Pierwszy na świecie elektroniczny panel kontrolny

Pierwszy na świecie elektroniczny panel kontrolny

23 Sty 2019, 14:04

Pierwszy na świecie elektroniczny panel kontrolny – Toyota Corona – sierpień 1973.

Już od lat 30. XX wieku samochody posiadały wskaźniki i lampki kontrolne informujące kierowcę o poziomie i ciśnieniu oleju, poziomie ładowania akumulatora czy włączonych światłach drogowych. W sierpniu 1973 roku Toyota jako pierwszy producent na świecie wprowadziła w seryjnym modelu Corona (RT100) elektroniczny panel kontrolny OK. Był to monitor informujący o stanie najważniejszych układów i płynów eksploatacyjnych auta. W zamontowanym centralnie w podsufitce panelu umieszczono 11 diodowych kontrolek. 8 żółtych diod sygnalizowało prawidłowe oświetlenie z przodu i z tyłu, poziom płynu hamulcowego, prawidłowy stan akumulatora, płynu chłodzącego oraz płynu do spryskiwaczy. 4 czerwone diody ostrzegały kierowcę przed zbyt niskim poziomem oleju silnikowego i płynu hamulcowego, przed zużyciem okładzin hamulcowych oraz informowały o awarii podciśnieniowego wspomagania układu hamulcowego.
Image OK Monitor jest pierwszym na świecie seryjnie produkowanym panelem kontrolnym. System oferowano zarówno w autach na rynek japoński, jak i w eksportowanych do USA. Wiele źródeł podaje błędną informację, jakoby pierwszym autem z panelem informacyjnym było BMW 630/633 CSi (E24), lecz Check Panel montowano dopiero od marca 1976 roku, a więc prawie 3 lata po debiucie systemu OK Monitor. Dziś innowacyjne rozwiązanie Toyoty jest nieco zapomniane, a o stanie poszczególnych podzespołów lub ich defektach informują zwykle zestawy kontrolek lub komunikaty wyświetlane we wskaźnikach pojazdu.

POLECAMY Toyota zmienia świat

źródło: Toyota
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2811
Zdjęcia: 9921
Rejestracja: 18 Cze 2012, 12:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Toyota Supra z 1994 roku - rekordowa cena sprzedaży na aukcji Toyota Supra z 1994 roku - rekordowa cena sprzedaży na aukcji
    Gdyby zapytać fanów motoryzacji, który seryjny model był największym osiągnięciem Toyoty, wielu wskazałoby Suprę czwartej generacji, czyli model MK4. Podobnego zdania musiał być nabywca czarnej Supry z 1994 ...
    Czy baterie to słaby punkt samochodów elektrycznych? Czy baterie to słaby punkt samochodów elektrycznych?
    Czemu kierowcy boją się samochodów elektrycznych? Głównie z uwagi na baterie. Obawiają się ich trwałości, ograniczonej pojemności i czasu ładowania. Choć problemy te bez wątpienia są realne, z biegiem rozwoju ...

  •