Pięć zasad kiedy nie powinniśmy wrzucać na luz?

Pięć zasad kiedy nie powinniśmy wrzucać na luz?

30 Lis 2018, 15:19

Wokół prawidłowego stosowania sprzęgła narosło kilka mitów, które są popularne wśród wielu kierowców. Podpowiadamy oraz wyjaśniamy, kiedy i w jaki sposób używać pedału sprzęgła.

Zwalniając, hamuj silnikiem
Dojeżdżając do skrzyżowania, zatoru drogowego czy bramek na autostradzie, nie powinniśmy jechać na luzie. Wielu kierowców sądzi, że w ten sposób można oszczędzić paliwo, ale tak naprawdę dużo lepszym sposobem jest hamowanie silnikiem. Jazda na luzie oznacza mniejszą kontrolę nad pojazdem, a gdy zachodzi potrzeba nagłego dodania gazu, tracimy czas na wrzucenie biegu.
ImageOczywiście, w sytuacji awaryjnego hamowania lub tuż przed całkowitym zatrzymaniem musimy wcisnąć sprzęgło, aby nie zgasł silnik.

Z górki na biegu
Podczas zjazdów ze wzniesienia należy polegać przede wszystkim na sile hamującej silnika, a hamulcami wspomagać się w razie konieczności dodatkowego ograniczenia prędkości (na przykład przed zakrętem). Dzięki temu zwłaszcza przy długim stromym zjeździe można zapobiec potencjalnie bardzo niebezpiecznemu przegrzaniu hamulców.

Nie wolno zjeżdżać ze wzniesienia na luzie, a tym bardziej z wyłączonym silnikiem, ponieważ w większości aut pracujący silnik zapewnia wspomaganie układu hamulcowego i kierowniczego.

Jazda na luzie i na biegu z wciśniętym sprzęgłem to to samo
Zdarza się, że kierowcy, dojeżdżając do świateł, wciskają sprzęgło i w ten sposób przebywają ostatnich kilkadziesiąt, a nawet kilkaset metrów. Tymczasem jazda na luzie oraz na biegu z wciśniętym sprzęgłem jest dokładnie tym samym. W takiej sytuacji powoduje niepotrzebne zużycie paliwa i zmniejsza kontrolę nad pojazdem.

Parkowanie na górce
Kiedy pojawia się konieczność parkowania na wzniesieniu, należy dobrze zabezpieczyć samochód, aby nie stoczył się z górki. Dlatego oprócz zaciągnięcia hamulca ręcznego zalecane jest właśnie pozostawienie auta na biegu oraz skręcenie kół (w stronę krawężnika lub stronę pobocza, zewnętrznej strony drogi).

POLECAMY Niebezpieczny zakręt - jak go pokonać bezpiecznie?

Na światłach na luzie
W oczekiwaniu na zmianę świateł lub podczas krótkiego postoju z włączonym silnikiem (przy dłuższym zalecane jest wyłączenie silnika ze względów ekologicznych i ekonomicznych) należy wrzucić bieg jałowy. Dzięki temu sprzęgło zużywa się w mniejszym stopniu niż w przypadku włączonego pierwszego biegu, poza tym jest to wygodniejsze i bezpieczniejsze rozwiązanie – po zaciągnięciu hamulca ręcznego można zdjąć nogi z pedałów.

źródło: Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault; Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2804
Zdjęcia: 9905
Rejestracja: 18 Cze 2012, 12:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Wolniej! - nie zawsze znaczy bezpieczniej Wolniej! - nie zawsze znaczy bezpieczniej
    Nadmierna prędkość należy do najczęstszych przyczyn wypadków drogowych. Czy jednak oznacza to, że im wolniej jedzie kierowca, tym lepiej? W wielu sytuacjach taka zasada się nie sprawdzi. Znaki określające ograniczenie ...
    Peugeot 3008DKR Maxi – dane techniczne Peugeot 3008DKR Maxi – dane techniczne
    Peugeot 3008DKR Maxi został zaprojektowany do jazdy na czas po drogach o nawierzchni miękkiej, wydmach oraz bezdrożach i jest przygotowany na najtrudniejsze warunki, spotykane na trasach rajdów terenowych całego świata. ...

  •