Opel Flextreme GT/E - światowa premiera w Genewie 2010

Opel Flextreme GT/E - światowa premiera w Genewie 2010

12 Mar 2010, 00:26

Podczas LXXX Genewskiego Salonu Motoryzacyjnego (4-14 marca), Opel prezentuje koncepcyjny samochód Flextreme GT/E, który dzięki stworzonemu z niemiecką precyzją ekspresyjnemu designowi i dbałością o środowisko wzmocni pozycję firmy jako lidera zielonych technologii.

W stosowanej przez Opla strategii uzyskania większej niezależności od paliw kopalnych, elektryczność odgrywa kluczową rolę. 4,7-metrowy samochód koncepcyjny Flextreme GT/E obrazuje, w jaki sposób technologię pojazdów z napędem elektrycznym o rozszerzonym zasięgu (E-REV) można zastosować w pojazdach dużych i średnich, ale i kompaktowych, jak nadchodząca Ampera.

- Ekspresyjny design podyktowany dbałością o środowisko
- Alternatywny napęd dowodzi wszechstronności przełomowej technologii E-REV Opla

Opel nazywa tę strategię nieograniczoną e-mobilnością: dostosowania wysoce ekonomicznego układu napędowego E-REV - eliminującego wszelkie ograniczenia wynikające z zastosowania wyłącznie napędu elektrycznego - do pojazdów wszystkich segmentów rynkowych. Koncepcyjny Opel GT/E udowadnia, iż wielkość nie ma znaczenia, aby cieszyć się typowym dla Opla zerowym poziomem emisji spalin.

Zaawansowana stylistyka pozwala również koncepcyjnemu GT/E uzyskać zakładany współczynnik oporu wynoszący zaledwie 0,22, a tym samym osiągnąć maksymalną prędkość przekraczającą 200 km/godz., oszczędzać energię i wydłużyć zasięg. Wyróżniające się cechy zewnętrzne obejmują niskie i szerokie podwozie, przednie i tylne reflektory w kształcie skrzydeł, charakterystyczną maskę i grill, opływowe słupki C oraz muskularne, doskonale ukształtowane nadwozie.

Image Image Image Image Image Image Image

"Koncepcyjny Flextreme GT/E pokazuje, w jakim kierunku rozwijać się będą produkty Opla," mówi Frank Weber, Wiceprezes ds. korporacyjnych i planowania produktu. "Wyraźny, ekspresyjny i wyjątkowo ekonomiczny, wynika ze strategii produktowej, jaką stosować będziemy wobec wszystkich naszych przyszłych pojazdów, niezależnie od ich wielkości i segmentu rynku."

Design nadwozia: wyraz ekonomiczności i emocji
Proporcje Opla Flextreme GT/E zbliżone do modeli coupe pozwalają na rozwinięcie nowego języka designu Opla w nadwoziu zoptymalizowanym pod kątem właściwości aerodynamicznych.

Wyraźne elementy stylistyczne części przedniej obejmują niską linię maski i wydłużony przód spięty typowymi dla Opla przednimi reflektorami LED w kształcie skrzydeł. Zagłębione są one w przednich zderzakach i masce. Nowy, trapezoidalny gril jest wąski, ale wyraźny. Wyeksponowana chromowana belka z dużym znakiem Opla służy również do ładowania akumulatorów Opla Flextreme GT/E.

Górna część grilla wykorzystywana jest jako wlot powietrza chłodzącego, dolna zaś osłonięta została matowanym panelem. Nieobecność dodatkowych wlotów powietrza pozwala na uzyskanie odpowiedniej aerodynamiki dolnej części przedniej, a jednocześnie pozwala Flextreme GT/E spełnić przyszłe wymogi dotyczące bezpieczeństwa pieszych.

Wyraźnie zarysowana maska z charakterystyczną dla Opla środkową łamaną linią obejmuje wąskie, podłużne wloty powietrza znajdujące się po obu jej stronach i odprowadzające powietrze z komory silnika. Muskularne zderzaki i nadkola wtapiają się w linię boczną nadwozia.

Z profilu Flextreme GT/E wyróżniają innowacyjne, krótkie słupki C. Płynący kształt pozwala na przedłużenie szyb do tyłu, wzdłuż łukowatej linii dachu, co podkreśla opływowe linie boczne nadwozia. Dynamiczny charakter samochodu dodatkowo podkreśla świeże spojrzenie na charakterystyczny dla Opla motyw ostrza, obecnie przybierający postać linii opadającej od podstawy słupka C do niższej części przedniego zderzaka.

Dostęp do kabiny ułatwiono poprzez zastosowanie otwieranych do tyłu drzwi tylnych, będących rozwinięciem koncepcji FlexDoors zastosowanej w monocabie Meriva nowej generacji. Aby zachować prostotę nadwozia wszystkie klamki zastąpiono czujnikami światła. Położenie na nich dłoni przez kierowcę lub pasażera powoduje otwarcie drzwi. Aby ograniczyć zawirowania powietrza usunięto również przednie lusterka boczne i zastąpiono je niewielkimi kamerami umieszczonymi w słupkach A.

Widoczna w części tylnej mocno zarysowana linia otacza wyraziste nadkola dodatkowo podkreślające szeroką, mocno trzymającą się nawierzchni sylwetkę Flextreme GT/E. Wygląd samochodu typu coupé uzupełnia ostro nachylona klapa tylna z reflektorami LED w kształcie skrzydeł, stanowiących odbicie formy reflektorów przednich. Podobnie, jak w modelu Insignia Sports Tourer, maska tylna została zaokrąglona, co ułatwia dostęp do bagażnika. Głęboka, szklana osłona jest lekko wypukła, co poprawia przepływ powietrza.

Matowość stałego, szklanego panelu znajdującego się w środkowej części dachu można dostosować, pozwalając światłu słonecznemu na ogrzanie wnętrza zimą lub przyciemnienie szyby i schłodzenie wnętrza latem. Biegnący wzdłuż tylnej krawędzi dachu kanał służy do dodatkowego chłodzenia akumulatora i elementów elektronicznych.

Kontrola przepływu powietrza, ograniczenie masy
Nieodłącznym elementem wyrazistego nadwozia Flextreme GT/E jest dokładność jego wykonania. Niewielki przód, niski dach (1308 mm) i płaskie, zamknięte podwozie pozwalają pojazdowi na przepływ powietrza z minimalnymi zawirowaniami.

Do optymalizacji przepływu powietrza wykorzystano szereg rozwiązań. 21-calowe felgi aluminiowe są stosunkowo wąskie, co ogranicza opórpowietrza, wyposażone zostały w niskooporowe opony 195/45. Bezbarwne, wtryskiwane elementy wykończeniowe również minimalizują zawirowania powietrza.

Niewielki przedni wlot powietrza poprawia jego przepływ wokół maski, zaś podwozie zwęża się ku tyłowi, co dodatkowo poprawia aerodynamikę.

Flextreme GT/E korzysta również z możliwości aktywnej zmiany kształtów. Przy prędkościach przekraczających 50 km/godz. z wylotów powietrza znajdujących się za tylnymi nadkolami wysuwane są pionowe panele. Panele te tworzą boczne spojlery o długości 350 mm i prowadzą powietrze wzdłuż tylnych narożników samochodu, dzięki czemu dodatkowo ograniczają zawirowania.

Rozwiązania ograniczające masę nadwozia obejmują zastosowanie lekkich, zewnętrznych paneli z kompozytów węglowych, szyb z poliwęglanu oraz aluminiowych elementów konstrukcyjnych. W porównaniu do materiałów konwencjonalnych pozwalają one na 40-procentowe ograniczenie masy, co dodatkowo zmniejsza zużycie energii i zwiększa zasięg samochodu.

Innowacyjny układ napędowy
Efektywna koncepcja obejmuje również przełomowy układ napędowy E-REV koncernu GM, zastosowany wcześniej w Oplu Ampera. Flextreme GT/E dowodzi wszechstronności tej technologii, zastosowanej w większym, średniej wielkości pojeździe.

Pomimo większych rozmiarów i maksymalnej prędkości przekraczającej 200 kilometrów na godzinę, Flextreme GT/E charakteryzować mają parametry zbliżone do parametrów Ampery: zasięg na akumulatorze do 60 km - zerowy poziom emisji CO2 - całkowity zasięg przekraczający 500 km. Średni poziom zużycia paliwa oszacowano na 1,6 l/100 km przy emisji CO2 nieprzekraczającej 40 g/km.

W przeciwieństwie do pojazdów z napędem hybrydowym, koła modelu Flextreme GT/E są stale napędzane elektrycznie. W przypadku typowych przejazdów na odległość do 60 km energię dostarcza bateria litowo-jonowa w kształcie litery T, umieszczona pod podłogą, pod tylną kanapą.

Jednak w przeciwieństwie do pojazdów zasilanych wyłącznie przez akumulator, model Flextreme GT/E eliminuje obawy związane z zasięgiem i strach przed pozostaniem „na lodzie". Niewielki silnik/generator spalinowy zostaje niezauważenie włączony i dostarcza energii zawsze, gdy wyczerpie się akumulator. W tym trybie zasięg samochodu zostaje zwiększony do ponad 500 km, kiedy to akumulator należy ponownie naładować lub uzupełnić zapas paliwa.

Silnik zastosowany w napędzie elektrycznym pozwala na uzyskanie natychmiastowego momentu obrotowego rzędu 370 Nm, odpowiedniej mocy i przewidywanego przyspieszenia od zera do 100 km/godz. w ciągu mniej niż dziewięciu sekund.

Koncepcyjny Flextreme GT/E to kolejny krok naprzód w stosowanej przez Opla strategii elektryfikacji samochodów, obejmujący szeroki wachlarz produktów wykorzystujących akumulatory, napęd o rozszerzonym zasięgu, napęd hybrydowy i ogniwa paliwowe.
Pozdro. Kacper
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6803
Zdjęcia: 3348
Rejestracja: 19 Maj 2006, 22:41
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy od: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Poznań Motor Show 2019 - motoryzacyjne emocje już w marcu! Poznań Motor Show 2019 - motoryzacyjne emocje już w marcu!
    Prestiżowe i zarazem jedne z największych w Europie. Obecne w portfolio Międzynarodowych Targów Poznańskich od 1992 roku, zwane przez znawców świata motoryzacyjnego Małą Genewą, czyli targi Poznań Motor Show ...
    Przesiadka na opony zimowe i reguła 7 stopni Celsjusza Przesiadka na opony zimowe i reguła 7 stopni Celsjusza
    Każda opona zimowa i opona letnia, jak sama nazwa wskazuje, stworzona została do odpowiedniego sezonu i bezpośrednio z tym związanych warunków drogowych. Przyjęto, że granicą, w której sezonowe opony zimowe ...

  •