tyś.obr./min. i to jest najlepszy przedział do zmiany biegów bo będziesz czuła że samochód ma moc i jedzie.

Dieslem jak już zauważyłaś jeździ się troszkę inaczej niż benzyną ktora jest bardziej "miekka" jeżeli chodzi i zmiany biegów i pracę.

Ola121090 napisał(a):Gdy przyspieszam na 1 bardzo powoli i wtedy zmieniam na 2 (obroty ok. 1750 to udaje sie to zrobić w miarę płynnie ale mam wrażenie, że go wtedy "mule" na 2
Przy spokojniej jeździe tak możesz robić.

W dieslu trzeba pamiętać o pewnej zasadzie - żeby dwumasa działała nam długo i bezawaryjnie to nie powinno się przyspieszać na wysokich biegach mocno wciskając gaz przy niskich obrotach np. mając 1500obr.min. na piątce lub szóstce lepiej zrobić redukcję na niższy bieg żeby mieć te min. 2000 obr.

Ola121090 napisał(a):2 bo po puszczeniu szybkim pedału gazu jest takie szarpniecie. I nie wiem co robię źle
Jak puszczasz gaz na biegu to jest raczej wyczuwalne takie przyhamowanie silnikiem. Tu szarpnięcia nie powinno być. Chyba że chodzi ci o szybkie puszczenie pedału sprzęgła :)
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

24 Sty 2018, 21:57

Dziękuję za odpowiedź. Wydaje mi się właśnie, że to raczej właśnie kwestia puszczania za szybko gazu albo złego naciskania sprzęgła, bo to szarpniecie jest jeszcze przed wbiciem dwójki a nie w momencie puszczania sprzęgła już po zmianie biegu. I naprawde nie mam pojecia co robie źle. Jak irytacja sięga zenitu i już się rozpędzę na 1 do 2250 obrotów i autentycznie na głos mówię sobie "popuść gaz", "wciśnij sprzęgło" , "zmień bieg", "puść sprzegło" to udaje się to zrobić w miarę płynnie. I co ciekawe ten problem mam tylko przy zmianie z 1 na 2 dalej tego nie ma i to mnie właśnie zastanawia, że skoro na wyższych biegach mi to funkcjonuje to co robię nie tak między 1 a 2. :(
Ola121090
Nowicjusz
 
Posty: 24
Miejscowość: Śrem/Zbrudzewo
Prawo jazdy: 18 12 2008
Przebieg/rok: 25tys. km
Auto: Opel Astra H kombi
Silnik: 1.9 CDTI 120KM
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005

25 Sty 2018, 14:43

Ola121090 napisał(a):Wydaje mi się właśnie, że to raczej właśnie kwestia puszczania za szybko gazu albo złego naciskania sprzęgła, bo to szarpniecie jest jeszcze przed wbiciem dwójki a nie w momencie puszczania sprzęgła już po zmianie biegu.
Pewnie jak wciskasz sprzęgło i odpuszczasz gaz na jedynce żeby wbić dwójkę :) musisz wyczuć odpowiedni moment i myślę że jak trochę pojeździsz to bez problemu to opanujesz. Miałem kiedyś podobne auto w dieslu chyba to była mazda 6 i tam też było podobnie, ale po kilku zmianach automatycznie można było to opanować.

Tak więc myślę że nie masz co szukać problemu tylko postarać się okiełznać bestię :) Spróbuj znaleźć najlepszy moment na zmianę biegu z 1 na 2 a po jakimś czasie zapomnisz o tym problemie.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

25 Sty 2018, 19:00

A ilu obrotow nie przekraczac na zimnym silniku? I jakie sa optymalne obroty dla poszczególnych biegow?
Ola121090
Nowicjusz
 
Posty: 24
Miejscowość: Śrem/Zbrudzewo
Prawo jazdy: 18 12 2008
Przebieg/rok: 25tys. km
Auto: Opel Astra H kombi
Silnik: 1.9 CDTI 120KM
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005

25 Sty 2018, 21:01

Popuszczaj sprzęgło powoli a nie raptownie to będzie trochę delikatniej dla silnika i nie odczujesz tego szarpnięcia, zmieniaj biegi około 2.2 tys/obr. przy normalnej jeździe. Możesz też podjechać do jakiegoś mechanika żeby się przejechał i zobaczył czy jego zdaniem jest wszystko ok bo możesz też mieć problem z poduszką pod silnikiem
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16084
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Volkswagen Crafter "Van of the Year 2017"
    Nowy Crafter marki Volkswagen Samochody Użytkowe, produkowany wyłącznie w fabryce w Białężycach koło Wrześni, pod wieloma względami wyznacza standardy wśród aut dostawczych. Samochód ma bardzo bogate wyposażenie ...
    Toyota AYGO 2018 po modernizacji
    Nowe AYGO zachowuje rozpoznawalny znak X z przodu, który teraz stanowi mocną, trójwymiarową strukturę. Nowy projekt przodu auta otrzymał przeprojektowane przednie reflektory w stylu Keen Look ze zintegrowanymi ...