Idea samochodu elektrycznego jest równie stara jak sama motoryzacja. Już w pierwszej dekadzie XX wieku wydawało się, że pojazdy zasilane prądem elektrycznym będą dominowały nad autami spalinowymi. Stało się jednak inaczej. Obecnie, po ponad stu latach, trwa renesans samochodów elektrycznych.
W 1994 roku Toyota wprowadziła na rynek RAV4 – pierwszego na świecie kompaktowego SUV-a z samonośnym nadwoziem. Model szybko stał się ikoną SUV-ów, zmieniając wyobrażenie o tym, jak może wyglądać samochód w lekki teren. Współczesny RAV4 to samochód o dwa segmenty większy od swojej pierwszej generacji, o obszernym, komfortowym wnętrzu, dużym prześwicie i hybrydowym napędzie, dostępnym także w wersji AWD.
Na długo zanim napęd hybrydowy trafił pod maskę RAV4 (2015 r.), Toyota opracowała elektryczną wersję swojego słynnego SUV-a. RAV4 EV był pierwszym seryjnie produkowanym elektrycznym SUV-em na świecie. 22 stycznia 1996 roku zakończono pomyślnie testy drogowe i niedługo później w Japonii rozpoczęto sprzedaż 3-drzwiowej wersji. RAV4 EV był napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 67 KM. Zasilały go innowacyjne baterie niklowo-wodorkowe (NiMH) o łącznym napięciu 288 V, które zapewniały zasięg ponad 150 km. Były one efektem wieloletniej współpracy Toyoty z koncernem Panasonic. 6 października 1997 roku w USA debiutowała większa, 5-drzwiowa wersja RAV4 EV. W ciągu 5 lat w Japonii i Stanach Zjednoczonych sprzedano niecałe 2 tys. egzemplarzy. Skala produkcji była wypadkową rynkowego popytu.
To właśnie wizjonerstwo Toyoty było impulsem dla Elona Muska do wykupienia w 2003 roku firmy Tesla Motors. Toyota współpracowała z Teslą przy konstruowaniu drugiej generacji RAV4 EV. Już w 1996 roku japoński koncern miał odwagę stworzyć samochód elektryczny zasilany z gniazdka, sięgając po to rozwiązanie na wiele lat przed wszystkimi innymi producentami. Rok później na podobny krok Toyota zdecydowała się w kwestii hybryd, wprowadzając do sprzedaży model Prius.
Ciekawe ile ważyły akumulatory w takiej RAV4 i jak był tam realizowany napęd. W zwykłej spalinowej wersji był stały napęd na cztery koła a tu były silniki elektryczne przy kołach? Ktoś coś wie więcej na temat tego napędu?
Jakim prądem była ładowana i ile czasu wymagało naładowanie do pełna akumulatorów?
Były dwie wersje tego auta - pierwsza i druga generacja. Pierwszej generacji było 1500 sztuk, drugiej 2600. W obu generacjach napęd był tylko na przednią oś i obie wersje miały hamowanie odzyskowe.
W pierwszej generacji był to silnik synchroniczny z magnesami trwałymi i akumulatorami NiMH Panasonic-a, składające się z 24 modułów po 12V i 95 Ah każdy z nich. Całkowita masa akumulatorów to 460 kg. Napięcie całego systemu wynosiło 288V. Zasięg na jednym ładowaniu podawany przez producenta to 130 - 190 km. Zużycie energii wynosiło 150 kWh na 100 km, przy masie pojazdu 1600 kg. Czas ładowania wynosił 5h przy ładowarce 6,6 kW i napięciu 220V 30A. Energia zgromadzona po całkowitym naładowaniu to 27,5 kWh.
W drugiej generacji był silnik trójfazowy indukcyjny firmy Tesla Motors z akumulatorami litowo-jonowymi tym razem produkowane przez Tesla Motors, ale z ogniw 18650 Panasonic-a. Nie mam danych ile ważyły te akumulatory, ale na pewno były lżejsze niż w poprzednim modelu. Ogólnie akumulatory NiMH są dwa razy cięższe od Li-lon. Można więc przyjąć, ze te ważyły około 230 kg. Jednakże auto było nieco cięższe, bo ważyło już 1829 kg. Ładowanie trwało 6h przy ładowarce pokładowej jednofazowej o mocy 9,6 kW prądzie AC 40A i napięciu 240V. Zasięg na jednym ładowaniu t0 160 -170 km. Zgromadzona energia po całkowitym naładowaniu to około 42kWh.Moc maksymalna to 154 KM przy 115 kW przy 2800 obr/min. W drugiej generacji gwarancja wynosiła 8 lat lub 160 tys km. Wprowadzono również chłodzenie akumulatorów cieczą. Auto zyskało też dwa tryby jazdy - normalny i tryb sportowy. Przyspieszenie do 100 km/h w trybie normalnym to 9 sekund, a w trybie sportowym to 7 sekund. Prędkość maksymalna w trybie normalnym to 137 km/h, a w trybie sportowym to już 160 km/h.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
Najnowocześniejszy w Polsce HUB ładowania pojazdów elektrycznych Ekoen otwiera najnowocześniejszy w Polsce HUB ładowania pojazdów elektrycznych o mocy 1,5 MW. Stacja składa się z 6 stanowisk ultraszybkiego ładowania DC, w tym 3 stanowisk o mocy 350 kW CCS. Szybkość, dostępność i ...
Audi przetestuje koncepcję centrum szybkiego ładowania Audi kontynuuje swoją transformację w kierunku dostawcy zrównoważonej mobilności segmentu premium. Do roku 2025 marka planuje zintensyfikować swoje działania, oferując szeroką gamę ponad 20 modeli z napędem w pełni ...
Baza z danymi technicznymi samochodów marki TOYOTA. Znajdziesz tu informacje o silniku (moc, pojemność, moment obrotowy itp.), wymiarach nadwozia, spalaniu (trasa / miasto / średnie), osiągach, ukałdzie hamulcowym i jeszcze wielu innych parametrach które dotyczą tego modelu. Sprawdź: dane techniczne TOYOTA
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany potrzebujemy Twojej zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dzięki nim możemy finansować rozwój naszego forum, a Ty w zamian otrzymujesz do nich bezpłatny dostęp.
Dbamy i szanujemy Twoją prywatność! Nasza "polityka prywatności". Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne korzystamy z SSL, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie "Moje zgody".
Dlatego też prosimy naciśnij przycisk "PRZEJDŹ DALEJ" jeżeli zgadzasz się na na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania, a tym samym przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie ze strony internetowej ForumSamochodowe.pl i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez Grupę motmedia.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityki prywatności na stronie Moje zgody.