Elektrohydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe

  • Skróty dotyczące różnych dziedzin motoryzacji
  • Elektrohydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe

    Ocena: 0.0/5

    W modelach kompaktowych z silnikiem montowanym poprzecznie, Audi oferuje układ przeniesienia napędu quattro, którego sercem jest sprzęgło wielopłytkowe - hydraulicznie uruchamiane i elektrycznie sterowane. By zoptymalizować podział obciążeń między osiami, montuje się je na końcu wału napędowego, przed mechanizmem różnicowym tylnej osi. We wnętrzu sprzęgła znajduje się zespół metalowych pierścieni ciernych, które są ułożone parami, jeden za drugim. Jeden pierścień z każdej pary jest trwale zazębiony z koszem sprzęgłowym, który obraca się wraz z wałem napędowym, a każdy drugi pierścień z wałem połączonym z mechanizmem różnicowym tylnej osi.

    Oprogramowanie napędu na cztery koła nieustannie, na podstawie wielu danych, oblicza właściwy rozkład momentu między osią przednią i tylną. Gdy występuje zapotrzebowanie na moment obrotowy, bardzo wydajna, elektryczna pompa z tłokiem osiowym, w kilka milisekund wytwarza ciśnienie hydrauliczne o wartości do 40 barów. W ten sposób płytki trące są ściskane i moment napędowy dociera bezstopniowo do tylnej osi. Elektronicznie regulowane sprzęgło wielopłytkowe gwarantuje najlepszą trakcję, dynamikę i bezpieczeństwo jazdy, a wraz z aktywnym rozkładem momentów – także sportowe prowadzenie.

    W Audi TT, Audi S1, Audi S3, Audi RS Q3 i Audi RS 3, zarządzenie pracą sprzęgła wielopłytkowego skupia się na uzyskaniu maksymalnej dynamiki. Specjalna koncepcja tarcia uwzględnia czynniki ważne dla dynamiki jazdy, a jednocześnie dostosowana jest do statusu systemu Audi drive select (TT, S3 i RS3) oraz elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy ESC. W rezultacie, moment obrotowy dociera do tylnej osi częściej i jest mocniejszy, co dodatkowo wspiera sportowy styl jazdy. W trybie sportowym, przy odłączonym systemie ESC, umożliwia to kontrolowany drifting na nawierzchni o słabszej przyczepności. Natomiast przy spokojnym stylu jazdy możliwe jest czasowe, automatyczne, całkowite otwarcie sprzęgła w modelu TT, by w ten sposób zaoszczędzić paliwo. Gdy tylko zmieni się rodzaj jazdy, napęd quattro znowu się uaktywnia.

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Ferrari F12 Berlinetta Ferrari F12 Berlinetta
    F12 to rasowy włoski grand tourer. Auto zachwyca osiągami - do pracy zaprzęgnięto w nim silnik V12 o mocy sporo ponad 700 KM, wygodnym i dopracowanym wnętrzem i oczywiście świetną, smukłą sylwetką z długą maską. Odmiana pozbawiona ...
    Obiekty pozwalające na wyczynową jazdę samochodem Obiekty pozwalające na wyczynową jazdę samochodem
    Mieszkańcy Warszawy i okolic, którzy odkryli w sobie zacięcie do motorsportu nie powinni martwić się dostępnością obiektów pozwalających na wyczynową jazdę. Takie miejsca znajdziemy zarówno w samym mieście, ...
  • Ferrari 458 Spider, 2
    Citroen 11CV
    Hyundai i30 N
    Toyota Avensis kombi 2012 - widok z przodu

Komentarze do hasła

  • UWAGA: żeby dodać komentarz musisz być zalogowany na forum.

    W naszym słowniku jest możliwość dodania zdjęcia przy danym haśle. W związku z tym zwracamy się do was z prośbą o przesyłanie do nas zdjęć na adres info(at)forumsamochodowe.pl które obrazowo opisują dane hasło, a my postaramy się takie zdjęcia umieścić na stronach słownika. (Jedno zdjęcie do hasła, do przesyłanego zdjęcia prosimy dopisać hasło przy którym powinno się ono znaleźć).