Skrzynia automatyczna na zimno trzyma 3 bieg

26 Paź 2025, 18:10

Dzień dobry.

Suzuki SX4 1.6 107km 2007r. skrzynia aut. 4biegowa

Pytanie do użytkowników, czy to normalne, że ta skrzynia na zimno trzyma zapięty 3 bieg i nie chce zmienić na 4 ? Z 1 biegu na 2 i dalej na 3 bieg, normalnie płynnie i nisko zmienia biegi, ale na 4 nie chce wrzucić, jeśli się nie rozgrzeje choć troszkę. Tzn. gdy skrzynia jest ciepła lub, gdy na dworze jest ciepło np. 20st., to nic takie nie występuje i normalnie wrzuca 4 już przy 50km/h. Dla jasności skrzynia nie szarpie, nie wydaje dziwnych dźwięków, bardzo płynnie i nisko zmienia biegi, tylko gdy jest zimna tak jak teraz (ok. 10-15st na zewnątrz) potrzebuje przejechać około 1-2 km, by przerzucić z 3 na 4 bieg, nawet jak prędkość obrotowa silnika jest naprawdę wysoka. A nawet wtedy ten 4 bieg jest taki "oszukany", to taki jakby bieg pomiędzy 3 a 4. Dopiero jak się jeszcze troszkę rozgrzeje (kolejny 1km) to naprawdę jedzie tym 4 biegiem. Olej wymieniony dynamicznie, czyściutki.

Pozdrawiam
adammos999
Nowicjusz
 
Posty: 4

04 Lis 2025, 08:46

Gdzie olej kupiony?
Oryginał z ASO czy oryginał z Allegro?

Podstawowy problem w Twoim przypadku to zbyt gęsty olej gdy zimny. Na bank wlano dedykowany dobrej jakości?
Kolejna sprawa - widziałeś wymianę czy tylko powiedzieli, że dynamicznie? OE olej jest drogi, cięcia wszędzie. Dalej to już elektro zawory a następnie elektronika sterująca.
Jeśli dotychczas było ok (na starym oleju) to ja stawiam na zły olej. Po prostu zbyt gęsty lub nawet za mało.
Od dnia 2025.11.06 13:43 poza forum wszak zbędny tu jestem. Zapytania do mojej osoby w wątkch w których się udzielałem pozostaną bez odpowiedzi.
Gargamel
Początkujący
 
Posty: 107
Zdjęcia: 1

04 Lis 2025, 09:23

Gargamel napisał(a):Gdzie olej kupiony?
Oryginał z ASO czy oryginał z Allegro?

Człowieku albo boot-cie co Ty za kocopoły wypisujesz ?

adammos999 napisał(a):Olej wymieniony dynamicznie, czyściutki.

To zdanie jest kluczowe. Czy przed było ok? Czy wymiana była robiona Profi czyli z chemią ? Jak tak to niestety duże prawdopodobieństwo że "sam naprawiłeś" skrzynię.

Procedura dynamiki jest taka że warsztat który to robi testuje skrzynie i to tak sporo jeżdżąc, potem podpisujesz papier o odpowiedzialności w razie awarii a potem działają. Do tego wiele warsztatów przy starych skrzyniach nie podejmuje się wymiany dynamicznej tylko statyczną.
Nie wiem jaka jest wartość używanej skrzyni ale może namówisz kogoś do sprawdzenia zaworów i wyeliminowanie tej usterki.
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 11482
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

04 Lis 2025, 10:12

Panie, setki litrów z Allegro utylizowałem. Ostatnio szary Febi mineralny do wspomagania. Ten ze sklepu był zielony. Ty na serio wierzysz w oryginalność płynów z niewiadomego miejsca pochodzenia? Ja w tym siedzę od ponad 35 lat. Od dziecka. Podróbki w Polsce to 40% asortymentu a potem ceregiele jak wyżej. W którym miejscu są kocopoły? Zapytałem - czy widział zmianę oleju! Dlaczego zapytałem? Bo głośno na jułtubach o tym, jak skasowali i niczego nie wymienili.
Mało to przypadków "wlania byle gó...na i skasowania jak za złoto"?
Olej w automacie to jak krew w twoim organizmie. Jeśli masz ArH+ a wleją ci ArH0 to padasz.
Przez 25 lat nie kupiłem olejów poza ASO lub Intercarsem lub iPartsem.
Takich, grymaszących skrzyń zrobiłem może i 300.
Skąd moje zdanie?
W 90% przypadków winny zawsze był olej.
Ludzie wlewali bo na Allegro była promocja. Za 8 czy 10L zapłacili jedyne 800zł.
Ja za 10L do Mercedesów to płacę minimum 1500.
Mało to warsztatów kupujących na Allegro? :mrgreen:

Jeśli podpisał papiery to prosta droga: reklamacja
czyli początek destrukcji skrzyni biegów
Padło jeszcze to j tamto proszę Pana
Od dnia 2025.11.06 13:43 poza forum wszak zbędny tu jestem. Zapytania do mojej osoby w wątkch w których się udzielałem pozostaną bez odpowiedzi.
Gargamel
Początkujący
 
Posty: 107
Zdjęcia: 1

04 Lis 2025, 10:33

Jak wpiszesz sobie zapytanie do sztucznej inteligencji to robi tak że zbiera info z całego netu, okraszone jest mądrym nazewnictwem ale też jest dużo fejków bo w necie nie ma tylko prawdy.

Tu jest to samo, milion informacji każda z nich odrębnie może być prawdą ale jako całość tworzy fejk internetowy.

To widać doskonale po szczegółach wypowiedzi które są totalnie oderwane od prawdy.

Szkoda mi pisać, współczuje tylko tym co mają jakiś bardziej złożony problem albo tym co po takich radach będą kupować auto.
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 11482
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

04 Lis 2025, 10:48

Dlatego, pokładaj wiarę w słowa ludzi starszych, często doświadczonych, którzy swojej pracy nie rekalmują na jułtubach, w celu dorobienia do nędznej renty, wynikającej z faktu, iż przez całe życie się nic robiło i na dobre składki nie zarobiło.

Ja nadal przy swoim obstaję. Olej.
Sam poszkodowany zresztą sam znalazł usterkę. Gdy olej się rozgrzeje - wszystko jest ok.

A.S.O. wlewa Exstar.
319zł za litr.
Na allegro widziałem po około 240zł litr.

To ile kolega zapłacił za olej+wymianę?
Dynamiczna wymiana 7-8L w tym aucie.

U mnie to tak by wyglądało:
- zlewam 0.30L
- wlewam płukankę
- robię 50km
- wymieniam dynamicznie (na byle jaki szit)
- robię 50km
- wymieniam dynamicznie na olej docelowy

8 x 319 =2552zł
8 x 70 = 560zł
105zł płukanka
400zł robota
-------
3617zł
To dużo?
Nie, to 830€
czyli 3.77 dniówki :mrgreen:
Czy to dużo w Polsce za wiele lat spokoju?
To kosmos!!!! :shock: :cry: :happy:
Od dnia 2025.11.06 13:43 poza forum wszak zbędny tu jestem. Zapytania do mojej osoby w wątkch w których się udzielałem pozostaną bez odpowiedzi.
Gargamel
Początkujący
 
Posty: 107
Zdjęcia: 1

04 Lis 2025, 12:17

Witam. Dziękuję za zainteresowanie tematem.
Olej wymieniałem sam. Najpierw statycznie 5 razy po 2l w odstępach co tydzień. Potem dla pewności, bo rezultaty były niewystarczające, poprzez zdjęcie przewodu za chłodnicą oleju i spuszczaniu go na załączonym silniku, oczywiście silnik wyłączany zanim pompa zassie powietrze. Potem uzupełniamy i tak w koło aż zacznie lecieć czysty. Powiedzmy że taka dynamiczna wymiana, nie chciałem opisywać tego i pisać długiego postu na dzień dobry, bo to odrzuca.
Ogólnie samochód kupiłem w lato, więc nie było takich niskich temperatur jak teraz ale wymiana oleju ną pewno nie pogorszyła a już z pewnością nie spowodowała problemu. Zresztą sam olej był prawie czarny.
Co ciekawe nawet jak samochód jest całkiem zimny to na 1,2,3 zmienia super płynnie, niziutko wcale nie przeciąga, tylko trzyma ten 3 bieg, a im zimniej tym dłużej.
Tak olej z allegro od oficjalnego sklepu marki tj. Mannol. Wiem, że to nie jest najlepszy olej, ale to również nie jest najnowocześniejsza skrzynia, a już na pewno lepszy taki nowy olej niż stary czarny, ale oryginał. Zresztą, gdyby to była wina oleju to czy problem nie byłyby widoczny choć trochę na niższych biegach ?
adammos999
Nowicjusz
 
Posty: 4

04 Lis 2025, 12:26

Kolor mnie trochę przeraża. Mówiąc czarny masz na myśli czarny czy ciemny brązowy? Pamiętasz może, jak mocno rzadki był ten stary olej?

W automatach przeciąganie biegu głównie czyni ciśnienie oleju, czyli olej (przede wszystkim jego ilość). Tam nie może być 0.5L mniej.
Dalej to już mechanika. Elektrozawory lub konwerter momentu obrotowego.
Jeśli latem to nie występowało - zrób po prostu test opalarką, serio mówię. Zostaw auto na noc na dworzu a rano na wolnym dniu szybki wjazd do garażu. Wtedy opalarka i nagrzewaj delikatnie metalowe części obudowy skrzyni (kadłuba). Ciepło od żeliwa, stali i aluminium rozchodzi się bardzo szybko. Godzina zabawy na materacu pod autkiem i gdy cała skrzynia będzie już bardzo, bardzo ciepła -! wtedy sru do auta i od razu jazda próbna.
Pod wpływem temperatury olej wewnątrz będzie już dość ciepły a wtedy rzadszy. Rzadszy = większe ciśnienie.
Jeśli po 10-15 minutach jazdy wszystko będzie ok - winny znaleziony.

Wiem, że to trochę szalony pomysł lecz wydaje mi się, że jedyny darmowy aby wykluczyć z przygody olej. Po prostu doprowadzić temperaturę oleju do tej, przy której skrzynia pracuje prawidłowo. Szybki test a potem auto na noc pod domem i ten sam test na zimnym. Jeśli usterka wróci - znaczy się olej.
Od dnia 2025.11.06 13:43 poza forum wszak zbędny tu jestem. Zapytania do mojej osoby w wątkch w których się udzielałem pozostaną bez odpowiedzi.
Gargamel
Początkujący
 
Posty: 107
Zdjęcia: 1

04 Lis 2025, 13:35

Start olej był rzadki, niestety prawie czarny, ale bardziej niż ciemno brązowy. Pomysł z opalarką, ani trochę szalony, bo sam o tym myślalem, tylko nie zrobiłem tego porządnie. Jutro to zrobię, bo dziś już niestety nie mam możliwości. Jeśli się okaże, że wtedy po rozgrzaniu 4 wchodzi od razu, to znaczy że mam znowu zmienić olej ? Ten jest zgodny z normą jest 3309 jeśli do dobrze pamietam. A czy jest opcja jakiej adaptacji skrzyni bądź resetowania ? Odlaczalem raz akumulator na 20 minut by spróbować skasować adaptacje, ale to nie przyniosło rezultatu. Zapewne dlatego, że to było za krótko, lub nie tak się to robi.
adammos999
Nowicjusz
 
Posty: 4

05 Lis 2025, 16:36

Jeszcze jedna obserwacja. Dziś jescze raz odłączyłem akumulator tym razem na dłużej. Przyjrzałem się dokładniej zmianie biegów i zauważyłem że po lekkim rozgrzaniu gdy zmienia z 3 na 4 to nie jest to tak naprawdę 4 bieg tylko coś pomiędzy. A dziś po odłączeniu Aku, było czuć nie jedno, a dwa "biegi" pomiędzy 3 a 4. W ten sposób zmieniając takie "półbiegi" auto przejeżdża około 0,5km i dopiero załącza się naprawdę 4 bieg. Co to może oznaczć ?
adammos999
Nowicjusz
 
Posty: 4

05 Lis 2025, 18:57

Zrób test z ogrzaniem oleju, potem będziemy myśleć dalej.
Od dnia 2025.11.06 13:43 poza forum wszak zbędny tu jestem. Zapytania do mojej osoby w wątkch w których się udzielałem pozostaną bez odpowiedzi.
Gargamel
Początkujący
 
Posty: 107
Zdjęcia: 1