Opel Astra H Z14XEP - problem z silnikiem i układem chłodzenia

Opel Astra H Z14XEP - problem z silnikiem i układem chłodzenia

11 Cze 2018, 17:49

Dzień Dobry, od 2 miesięcy gdy silnik już ostygnie, w zbiorniku wyrównawczym obniża się poziom płynu chłodniczego. Po odkręceniu korka zbiornika, następuje bulgotanie z dolnego węża łączącego chłodnicę ze zbiorniczkiem, następnie ucieka powietrze i podnosi się płyn do wartości prawidłowej (Płynu nie robi się mniej w układzie, zawsze po odkręceniu korka jest prawidłowy poziom). Wymieniłem już korek zbiorniczka (zamienniki) 2 razy i nic to nie dało .Gdy nie odkręcę korka przez dłuższy czas, powietrze wpycha płyn tak nisko, że aż komputer pokładowy, pokazuje informację o sprawdzeniu. Podejrzewam że to coś związane z UPG, lecz zadnych innych oznak nie ma, typu: nierówno dogrzana chłodnica, brak ogrzewania, masło na korku, olej w płynie, itd. Ewentualnie węże robią się twarde, gdy tylko wypuszczę powietrze to stają się miękkie. Poza tym według komputera, temperatura po rozgrzaniu, oscyluje w granicach 84-90 stopni celsjusza. W aucie założyłem niedawno LPG, (objawy pojawiły się już wcześniej, lecz obecnie się nasiliły tak, że kilka dni (nie od razu) po założeniu instalacji wypychało płyn przez układ ogrzewania LPG - po dokręceniu wszystkich obejm i węża na reduktorze wycieki ustąpiły, lecz obstawiam że wyrzucało płyn przez ciśnienie w tych najsłabszych, niedokręconych miejscach ).

Zapomniałem dodać, że zaraz po "spuszczeniu powietrza" i zagrzaniu silnika, płyn chłodniczy podnosi się w prawidłowy sposób, przybywa go, lecz już po wystygnięciu, (np następnego dnia), układ ma w sobie powietrze i poziom spada poniżej wartości nominalnej, następnie znów muszę odkręcić korek, by poziom się wyrównał.

Druga sprawa, silnik zaczął jednostajnie mocno "klepać", gdy jest zimny, jak i ciepły, nie w sposób ciągły lecz w ostatnim czasie coraz częściej. Dzisiaj olałem mu oleju do wartości prawie maksymalnej (GM 10W40), i to klepanie jakby troche ucichło. Popychacze? Łańcuch? Według poprzedniego właściciela, rozrząd był wymieniony przed dwoma laty (zrobione max 20-30 tys.)

Proszę o poradę.


Pozdrawiam.
irokez941
Nowicjusz
 
Posty: 19
Zdjęcia: 6
Rejestracja: 09 Wrz 2017, 15:59
Prawo jazdy od: 01 12 2012
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: ASTRA III H
Silnik: 1.4 16V TWINPORT
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2004

Re: Opel Astra H Z14XEP - problem z silnikiem i układem chłodzenia

12 Cze 2018, 09:32

Rurki które dochodzą do zbiorniczka są drożne?

Robiłeś test na odkręconym korku czy jak silnik zagrzeje się i ostygnie to płyn jest na odpowiednim poziomie? Spróbuj może sprawdzić czy jest prawidłowo odpowietrzony układ chłodzenia.

Wygląda to tak jak by si się w układzie który ostygnie robiło podciśnienie. Jak auto stygnie to płyn zmniejsza soją objętość i będzie go mniej niż przy rozgrzanym silniku jednak różnica nie powinna być duża przy prawidłowo odpowietrzonym układzie chłodzenia.
Cichy77
Stały forumowicz
 
Posty: 1259
Zdjęcia: 8
Rejestracja: 25 Sty 2018, 15:52
Auto: Nie mam

Re: Opel Astra H Z14XEP - problem z silnikiem i układem chłodzenia

12 Cze 2018, 16:28

Nie sprawdzałem drożności rurek, bo poniekąd nawet nie mam pomysłu w jaki sposób to wykonać. :D

Podsumowując, wygląda to tak: Mój płyn w zbiorniczku ma 3 poziomy.

-Zimny, ostudzony silnik (zakręcony korek) - stan płynu ok 2 cm, poniżej normy.

- Przed jazdą odkręcam korek - powietrze ucieka i bulgocze z dolnego węża podłączonego do zbiorniczka i stan płynu wraca do prawidłowej wartości.

-rozgrzewam silnik i płyn podnosi się ponad cm, niż właściwy stan (powietrze spuszczone, więc pozornie płyn pod wpływem temperatury, zwiększa objętość, czyli na ten moment jest :ok: ).

-silnik stygnie. Poziom płynu spada do wartości z pierwszego punktu (2 cm poniżej prawidłowej wartości) i pojawia się podciśnienie. No i tak koło się zamyka.

Gdybym nie odkręcał korka co jakiś czas, to powietrza zrobiłoby się coraz więcej i ciśnienie pewnie rozerwałoby mi któryś z węży układu. (Gdy znajduje się w nich powietrze, to są dość twarde).

Dzisiaj sprawdziłem sobie układ ogrzewania. Ustawiłem sobie maksymalną temperaturę w środku auta, wskaźnik temperatury układu pokazywał ok 80 stopni, dojechałem do domu, na postoju rozgrzałem auto do 99 stopni i załączył się wentylator, więc tutaj raczej wszystko jest w porządku. Następnie odkręciłem delikatnie korek (tak aby się nie oparzyć :D ) i na rozgrzanym silniku ilość powietrza jaka wyleciała z układu była minimalna ( w porównaniu do ostudzonego silnika).

Z tego co wiem, jest to układ bezobsługowy, w jaki sposób mógłbym go odpowietrzyć?
irokez941
Nowicjusz
 
Posty: 19
Zdjęcia: 6
Rejestracja: 09 Wrz 2017, 15:59
Prawo jazdy od: 01 12 2012
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: ASTRA III H
Silnik: 1.4 16V TWINPORT
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2004

Re: Opel Astra H Z14XEP - problem z silnikiem i układem chłodzenia

19 Cze 2018, 09:25

irokez941 napisał(a):Gdybym nie odkręcał korka co jakiś czas, to powietrza zrobiłoby się coraz więcej i ciśnienie pewnie rozerwałoby mi któryś z węży układu. (Gdy znajduje się w nich powietrze, to są dość twarde).
To by oznaczało że korek jest uszkodzony. Przeważnie w układach chłodzenia w korku powyżej ciśnienia 1,5 bar otwiera się zawór upustowy zabezpieczający układ przed właśnie zbyt wysokim ciśnieniem.

Zastanawia mnie tylko dlaczego zawsze z dolnego węża ci bulgocze? Sprawdzałeś tam połączenia czy są szczelne? Między wężem, a chłodnicą?

irokez941 napisał(a):na rozgrzanym silniku ilość powietrza jaka wyleciała z układu była minimalna ( w porównaniu do ostudzonego silnika).
Czyli wygląda na to że w jedną strone korek działa prawidłowo i reguluje nadciśnienie ale powinien też regulować pod ciśnienie i tu chyba powinien otwierać się przy około 0,9 bar pozwalając zasysać je do stygnącego układu.
Może twój korek nie funkcjonuje prawidłowo?
Cichy77
Stały forumowicz
 
Posty: 1259
Zdjęcia: 8
Rejestracja: 25 Sty 2018, 15:52
Auto: Nie mam

Re: Opel Astra H Z14XEP - problem z silnikiem i układem chłodzenia

20 Cze 2018, 21:14

Tylko, że założyłem już trzeci korek (oryginał, zamiennik i następny zamiennik który mam obecnie). Sytuacja jest ta sama. Z mechanikiem obstawiamy że reduktor od założonego LPG przepuszcza gaz do układu i to zapowietrza, chociaż nie rozumiem dlaczego w tym przypadku korek nie wypuściłby nadmiaru ciśnienia. Troche dziwne, że 3 korki byłyby niesprawne. Połączenia węża z chłodnicą nie sprawdzałem, ale skoro nie ma wycieku, to jest możliwość by tak nabierał powietrza przez łączenie węża z chłodnicą?
irokez941
Nowicjusz
 
Posty: 19
Zdjęcia: 6
Rejestracja: 09 Wrz 2017, 15:59
Prawo jazdy od: 01 12 2012
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: ASTRA III H
Silnik: 1.4 16V TWINPORT
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2004

Re: Opel Astra H Z14XEP - problem z silnikiem i układem chłodzenia

20 Cze 2018, 22:19

Sprawdzić drożność przewodu odpowietrzającego zbiornik wyrównawczy. Nie kojarzę jak tam masz . Zazwyczaj cienki przewód gumowy ze zbiornika do obudowy termostatu. Jego zapchanie może namieszać nieżle .
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 2849
Rejestracja: 10 Sty 2007, 19:58
Prawo jazdy od: 01 01 1981
Auto: Fabia I , Fabia II
Silnik: 1,4 AME , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Kierowco! Odłóż smartfon podczas jazdy Kierowco! Odłóż smartfon podczas jazdy
    Badania pokazują, że wykonywanie połączeń przez kierowcę trzymającego telefon/smartfon w dłoni podczas jazdy dwukrotnie zwiększa ryzyko wypadku. Z kolei czytanie i wysyłanie wiadomości zwiększa to ryzyko aż 6-krotnie(1). ...
    Wypadek czy kolizja? Zatrzymaj się, pomyśl i pomóż Wypadek czy kolizja? Zatrzymaj się, pomyśl i pomóż
    Jeżeli w zdarzeniu drogowym ucierpiały jedynie pojazdy – to znaczy, że doszło do kolizji. Jeżeli jednak poszkodowani zostali ludzie – mamy do czynienia z wypadkiem. Jak powinni zareagować uczestnicy i świadkowie ...

  • Re: Opel Astra H Z14XEP - problem z silnikiem i układem chłodzenia

    21 Cze 2018, 10:19

    irokez941 napisał(a):Z mechanikiem obstawiamy że reduktor od założonego LPG przepuszcza gaz do układu i to zapowietrza, chociaż nie rozumiem dlaczego w tym przypadku korek nie wypuściłby nadmiaru ciśnienia
    Raczej to nie to. Zrób sobie prosty test zakręć gaz w zbiorniku i nie przełączaj auta na LPG. Zrób rundkę na benzynie i jeżeli problem wystąpi ponownie to śmiało możesz tą diagnozę odrzucić.

    @bonifacy dobrze pisze najlepiej jak sprawdzisz wszystkie wężyki ale ten odpowietrzający jest w sumie w tym momencie najważniejszy.
    Cichy77
    Stały forumowicz
     
    Posty: 1259
    Zdjęcia: 8
    Rejestracja: 25 Sty 2018, 15:52
    Auto: Nie mam

    Re: Opel Astra H Z14XEP - problem z silnikiem i układem chłodzenia

    21 Cze 2018, 16:41

    Do termostatu podłączony jest tylko gruby wąż. (zdjęcie przykładowego silnika Z14XEP w załączniku.)

    No, ale jak mam to właściwie zrobić? Spuścić płyn, odkręcić i wyczyścić, coś takiego? :D


    Jeden z kupionych korków zbiornika oddałem na reklamację i dzisiaj otrzymałem odpowiedź że reklamacja przyjęta.
    irokez941
    Nowicjusz
     
    Posty: 19
    Zdjęcia: 6
    Rejestracja: 09 Wrz 2017, 15:59
    Prawo jazdy od: 01 12 2012
    Przebieg/rok: 15tys. km
    Auto: ASTRA III H
    Silnik: 1.4 16V TWINPORT
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2004

    Re: Opel Astra H Z14XEP - problem z silnikiem i układem chłodzenia

    21 Cze 2018, 16:56

    A ile masz wężyków wychodzących ze zbiorniczka wyrównawczego? Tam zaczynaj szukać i sprawdź wężyki po kolei.
    Cichy77
    Stały forumowicz
     
    Posty: 1259
    Zdjęcia: 8
    Rejestracja: 25 Sty 2018, 15:52
    Auto: Nie mam

    Re: Opel Astra H Z14XEP - problem z silnikiem i układem chłodzenia

    21 Cze 2018, 17:04

    Czyli zlać cały płyn z układu i następnie po kolei rozbierać/sprawdzać węże?
    irokez941
    Nowicjusz
     
    Posty: 19
    Zdjęcia: 6
    Rejestracja: 09 Wrz 2017, 15:59
    Prawo jazdy od: 01 12 2012
    Przebieg/rok: 15tys. km
    Auto: ASTRA III H
    Silnik: 1.4 16V TWINPORT
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2004

    Re: Opel Astra H Z14XEP - problem z silnikiem i układem chłodzenia

    21 Cze 2018, 18:53

    Spojrzałem w katalogi i wychodzi na to że przewód odpowietrzający zbiornik jest podłączony do złącza chłodnicy. Nie musisz zlewać płynu . Zdejmij ze zbiornika ten cienki przewód i na odkręconym korku dmuchnij w niego . Musi zabulgotać. Ale również trzeba sprawdzić drożność króćca na samym zbiorniku.
    Nie odpowiadam na problemy na PW
    bonifacy
    Stały forumowicz
     
    Posty: 2849
    Rejestracja: 10 Sty 2007, 19:58
    Prawo jazdy od: 01 01 1981
    Auto: Fabia I , Fabia II
    Silnik: 1,4 AME , 1,4 BXW
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Kombi
    Skrzynia biegów: Manualna