Pierwszy na świecie system chroniący rowerzystów - Volvo

Pierwszy na świecie system chroniący rowerzystów - Volvo

05 Mar 2013, 14:46

Volvo pokazało pierwszy na świecie system uruchamiający samoczynne, awaryjne hamowanie pojazdu w przypadku wykrycia nieuniknionej kolizji z rowerzystą. To kolejny aktywny system bezpieczeństwa, który ma pomóc w zrealizowaniu planu 2020. Zakłada on, że już za 7 lat samochody szwedzkiego producenta będą tak bezpieczne, że nie będą w nich ginęli ludzie. Jednocześnie auta te mają być równie bezpieczne dla pozostałych uczestników ruchu.

Image

Na europejskich drogach, potrącenie przez samochód to przyczyna co drugiego śmiertelnego wypadku z udziałem rowerzystów. Odpowiedzią na ten problem ma być system wykorzystujący kamerę i radar, które monitorują przestrzeń przed samochodem. Gdy mijany rowerzysta wykona gwałtowny manewr i znajdzie się na kursie kolizyjnym, system uruchomi samoczynne, awaryjne hamowanie samochodu. Jeśli różnica prędkości między samochodem a rowerem będzie nieznaczna, w ogóle nie dojdzie do kolizji. W przypadku większych różnic prędkości, system zredukuje prędkość uderzenia i zminimalizuje jego konsekwencje. Procesor sterujący systemem reaguje tylko w sytuacjach krytycznych. Przed wprowadzeniem na rynek, rozwiązanie to testowano w miastach, w których porusza się dużo rowerów, aby wyeliminować samoczynne hamowanie pojazdu, gdy nie jest to niezbędne. Awaryjne hamowanie zostanie podjęte, gdy prędkość samochodu nie przekracza 80 km/h. System jest w stanie wykryć, że kierowca podejmuje aktywne działanie, by uniknąć uderzenia – np. wykonuje gwałtowny ruch kierownicą. Wówczas jego działanie zostaje złagodzone, by umożliwić wykonanie takiego manewru. Obecna, pierwsza generacja tego systemu, wykrywa wyłącznie rowerzystów poruszających się w tym samym kierunku, co samochód.

"Nasze rozwiązania mające na celu ochronę innych uczestników ruchu, zwłaszcza tych najbardziej narażonych w przypadku ewentualnej kolizji, wyznacza zupełnie nowy trend na rynku motoryzacyjnym. Wprowadzając nowe generacje pojazdów, które są w stanie zapobiegać kolejnym scenariuszom wypadków, konsekwentnie dążymy do tego, by w dłuższej perspektywie wyeliminować wypadki z udziałem naszych aut niemal do zera" – powiedział Doug Speck - Senior Vice President for Marketing, Sales & Customer Service z Volvo Car Group.

POLECAMY Innowacyjna poduszka powietrzna chroniąca pieszego

Cyclist Detection jest rozwinięciem znanego już systemu automatycznego wykrywania pieszych (Pedestrian Detection) zastosowanego wcześniej m.in. w modelach V40, S60, V60 i XC60. Samochody wyposażone w to rozwiązanie będą wykrywały zarówno pieszych, jak i rowerzystów. Rozwiązanie Cyclist Detection będzie wyposażeniem dodatkowym wszystkich modeli z wyjątkiem XC90.

źródło: Volvo
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2719
Zdjęcia: 9745
Rejestracja: 18 Cze 2012, 12:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Badaj auto i przeprowadzaj regularne badania techniczne Badaj auto i przeprowadzaj regularne badania techniczne
    Sprawność techniczna pojazdu jest kluczowym elementem bezpieczeństwa ruchu drogowego. Najczęściej stwierdzane przez policję usterki w pojazdach, które uczestniczyły w wypadkach drogowych, to braki w oświetleniu (54%), ...
    [C] Almera N16 1,8 / Megane II 1,6 / Toledo II 1,8 / S40 I 1,8 [C] Almera N16 1,8 / Megane II 1,6 / Toledo II 1,8 / S40 I 1,8
    Podstawowe kryteria zestawienia: - sedan segmentu C - silnik benzynowy o mocy ok. 120KM - manualna skrzynia biegów - modele z okolic 2003 roku Wytypowane modele do zestawienia: - Nissan Almera N16 1,8 - 116KM - Renault ...

  •