SAMOBLOKUJĄCY, MIĘDZYOSIOWY MECHANIZM RÓŻNICOWY

  • Skróty dotyczące różnych dziedzin motoryzacji
  • SAMOBLOKUJĄCY, MIĘDZYOSIOWY MECHANIZM RÓŻNICOWY

    Ocena: 0.0/5

    Sercem napędu quattro jest samoblokujący, międzyosiowy mechanizm różnicowy. To czysto mechaniczny układ, mający postać działającej bez jakichkolwiek opóźnień przekładni planetarnej. Wewnątrz koła pierścieniowego obraca się koło słoneczne. Między obydwoma kołami obracają się walcowe koła planetarne, połączone z rotującą obudową. Podczas normalnej jazdy, 60 procent momentu obrotowego kierowane jest na oś tylną za pośrednictwem koła pierścieniowego o większej średnicy i powiązanego z nim wałka zdawczego. Natomiast pozostałe 40 procent momentu dociera na oś przednią przez mniejsze koło słoneczne. Ten asymetryczny i dynamiczny rozkład momentu zapewnia sportową jazdę i podkreśla zalety napędu na tylną oś. Skośne zazębienia wytwarzają siły osiowe natychmiast wtedy, gdy moment obrotowy zostaje przeniesiony przez mechanizm różnicowy. Siły te oddziaływują na tarcze cierne wytwarzając moment blokujący, który z kolei kieruje moment obrotowy do kół z lepszą trakcją.

    W najnowszej wersji układu, międzyosiowy mechanizm różnicowy może skierować do 70 procent momentu na oś przednią i maksymalnie 85 procent na oś tylną. Wysokie wartości blokowania pozwalają na dokładnie zdefiniowany rozkład momentów i bardzo precyzyjną współpracę z systemami takimi jak elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC i selektywny rozkład napędu między kołami. W celu jeszcze zwiększenia dynamiki i bezpieczeństwa jazdy, w topowych modelach Audi budowanych na modularnej platformie podłogowej dla aut z silnikiem montowanym wzdłużnie, zamontować można opcjonalny, sportowy mechanizm różnicowy.

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Zawsze zwalniaj przed skrzyżowaniem Zawsze zwalniaj przed skrzyżowaniem
    Skrzyżowania to jedne z najniebezpieczniejszych miejsc dla kierowców. Dochodzi na nich średnio rocznie do około 10 tysięcy wypadków, co stanowi ponad 30% wszystkich wypadków drogowych w Polsce(1). Wielu ...
    Centrum Danych ŠKODA AUTO - cyfrowe serce marki Centrum Danych ŠKODA AUTO - cyfrowe serce marki
    Zajmujące 700 m2 Centrum Danych ŠKODA AUTO steruje procesami produkcyjnymi i logistycznymi ośmiu fabryk i siedemdziesięciu importerów marki. Przedstawiamy kulisy tego niesamowitego miejsca. Od wciśnięcia przycisku ...
  • Men's Day 2010
    Pokazy kaskaderskie na motorach - dziecko
    Toyota Shelby GT86, bok
    Toyota Celica, Honda Prelude, tył

Komentarze do hasła

  • UWAGA: żeby dodać komentarz musisz być zalogowany na forum.

    W naszym słowniku jest możliwość dodania zdjęcia przy danym haśle. W związku z tym zwracamy się do was z prośbą o przesyłanie do nas zdjęć na adres info(at)forumsamochodowe.pl które obrazowo opisują dane hasło, a my postaramy się takie zdjęcia umieścić na stronach słownika. (Jedno zdjęcie do hasła, do przesyłanego zdjęcia prosimy dopisać hasło przy którym powinno się ono znaleźć).