Skaner laserowy - identyfikacja obiektów przed samochodem

15 Cze 2018, 12:53

Skaner laserowy pokazany przez Audi po raz pierwszy w modelu A8 (D5), to nowość w świecie motoryzacji. Wraz z radarem dalekiego zasięgu i przednią kamerą, tworzy on trójkę czujników, które wzajemnie się uzupełniają, wykorzystując różne swe zalety. Tylko dzięki takiemu zestawowi czujników, i dzięki centralnemu sterownikowi wsparcia kierowcy (zFAS), który na podstawie wszystkich danych pozyskiwanych z czujników odwzorowuje otoczenie pojazdu, możliwa jest automatyczna jazda.

Skaner laserowy obejmuje pole o długości ok. 80 m i o kącie ok. 145 stopni. Podzespół wielkości mniej więcej pięści, zamontowany jest w przednim zderzaku. Bez względu na prędkość poruszania się samochodu, emituje modulowane impulsy świetlne w kilku pionowych płaszczyznach, które specjalne lustro rozdziela w kształt wachlarza. Niezwykle krótkie błyski światła są niezauważalne i bezpieczne dla ludzkiego oka, ponieważ długość ich fali jest zbliżona do częstotliwości fal podczerwieni. Fale są odbijane przez obiekty znajdujące się przed naszym samochodem i w czasie krótszym niż mikrosekunda docierają z powrotem do skanera laserowego, gdzie są identyfikowane przez fotodiody.
Skaner laserowy - identyfikacja obiektów przed samochodem W ten sposób powstaje szczegółowy, ostry obraz statycznego otoczenia. Skaner laserowy ukazuje inne pojazdy jako prostopadłościany o zmierzonych wymiarach, określa odległość od nich oraz ich kierunek, a następnie przekazuje te dane do współpracujących sterowników. Dzięki dużemu kątowi skanowania, bardzo wcześnie rozpoznaje włączające się do ruchu pojazdy. Szczegółowe informacje o krawężnikach czy barierach ochronnych uzupełniają spektrum jego funkcji. Skaner laserowy, podobnie jak radar, pracuje również w ciemnościach. Automatyczne oczyszczanie i ogrzewanie przedniej szyby skanera powodują, że działa on także przy niepogodzie i w deszczu, o ile warunki atmosferyczne nie staną się ekstremalnie złe.

Ogromny wkład skanera laserowego w fuzję danych pochodzących z różnych czujników, ma pozytywny wpływ na wiele systemów. Np. na system automatycznego wjazdu do garażu. Ze względu na dużą strefę zasięgu pomiaru, system jeszcze przed wjechaniem do garażu może rozpoznać, czy wystarczy miejsca dla samochodu.

źródło: Audi Group
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3783
Zdjęcia: 13081
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Eurocargo ML180E25: pojemny i ładowny
    Od ubiegłorocznego faceliftingu Iveco Eurocargo nabrało przyjaznego, uśmiechniętego wyglądu. Czy ten uśmiech odzwierciedla również wewnętrzne zalety tego samochodu, mogliśmy sprawdzić, jeżdżąc 18-tonowym modelem Eurocargo ...
    Sala koncertowa na czterech kołach
    Czasy klasycznego radia AM/FM i stosów kaset magnetofonowych zdolnych zaspokoić większość muzycznych potrzeb kierowcy dawno już minęły. W najnowszym Lexusie LS można znaleźć nie tylko styl nawiązujący do japońskiej ...