Podstawowe informacje o AdBlue

06 Cze 2017, 08:33

Zapraszam do lektury. Artykuł podaje podstawowe informacje o AdBlue, czyli to co każdy kierowca powinien wiedzieć.

Z pojęciem AdBlue spotykamy się coraz częściej. Kierowcy samochodów ciężarowych już od dłuższego czasu są przyzwyczajeni do stosowania tego środka, jednak po ostatnich regulacjach unijnych także właściciele samochodów osobowych muszę się zaznajomić z tym środkiem. Odpowiemy więc na podstawowe pytania związane z AdBlue.

Co to tak właściwie jest?
W pierwszej kolejności należy wspomnieć, że AdBlue jest zarejestrowanym znakiem towarowym należącym do organizacji Verband der Automobilindustrie, w skrócie VDA. Czas odpowiedzieć na pytanie, co kryje się pod niewiele mówiącą nazwą AdBlue. Najkrócej mówiąc jest to 32,5% wysokiej czystości roztwór mocznika. Jak już wcześniej zostało wspomniane, produkt ten znany jest kierowcom, stosowany jest więc w branży motoryzacyjnej.

Jego zadaniem jest rozkładanie szkodliwych dla środowiska tlenków azotu. Proces ten zachodzi w katalizatorze SCR (Selektywna Redukcja Katalityczna). Rozkładanie tlenków azotu wygląda następująco: by tlenek azotu został rozbity na azot i wodę, AdBlue jest kierowany pod wysokim ciśnieniem na spaliny w katalizatorze, w którym dochodzi do rozłożenia niebezpiecznego związku.

Roztwór mocznika nie jest zaliczany do substancji niebezpiecznych i groźnych dla środowiska. Jest produkowany zgodnie z normami ISO 22241. Nie możemy także o tym produkcie powiedzieć, że jest wybuchowy, palny czy szkodliwy dla zdrowia człowieka. Można go więc używać bez obaw o nasze zdrowie. Samo zużycie tego środka nie jest duże, ponieważ jest to ok. 4-5% ilości zużytego oleju napędowego (oczywiście duży wpływ na to ma także rodzaj silnika).

AdBlue, a normy unijne
Unia Europejska już kilka lat temu zajęła się problemem dużej emisji spalin przez silniki Diesla. W związku z tym swoje zastosowanie znalazł właśnie środek AdBlue, który rozbija niebezpieczne związki. Zostało to ustalone tak, że od 1 października 2006 roku samochody ważące powyżej 3,5 tony są zobowiązane do normy redukcji spalin EURO 4, natomiast od października 2009 roku do EURO 5, w której emisja szkodliwych tlenków została zredukowana o 60%, a cząstek stałych o minimum 80%. Od 1 września 2014 roku wszystkie samochody ciężarowe i osobowe, które mają wbudowany silnik Diesla, muszą stosować się do normy EURO 6. Dopuszczalna emisja tlenków azotu w tej normie to 80 mg/km.

Przechowywanie
W związku z tym, że roztwór AdBlue jest bardzo korozyjny, do jego przechowywania i dystrybucji, potrzebne są specjalne zbiorniki, pompy, pistolety oraz węże. Co więcej, produkt ten w temperaturze –11,5 °C ulega krystalizacji i mimo że jest to proces odwracalny, to problemy techniczne sprawiają, że nie nadaje się on wtedy do dystrybucji i użycia. Wynika to z faktu, że osiadające kryształki mogą zatykać instalację, a kryształki osiadające na dnie zbiorników są bardzo trudne do rozpuszczenia.

Normy unijne związane z ograniczeniem emisji spalin w samochodach z silnikami Diesla sprawiły, że większość kierowców miała styczność z roztworem AdBlue. Każdy kierowca samochodu ciężarowego lub osobowego powinien wiedzieć, do czego służy płyn, który raz na jakiś czas musi być uzupełniany. Musimy być świadomi tego, że tym samym dbamy o środowisko.
AnnaS
Nowicjusz
 
Posty: 13
Prawo jazdy: 09 11 2000
Przebieg/rok: 14tys. km
Auto: Iveco EuroTech
Typ: Inny
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1994

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Nowe Audi S3 - dane techniczne i wyposażenie
    Silnik nowego Audi S3 Nowo zbudowana jednostka napędowa 2.0 TFSI o mocy 221 kW (300 KM) i momencie obrotowym 380 Nm Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,8 sekundy , zużycie benzyny: 6,9 litra na 100 km (z przekładnią S tronic)Sportowy ...
    Nissan Note - opracowany pod kątem europejskich dróg
    Dzięki innowacyjnej stylistyce, debiutującym w tym sektorze technologiom oraz gamie zaawansowanych silników, nowy Note silnie zaistnieje w segmencie B. Produkowany w Europie Note został opracowany pod kątem europejskich ...