Opel Astra H Z14XEP - problem z silnikiem i układem chłodzenia

11 Cze 2018, 18:49

Dzień Dobry, od 2 miesięcy gdy silnik już ostygnie, w zbiorniku wyrównawczym obniża się poziom płynu chłodniczego. Po odkręceniu korka zbiornika, następuje bulgotanie z dolnego węża łączącego chłodnicę ze zbiorniczkiem, następnie ucieka powietrze i podnosi się płyn do wartości prawidłowej (Płynu nie robi się mniej w układzie, zawsze po odkręceniu korka jest prawidłowy poziom). Wymieniłem już korek zbiorniczka (zamienniki) 2 razy i nic to nie dało .Gdy nie odkręcę korka przez dłuższy czas, powietrze wpycha płyn tak nisko, że aż komputer pokładowy, pokazuje informację o sprawdzeniu. Podejrzewam że to coś związane z UPG, lecz zadnych innych oznak nie ma, typu: nierówno dogrzana chłodnica, brak ogrzewania, masło na korku, olej w płynie, itd. Ewentualnie węże robią się twarde, gdy tylko wypuszczę powietrze to stają się miękkie. Poza tym według komputera, temperatura po rozgrzaniu, oscyluje w granicach 84-90 stopni celsjusza. W aucie założyłem niedawno LPG, (objawy pojawiły się już wcześniej, lecz obecnie się nasiliły tak, że kilka dni (nie od razu) po założeniu instalacji wypychało płyn przez układ ogrzewania LPG - po dokręceniu wszystkich obejm i węża na reduktorze wycieki ustąpiły, lecz obstawiam że wyrzucało płyn przez ciśnienie w tych najsłabszych, niedokręconych miejscach ).

Zapomniałem dodać, że zaraz po "spuszczeniu powietrza" i zagrzaniu silnika, płyn chłodniczy podnosi się w prawidłowy sposób, przybywa go, lecz już po wystygnięciu, (np następnego dnia), układ ma w sobie powietrze i poziom spada poniżej wartości nominalnej, następnie znów muszę odkręcić korek, by poziom się wyrównał.

Druga sprawa, silnik zaczął jednostajnie mocno "klepać", gdy jest zimny, jak i ciepły, nie w sposób ciągły lecz w ostatnim czasie coraz częściej. Dzisiaj olałem mu oleju do wartości prawie maksymalnej (GM 10W40), i to klepanie jakby troche ucichło. Popychacze? Łańcuch? Według poprzedniego właściciela, rozrząd był wymieniony przed dwoma laty (zrobione max 20-30 tys.)

Proszę o poradę.


Pozdrawiam.
irokez941
Nowicjusz
 
Posty: 40
Zdjęcia: 13
Prawo jazdy: 01 12 2012
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: ASTRA III H
Silnik: 1.4 16V TWINPORT
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2004

12 Cze 2018, 10:32

Rurki które dochodzą do zbiorniczka są drożne?

Robiłeś test na odkręconym korku czy jak silnik zagrzeje się i ostygnie to płyn jest na odpowiednim poziomie? Spróbuj może sprawdzić czy jest prawidłowo odpowietrzony układ chłodzenia.

Wygląda to tak jak by si się w układzie który ostygnie robiło podciśnienie. Jak auto stygnie to płyn zmniejsza soją objętość i będzie go mniej niż przy rozgrzanym silniku jednak różnica nie powinna być duża przy prawidłowo odpowietrzonym układzie chłodzenia.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

12 Cze 2018, 17:28

Nie sprawdzałem drożności rurek, bo poniekąd nawet nie mam pomysłu w jaki sposób to wykonać. :D

Podsumowując, wygląda to tak: Mój płyn w zbiorniczku ma 3 poziomy.

-Zimny, ostudzony silnik (zakręcony korek) - stan płynu ok 2 cm, poniżej normy.

- Przed jazdą odkręcam korek - powietrze ucieka i bulgocze z dolnego węża podłączonego do zbiorniczka i stan płynu wraca do prawidłowej wartości.

-rozgrzewam silnik i płyn podnosi się ponad cm, niż właściwy stan (powietrze spuszczone, więc pozornie płyn pod wpływem temperatury, zwiększa objętość, czyli na ten moment jest :ok: ).

-silnik stygnie. Poziom płynu spada do wartości z pierwszego punktu (2 cm poniżej prawidłowej wartości) i pojawia się podciśnienie. No i tak koło się zamyka.

Gdybym nie odkręcał korka co jakiś czas, to powietrza zrobiłoby się coraz więcej i ciśnienie pewnie rozerwałoby mi któryś z węży układu. (Gdy znajduje się w nich powietrze, to są dość twarde).

Dzisiaj sprawdziłem sobie układ ogrzewania. Ustawiłem sobie maksymalną temperaturę w środku auta, wskaźnik temperatury układu pokazywał ok 80 stopni, dojechałem do domu, na postoju rozgrzałem auto do 99 stopni i załączył się wentylator, więc tutaj raczej wszystko jest w porządku. Następnie odkręciłem delikatnie korek (tak aby się nie oparzyć :D ) i na rozgrzanym silniku ilość powietrza jaka wyleciała z układu była minimalna ( w porównaniu do ostudzonego silnika).

Z tego co wiem, jest to układ bezobsługowy, w jaki sposób mógłbym go odpowietrzyć?
irokez941
Nowicjusz
 
Posty: 40
Zdjęcia: 13
Prawo jazdy: 01 12 2012
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: ASTRA III H
Silnik: 1.4 16V TWINPORT
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2004

19 Cze 2018, 10:25

irokez941 napisał(a):Gdybym nie odkręcał korka co jakiś czas, to powietrza zrobiłoby się coraz więcej i ciśnienie pewnie rozerwałoby mi któryś z węży układu. (Gdy znajduje się w nich powietrze, to są dość twarde).
To by oznaczało że korek jest uszkodzony. Przeważnie w układach chłodzenia w korku powyżej ciśnienia 1,5 bar otwiera się zawór upustowy zabezpieczający układ przed właśnie zbyt wysokim ciśnieniem.

Zastanawia mnie tylko dlaczego zawsze z dolnego węża ci bulgocze? Sprawdzałeś tam połączenia czy są szczelne? Między wężem, a chłodnicą?

irokez941 napisał(a):na rozgrzanym silniku ilość powietrza jaka wyleciała z układu była minimalna ( w porównaniu do ostudzonego silnika).
Czyli wygląda na to że w jedną strone korek działa prawidłowo i reguluje nadciśnienie ale powinien też regulować pod ciśnienie i tu chyba powinien otwierać się przy około 0,9 bar pozwalając zasysać je do stygnącego układu.
Może twój korek nie funkcjonuje prawidłowo?
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

20 Cze 2018, 22:14

Tylko, że założyłem już trzeci korek (oryginał, zamiennik i następny zamiennik który mam obecnie). Sytuacja jest ta sama. Z mechanikiem obstawiamy że reduktor od założonego LPG przepuszcza gaz do układu i to zapowietrza, chociaż nie rozumiem dlaczego w tym przypadku korek nie wypuściłby nadmiaru ciśnienia. Troche dziwne, że 3 korki byłyby niesprawne. Połączenia węża z chłodnicą nie sprawdzałem, ale skoro nie ma wycieku, to jest możliwość by tak nabierał powietrza przez łączenie węża z chłodnicą?
irokez941
Nowicjusz
 
Posty: 40
Zdjęcia: 13
Prawo jazdy: 01 12 2012
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: ASTRA III H
Silnik: 1.4 16V TWINPORT
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2004

20 Cze 2018, 23:19

Sprawdzić drożność przewodu odpowietrzającego zbiornik wyrównawczy. Nie kojarzę jak tam masz . Zazwyczaj cienki przewód gumowy ze zbiornika do obudowy termostatu. Jego zapchanie może namieszać nieżle .
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4845
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Renault 5 GTL
    Renault 5 GTL wyróżnia się bocznymi listwami z tworzywa, stanowiącymi przedłużenie zderzaków, stylowymi kołami i światłami cofania. W 1978 roku pojawiły się uchylne tylne szyby, jak w wersji 5 TS. Renault 5 ...

21 Cze 2018, 11:19

irokez941 napisał(a):Z mechanikiem obstawiamy że reduktor od założonego LPG przepuszcza gaz do układu i to zapowietrza, chociaż nie rozumiem dlaczego w tym przypadku korek nie wypuściłby nadmiaru ciśnienia
Raczej to nie to. Zrób sobie prosty test zakręć gaz w zbiorniku i nie przełączaj auta na LPG. Zrób rundkę na benzynie i jeżeli problem wystąpi ponownie to śmiało możesz tą diagnozę odrzucić.

@bonifacy dobrze pisze najlepiej jak sprawdzisz wszystkie wężyki ale ten odpowietrzający jest w sumie w tym momencie najważniejszy.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

21 Cze 2018, 17:41

Do termostatu podłączony jest tylko gruby wąż. (zdjęcie przykładowego silnika Z14XEP w załączniku.)

No, ale jak mam to właściwie zrobić? Spuścić płyn, odkręcić i wyczyścić, coś takiego? :D


Jeden z kupionych korków zbiornika oddałem na reklamację i dzisiaj otrzymałem odpowiedź że reklamacja przyjęta.
irokez941
Nowicjusz
 
Posty: 40
Zdjęcia: 13
Prawo jazdy: 01 12 2012
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: ASTRA III H
Silnik: 1.4 16V TWINPORT
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2004

21 Cze 2018, 17:56

A ile masz wężyków wychodzących ze zbiorniczka wyrównawczego? Tam zaczynaj szukać i sprawdź wężyki po kolei.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

21 Cze 2018, 18:04

Czyli zlać cały płyn z układu i następnie po kolei rozbierać/sprawdzać węże?
irokez941
Nowicjusz
 
Posty: 40
Zdjęcia: 13
Prawo jazdy: 01 12 2012
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: ASTRA III H
Silnik: 1.4 16V TWINPORT
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2004

21 Cze 2018, 19:53

Spojrzałem w katalogi i wychodzi na to że przewód odpowietrzający zbiornik jest podłączony do złącza chłodnicy. Nie musisz zlewać płynu . Zdejmij ze zbiornika ten cienki przewód i na odkręconym korku dmuchnij w niego . Musi zabulgotać. Ale również trzeba sprawdzić drożność króćca na samym zbiorniku.
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4845
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna