Radar, lidar, kamery - systemy bezpieczeństwa czynnego

Radar, lidar, kamery - systemy bezpieczeństwa czynnego

06 Lis 2017, 20:23

Zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego samochodów lub funkcje zautomatyzowanego prowadzenia pojazdów analizują dane o sytuacji na drodze pochodzące z różnorodnych źródeł, w tym czujników optycznych i radarowych. Jakie to czujniki i czemu potrzeba ich aż tak dużo?

Podstawowym elementem wyposażenia, niezbędnym do działania zaawansowanych systemów bezpieczeństwa czynnego lub funkcji zautomatyzowanego prowadzenia pojazdów jest kamera. Zainstalowana za przednią szybą, zazwyczaj przed wewnętrznym lusterkiem wstecznym, dostarcza obrazu drogi przed samochodem, który następnie analizowany jest przez potężny komputer systemu. W efekcie system uzyskuje informacje o położeniu samochodu w obrębie pasa ruchu (względem linii oznakowania poziomego jezdni), znakach drogowych (w szczególności znakach zakazu i ograniczeń prędkości), a także obecności przeszkód, np. innych pojazdów. Obraz z kamery pozwala także wykryć światła przednie lub tylne pojazdów w odległości do ok. 100 metrów, co jest wykorzystywane przez funkcję automatycznych świateł drogowych. W bardziej zaawansowanych systemach, wykorzystuje się kamery stereoskopowe, czyli po prostu dwie kamery umieszczone na tej samej wysokości w odległości kilku-kilkunastu centymetrów względem siebie – takie rozwiązanie zastosowano np. w najnowszym Lexusie LS. Kamery stereoskopowe działają podobnie do ludzkiego wzroku, dając pojazdowi możliwość "widzenia" przestrzennego.
ImageKamerom towarzyszą z reguły dodatkowe czujniki. Pierwszym z nich jest lidar – precyzyjny czujnik optyczny.

Ponieważ zasięg lidaru jest stosunkowo niewielki, zwłaszcza podczas intensywnych opadów lub mgły, w bardziej zaawansowanych systemach stosuje się radar. Zasada jego działania również polega na określaniu odległości na podstawie pomiaru czasu powrotu fali radiowej odbitej od przeszkody, jednak użycie milimetrowych fal radiowych zapewnia praktyczną niewrażliwość na warunki atmosferyczne, a ponadto większy zasięg i dokładność – dlatego w pojazdach wyposażonych w aktywny tempomat, takich jak nowa Toyota Prius czy samochody marki Lexus, instaluje się właśnie radar.

Czy rzeczywiście pojazd autonomiczny musi być aż tak najeżony czujnikami? Teoretycznie nie – Elon Musk twierdzi, że system automatycznego prowadzenia może funkcjonować wyłącznie w oparciu o kamery. W zasadzie ma rację, bo przecież człowiekowi do prowadzenia samochodu wystarczy para oczu. Jednak uzyskanie na podstawie obrazu informacji niezbędnych do bezpiecznej jazdy wymaga potężnej mocy obliczeniowej, a dodatkowe czujniki pozwalają realizować cele systemu z użyciem znacznie prostszych komputerów, w dodatku w warunkach ograniczonej widoczności.

źródło: Lexus, Toyota
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2597
Zdjęcia: 9553
Rejestracja: 18 Cze 2012, 13:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Pierwsza litera w alfabecie Lexusa to F Pierwsza litera w alfabecie Lexusa to "F"
    Był rok 2006 i od premiery Lexusa IS drugiej generacji minęło kilka miesięcy. Dlaczego zatem Lexus testował nowego IS-a skrytego pod kamuflażem? Dziennikarze motoryzacyjni zauważyli, że coś się święci, kiedy zaczęły się ukazywać ...
    Mercedes-Benz S Coupe Mercedes-Benz S Coupe
    Jeszcze kilka lat temu klasa S w wersji coupe nazywana była modelem CL. Mercedes zmienia jednak nomenklaturę i jednocześnie stara się odświeżyć gamę. O stylizacji niemieckiego sportowca można mówić raczej pozytywnie. ...

  •  
    • Nissan Juke-R vs supercar Dubai street challenge 2012, 2
      Korek od oleju silnikowego
      Chevrolet Corvette C7R, przód
      Lexus LFA, wnętrze