REKLAMA
Określenie shooting brake od dekad wywołuje wiele emocji wśród fanów motoryzacji. W internecie możemy znaleźć mnóstwo wizualizacji prezentujących popularne sportowe samochody w takiej odsłonie. Wielu grafików tworzy je ot tak, dla zabawy. Czym jest więc to, już niemal mityczne, nadwozie?
"Nadwozie shooting brake to konstrukcja łącząca w sobie cechy coupé i kombi. Samochody zbudowane w tym układzie mają długi, opływowy przód, natomiast w tylnej części są bardziej rozbudowane i stromo ścięte. Dzięki temu oferują większą przestrzeń we wnętrzu, utrzymując sportowy charakter, czyli korzystny aerodynamicznie kształt i dynamiczną sylwetkę" mówi Piotr Sienkiewicz z firmy Royal Cars, zajmującej się sprzedażą luksusowych samochodów.
POLECAMY Stylowy kabriolet
Co ciekawe, podobnie jak coupé, nadwozie typu shooting brake ma długą historię. Pierwotnie tego terminu używano do określania wieloosobowych wozów konnych z rozbudowaną tylną częścią. Z czasem konstrukcję przeniesiono do świata motoryzacji. Popularność nadwozia shooting brake w znanej obecnie formie zaczęła się w drugiej połowie XX wieku, za sprawą takich aut jak startującego w Le Mans Ferrari 250 GT SWB Breadvan czy stylowego Volvo 1800ES, a także modyfikacji modeli Astona Martina. Obecnie samochody z tym nadwoziem sporadycznie spotkamy na ulicy. Jednym z reprezentantów tego rzadkiego gatunku jest, zaprezentowane w 2016 roku, Ferrari GTC4Lusso. Innym autem, które powstało w takiej konfiguracji jest, już nieprodukowane, BMW Z3.