Skoda Fabia 1.4 16V 75KM AUA - szarpnięcie przy puszczaniu gazu

25 Lis 2024, 18:17

Dzień dobry,
od początku zmagam się w tym samochodzie z szarpaniem przy odjęciu (w niektórych przypadkach nie trzeba nawet puszczać całego pedału, tylko już w połowie np. będzie szarpnięcie) gazu, sytuacja jest o tyle dziwna, że szarpnięcie pojawia praktycznie tylko i wyłącznie, gdy na komputerze pokładowym nie będzie pokazywało 0.0L/100 km od razu po puszczeniu gazu, lecz np. wartości bliskie zera, czyli 0.5, 0.8L/100 km i dopiero po sekundzie, półtorej będzie na całkowitym 0.0L/100. Szarpnięcia nie ma, gdy od razu po zdjęciu nogi z gazu, (w sumie to nie od razu, tylko po sekundzie) będzie 0.0L/100 km. Przykład, jadę na drugim biegu 2500 obrotów, jest spalanie chwilowe ok. 10L/100 km, puszczam nogę z gazu i jeśli wartość spalania chwilowego nie zmieni się od razu na 0.0L/100km to będzie szarpnięcie autem, widać również wtedy zawahanie na obrotomierzu, czasem jest to lekkie szarpnięcie, pojedyncze, a czasem dość mocniejsze i podwójne. Znów, jadę np. 2600 obrotów na 2 biegu, bo wtedy to jest najbardziej wyczuwalne i spalanie chwilowe powiedzmy te 10L/100km i puszczam nogę z pedału przyspieszenia i jeśli po sekundzie od puszczenia na komputerku pokładowym będzie 0.0L/100 to płynne będzie hamowanie silnikiem, w innych sytuacjach jest szarpnięcie. Nie ma różnicy, czy ciepły silnik, czy zimny... Nie są to na pewno poduszki silnika, bo element gumowo metalowy nie oddziałuje na obroty silnika (ale na pewno cierpią od tego poduszki). Podobne szarpnięcie, ale o wiele lżejsze jest przy minimalnym naciskaniu pedału gazu, tak jakby wtedy się silnik dusił czy coś takiego, zaś przy mocniejszym dodaniu gazu nie ma czegoś takiego. Jest to coś na pewno związane z mieszanką paliwowo powietrzną, ale pytanie, co? Dotychczas nikt nie potrafił tego zdiagnozować, a byłem u kilku mechaników... Jeden mechanik mówił, że nie wie co to jest, drugi, że to są jakieś luzy w napędzie i nic się z tym nie da zrobić, a jeszcze inny nie widzi żadnego problemu...
Wymienione, bądź sprawdzone już zostało sporo rzeczy:
- świece zapłonowe, cewka (moduł zapłonowy), przewody zapłonowe
- przepustnica (czyszczona, adaptowana przez VCDS, Delphi, podmieniana też na inną używaną, bez zmian)
- czyszczony MAP Sensor
- czyszczona odma
- czujnik temperatury, termostat
- wkład pompy paliwa, filtr paliwa
- czujnik położenia pedału sprzęgła
- poduszka pod silnikiem
Komputer pokazuje jedynie błąd katalizatora P0420, nic po za tym, auto ogólnie ma moc, spalanie normalne, ok. 7.5L/100 w trybie miasto, obwodnica. Jeszcze delikatnie falują obroty na biegu jałowym, ale to falowanie jest rzędu od 15 do 30 obrotów na minutę (znów usłyszałem od kilku mechaników, że takie falowanie to jest normalne, ale coś mi się nie chce wierzyć w to), trzeba się przyjrzeć wskazówce obrotomierza, żeby zauważyć, że się rusza, choć przy włączonym np. nawiewie już widać wyraźniej falowanie. Na zimnym silniku trochę mocniej faluje, tam już wyraźniej widać ruchy wskazówki. Bardzo mnie to irytuje, że ten samochód szarpie w tych sytuacjach, bo bardzo uprzykrza jazdę, szczególnie w korku, lekkie dodanie gazu, samochód szarpnie mocno do przodu, to samo z puszczeniem pedału gazu. Jeszcze co jest podejrzane to to, że czy to na 1, czy 2 biegu bez gazu również silnik szarpie przód - tył, też wtedy wskazówka na obrotomierzu skacze, np. sytuacja pokonywania progów zwalniających, rzadko kiedy w tym momencie nie szarpie. Czy może ktoś miał podobną sytuację? Co jeszcze można sprawdzić, bądź wymienić?
Pozdrawiam.
Impuls
Nowicjusz
 
Posty: 10

07 Gru 2024, 19:26

Temat cięzki,dużo zostało wymienione,typowy objaw falowania to fal,włosów ale nie silnika,sprawdziłbym moc ładowania alternatora.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8568
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

08 Gru 2024, 16:02

Czyli w sprawnym silniku nie mają prawa w żadnym stopniu falować obroty?
Impuls
Nowicjusz
 
Posty: 10

08 Gru 2024, 19:17

Wskazówka obrotomierza powinna stać w miejscu,wahania góra dół wskazują o niesprawności niekoniecznie samego silnika,czy układu zapłonowego,dwumasa ,jej uszkodzenie, też może powodować falowanie na wolnych,miałem tak w VW T5 2.5 TDI,silnik nierówno pracuje,podczas jazdy nie było żadnych objawów,tylko na wolnych,tutaj jest też do sprawdzenia kompresja czy nie ma zbyt dużego odstępstwa na któryms z cylindrów od pozostałych,zbyt niskie ładowanie też może powodować taki objaw,czasami silnik przy nagłym zahamowaniu potrafi zgasnąć.Bywają także przypadki w silnikach 3 cyl.gdy wał traci osiowość,luz,częste przypadki w s.3 cyl diesla VW.Przyczyn moze być wiele,ale tutaj już prawie wszystko zostało sprawdzone,pozostają przyczyny nietypowe i trudne.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8568
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

08 Gru 2024, 21:53

Co jeszcze ogólnie takiego nietypowego w tym silniku zaobserwowałem to to, że silnik nie gasi się miękko zazwyczaj, tylko z lekkimi drganiami, ale co najdziwniejsze, na zimnym jak się go zgasi to nie ma drgań, ale to też nie jest reguła... Jak go się zadusi np. puści sprzęgło na 2 biegu czy 3 z wciśniętym hamulcem to też gasi się gładko, drgania wygląda na to są tylko jak gasi się normalnie, ze stacyjki.
Nie ma różnicy, czy przy gaszeniu wciskam sprzęgło, czy nie.
Z tego co wiem to silnik benzynowy powinien się gasić gładko, bez żadnych drgań (nawet z uszkodzonymi poduszkami silnika), i tak było w każdym samochodzie z silnikiem benzynowym jakim jechałem, oprócz tej nieszczęsnej skody
Impuls
Nowicjusz
 
Posty: 10

08 Gru 2024, 23:18

Rok produkcji tej Twojej fabiany ? 2000-2002 ? . Jaki przebieg ? Auto w Twoich rękach od kiedy ? Falowania i szarpnięć kiedyś nie było ? Od kiedy tak ma ?
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4875
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jadąc wolniej, szybciej dotrzesz do celu!
    Co można zrobić, by na autostradzie w czasie zwiększonego natężenia ruchu nie tworzyły się korki? W niektórych przypadkach może pomóc… obniżenie dopuszczalnej prędkości! Taką zależność wykazało belgijskie ...

09 Gru 2024, 00:05

Fabia 1 z 2002r, przebieg 165 000 km, od 2 lat mam samochód i walczę z tym problemem, jeszcze wcześniej były stuki przy zmianie biegów, ale rozwiązało się to przez niedokręconą nakrętkę półosi.
Te delikatne falowanie od początku tak samo jest, szczególnie na zimnym, to już faluje chyba w granicach 50-70 obrotów. Więc to nie jest takie falowanie, by było odczuwalne jako nierówna praca silnika.
Impuls
Nowicjusz
 
Posty: 10

09 Gru 2024, 14:00

Nic nie przychodzi do głowy,pozostała jeszcze odma,przy takim przebiegu to wielce prawdopodobne,ten silnik ma zawór egr? Nie jestem pewien,jeśli jest,też do sprawdzenia.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8568
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

09 Gru 2024, 15:20

Odma była niby czyszczona przez mechanika, mówił, że tam było pełno wody i musieli osuszać. Niestety jest w tym silniku EGR, w jaki sposób można sprawdzić poprawność działania? Na pewno kiedyś odłączałem wtyczkę, ale nie było żadnych zmian.
Impuls
Nowicjusz
 
Posty: 10

09 Gru 2024, 17:22

Trzeba zrobić porządną diagnostykę . Podłączyć komputer i przede wszystkim odczytać parametry bieżące ( bloki pomiarowe ). Oprócz EGR ( do przejrzenia blok pomiarowy nr 74 ) masz również zawór EVAP ( blok pomiarowy nr 70 ) . Wykluczyć lub potwierdzić ewentualność wypadania zapłonów ( blok pomiarowy nr 15 i 16 ) I wiele innych parametrów. Pytanie jakie masz ciśnienie w kolektorze ssącym na wolnych obrotach przy rozgrzanym silniku ?
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4875
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

10 Gru 2024, 16:23

W aplikacji OBD Car Scanner pokazywało między 25 kPa a 27 kPa.
Impuls
Nowicjusz
 
Posty: 10

10 Gru 2024, 20:53

Może być ....
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4875
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

11 Gru 2024, 16:46

I co to oznacza? Nieszczelność jakąś w kolektorze?
Impuls
Nowicjusz
 
Posty: 10

11 Gru 2024, 19:39

Zobacz , sprawdż , napisz jakie jest u Ciebie ciśnienie w kolektorze ssącym ale na włączonym zapłonie - silnik nie pracuje .
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4875
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

15 Gru 2024, 15:40

Ciśnienie w kolektorze dolotowym na zgaszonym silniku: 98 kPa.
Impuls
Nowicjusz
 
Posty: 10