NAPĘD QUATTRO Z TECHNIKĄ ULTRA

  • Skróty dotyczące różnych dziedzin motoryzacji
  • NAPĘD QUATTRO Z TECHNIKĄ ULTRA

    Ocena: 0.0/5

    Napęd na cztery koła quattro z techniką ultra łączy dynamikę jazdy, bezpieczeństwo i wysoką wydajność. Osiągnięcie tych cech możliwe jest dzięki współpracy nowo zaprojektowanych komponentów napędu na cztery koła, zaawansowanej strategii napędu i precyzyjnie dostosowanego do pojazdu rozkładu momentu obrotowego. Dzięki temu, napęd na cztery koła zawsze jest gotów do zadziałania i załącza się wtedy, gdy jest potrzebny. Pomimo tego, jego charakterystyka pracy nie daje żadnych różnic jeśli chodzi o trakcję i dynamikę w porównaniu ze stałymi napędami na cztery koła. 

    Technika ultra znacznie zmniejsza zużycie paliwa. Testy prowadzone w normalnym ruchu pozwoliły na zaoszczędzenie średnio 0,3 litra paliwa na 100 kilometrów w porównaniu z konwencjonalnym napędem na cztery koła, który z kolei zużywa średnio 0,5 litra więcej niż napęd na przednią oś. Oznacza to, że napęd quattro z techniką ultra redukuje wyższe spalanie napędu na cztery koła o około 60 procent.

    Podczas spokojnej jazdy, napęd quattro z techniką ultra pozwala cieszyć się wszystkimi zaletami samochodu napędzanego na przednią oś, a napęd na cztery koła dostępny jest ciągle, mimo, że włącza się tylko wtedy, gdy wymaga tego sytuacja. Sterowniki systemu napędu na cztery koła quattro połączono w kompleksową sieć. Sieć pobiera i przetwarza dane, takie jak kąt skrętu, przyspieszenie wzdłużne i poprzeczne oraz moment obrotowy silnika, w cyklach liczonych w milisekundach.

    Załączanie napędu na cztery koła przebiega zgodnie z trzystopniową strategią: proaktywnie, predyktywnie – czyli przewidując sytuację – oraz reaktywnie. Na płaszczyźnie proaktywnej, strategia skupia się na danych dostarczanych do pojazdu przez skomunikowane systemy. Na ich podstawie sterownik, np. podczas szybkiego pokonywania zakrętów, określa punkt, w którym toczące się po wewnętrznej stronie zakrętu koło osiągnie granicę przyczepności. Jego obliczenia wyprzedzają rzeczywistość o ok. 0,5 sekundy. Gdy koło osiągnie zdefiniowany stopień przed granicą utraty przyczepności, uaktywnia się napęd na cztery koła. 

    Podczas predyktywnego załączania, sterownik napędu quattro kieruje się przede wszystkim stylem jazdy kierowcy, statusem elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy ESC i funkcją rozpoznawania jazdy z przyczepą. Natomiast podczas załączania reaktywnego – które w praktyce występuje rzadko – system reaguje na nagłe zmiany przyczepności. Dochodzi do nich na przykład wtedy, gdy koła z suchej nawierzchni asfaltowej zjadą na nawierzchnię oblodzoną. Dzięki bardzo krótkiemu czasowi załączania, nawet w tak ekstremalnych sytauacjach, napęd na cztery koła quattro pojawia się natychmiast. 

    Koncepcja dwóch sprzęgieł w napędzie quattro ultra, to kluczowy element wydajnościowej przewagi Audi nad konkurencją. Gdy system przechodzi w pracę na napędzie przednim, to przednie sprzęgło wielopłytkowe umieszczone na końcu skrzyni biegów odłącza wał napędowy. Natomiast w dyferencjale osi tylnej otwiera się wysprzęglik. Dzięki temu, elementy tylnego zespołu napędowego wytwarzające opory, zatrzymują się i nie generują strat energii. Ponadto napęd quattro z techniką ultra jest prawie cztery kilogramy lżejszy niż poprzednik. 

    Napęd na cztery koła quattro z techniką ultra został zaprojektowany dla modeli Audi z silnikiem montowanym wzdłużnie. System montowany jest w zestawieniu z manualną skrzynią biegów lub z dwusprzęgłową skrzynią S tronic, które wytwarzają moment obrotowy maksymalnie 500 Nm.

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Bezpieczniejsze skrzyżowania dzięki łączności samochodów z otoczeniem Bezpieczniejsze skrzyżowania dzięki łączności samochodów z otoczeniem
    W ramach wspólnego projektu Wolfsburg, Volkswagen i Siemens utworzyły obszar testowy na głównej ulicy miasta, na której dziesięć sygnalizatorów świetlnych wyposażono w urządzenie do transmisji ...
    [B] 206 RC / Clio II Sport / Ibiza II Cupra / Yaris I TS [B] 206 RC / Clio II Sport / Ibiza II Cupra / Yaris I TS
    Podstawowe kryteria zestawienia: - segment B - silnik benzynowy o mocy około 160KM - manualna skrzynia biegów - modele z okolic 2002 roku Wytypowane modele do zestawienia: - Peugeot 206 2,0 RC - 177KM - Renault Clio ...
  • BMW E36 Cabrio, długie nogi i szerokie alusy
    BMW E30 Coupe, drift, 2
    Daewoo Chairman, tył
    BMW 3 Gran Turismo, wnętrze, deska rozdzielcza

Komentarze do hasła

  • UWAGA: żeby dodać komentarz musisz być zalogowany na forum.

    W naszym słowniku jest możliwość dodania zdjęcia przy danym haśle. W związku z tym zwracamy się do was z prośbą o przesyłanie do nas zdjęć na adres info(at)forumsamochodowe.pl które obrazowo opisują dane hasło, a my postaramy się takie zdjęcia umieścić na stronach słownika. (Jedno zdjęcie do hasła, do przesyłanego zdjęcia prosimy dopisać hasło przy którym powinno się ono znaleźć).