Pasy bezpieczeństwa bez tajemnic

26 Mar 2015, 15:37

Choć pasy bezpieczeństwa mogłyby się wydawać prostym urządzeniem, w swojej współczesnej formie są skomplikowanym elementem konstrukcyjnym.

Nieustanne prace rozwojowe i duże nakłady finansowe producentów, takich jak ŠKODA, ponoszone są dla zapewnienia osobom jadącym samochodem komfortowych warunków, ale przede wszystkim bezpieczeństwa. Dla ŠKODY kwestia bezpieczeństwa jest szczególnie ważna – producent zawsze zapewnia najwyższy możliwy jego poziom już od najmniejszych i najtańszych modeli.

Pasy bezpieczeństwa bez tajemnic

Na wszystkich miejscach siedzących każdego ze swoich modeli samochodów stosuje trzypunktowe pasy barkowo-biodrowe – mają one trzy punkty mocowania, co gwarantuje utrzymanie odpowiedniej pozycji ciała zapiętej osoby podczas każdego rodzaju uderzeń. Przednie pasy wyposażone są w regulację wysokości górnego punktu zaczepienia, a wszystkie w kontrolę zapięcia – jazda pasażerów bez nich jest sygnalizowana lampką ostrzegawczą i/lub alarmem dźwiękowym. O tym, jak pasy bezpieczeństwa utrzymują ciężar ciała można na własnej skórze przekonać się w ŠKODA AUTOLAB, pierwszym w Polsce Interaktywnym Centrum Bezpieczeństwa, w symulatorze dachowania

Pasy bezpieczeństwa powinny też służyć kobietom w ciąży, pomimo że przepisy zezwalają na jazdę bez ich użycia. Jak prawidłowo je zapinać, tutaj znajdziesz odpowiedź na to pytanie.

Dziś standardem w samochodach są pasy bezwładnościowe. Wyposażone są one w mechanizm sprężynowy zwijania pasa, dzięki czemu możemy swobodnie poruszać się w kabinie, wydłużając lub skracając zasięg pasa do momentu jego zablokowania. Podczas zderzenia aktywowany jest napinacz, kiedyś sprężynowy, od kilku lat pirotechniczny – ten radykalny środek gwarantuje maksymalne dociągnięcie pasa bezpieczeństwa i absolutną pewność przytrzymania zapiętej pasem osoby w każdych warunkach.

Napinacze zaprojektowane są tak, by w ciągu ułamka sekundy zniwelować luz zapiętego pasa i unieruchomić osobę, ale też nie doprowadzić do uszkodzenia części ciała – na przykład klatki piersiowej - zbyt dużą siłą napięcia. Dla zapewnienia optymalnej ochrony w trakcie zderzenia pasy bezpieczeństwa współpracują z poduszkami bezpieczeństwa.

źródło: Skoda, Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3330
Zdjęcia: 12052
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Toyota Verso-S (2005–2017)
    To kolejny minivan Toyoty w segmencie B. Powstał w 2005 roku jako następca Toyoty Yaris Verso i był produkowany do roku 2017. W Europie występował pod nazwą Verso-S, a na innych rynkach jako Toyota Ractis. Auto doczekało ...
    Toyota Corolla WRC (1997–1999)
    Pierwsza połowa lat 90. na rajdowych trasach należała do modelu Celica GT-Four. Pierwsza Celica z napędem na wszystkie koła dowiodła swych zalet jako świetny samochód wyczynowy, zdobywając tytuł mistrza kierowców ...

  •  
    • Warto przeczytać