EAV - Elektrycznie napędzana sprężarka

  • Skróty dotyczące różnych dziedzin motoryzacji
  • EAV - Elektrycznie napędzana sprężarka


    Elektrycznie napędzana sprężarka (EAV) zadebiutowała w dużym, sportowym SUV-ie Audi SQ7, w którym współpracuje z silnikiem 4.0 TDI. Swą mocą rzędu 7kW wspiera dwie klasyczne turbosprężarki tego ośmiocylindrowego silnika wysokoprężnego podczas ruszania i przy bardzo niskiej liczbie obrotów – czyli zawsze wtedy, gdy strumień spalin dostarcza turbosprężarkom zbyt mało energii, by szybko wytworzyć odpowiedni moment obrotowy.

    Elektrycznie napędzana sprężarka jest zaopatrywana w energię za pomocą 48-woltowej sieci pokładowej, będącej częścią sieci 12-woltowej. Sprężarkę EAV montuje się za chłodnicą powietrza doładowującego. Kompaktowy silnik elektryczny z mocą maksymalnie 7 kW, w czasie krótszym niż 250 milisekund, rozpędza koło sprężarki do 70 tyś. obrotów na minutę.

    Silnik TDI wyposażone w EAV charakteryzuje się spontanicznymi reakcjami i ogromną dynamiką ruszania z postoju zatrzymanego. Tutaj duży np. SUV natychmiast zyskuje kilka metrów przewagi nad konkurentami. Kierowcy docenią także przyspieszenie podczas wyprzedzania i spontaniczne nabieranie prędkości podczas wychodzenia z zakrętów. Przy stylu jazdy zorientowanym na komfort, technika EAV pozwala uniknąć zbędnych zmian biegów na niższe, a tym samym utrzymuje niską liczbę obrotów i zapewnia niskie zużycie paliwa.


    Ocena: 0.0/5
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Renault Type B - 120 lat modelu
    Sztywny dach nadawał samochodowi zaskakujący wygląd jak na dzisiejsze normy. Był prawie równie wysoki co długi. Nadwozie miało długość 1,9 metra (czyli o 50 cm mniej niż nowoczesne Renault Twizy) i imponującą wysokość ...
    7-miejscowy SUV klasy premium - przegląd modeli
    Do przewiezienia większej liczby osób nie zawsze potrzebny jest minivan. Wystarczy praktyczny SUV z dodatkowym rzędem siedzeń. Modele klasy premium bardzo często oferują taką opcję, co w połączeniu z luksusowym wyposażeniem ...