S tronic - Dwusprzęgłowa, automatyczna skrzynia biegów

  • Skróty dotyczące różnych dziedzin motoryzacji
  • S tronic - Dwusprzęgłowa, automatyczna skrzynia biegów

    S tronic - Dwusprzęgłowa, automatyczna skrzynia biegów

    Ocena: 5.0/5 (1 głos)

    Dwusprzęgłowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic, łączy w sobie komfort pracy przekładni automatycznej z wydajnoscią skrzyni manualnej. S tronic dostępny jest dla szerokiej gamy modelowej, w dwóch wersjach: sześcio i siedmiobiegowej. Dla modeli z silnikiem montowanym wzdłużnie, Audi skonstruowało specjalną wersję skrzyni S tronic. Koła zębate wszystkich biegów są w niej ułożone jedno za drugim na jednym wałku wyjściowym. Cztery inne warianty skrzyni, przeznaczone dla silników montowanych poprzecznie, mają dwa wałki wyjściowe. Pozwala to na kompaktową konstrukcję skrzyni. Przekładnia S tronic współpracująca z silnikami montowanymi poprzecznie, ma również sześć lub siedem biegów. Wariant siedmiobiegowy na trzy wersje. Również dla silnika montowanego wzdłużnie istnieją trzy wersje. Jedna z nich przeznaczona jest do współpracy z napędem quattro, a inna, która z kolei jest wersją usportowioną, montowana jest w Audi R8. To, jaki wariant współpracuje z jakim silnikiem, zależy od życzenia klienta dotyczącego wersji pojazdu oraz od momentu obrotowego, jaki należy przenieść.

    W skrzyni S tronic znajdują się dwa sprzęgła wielopłytkowe, obsługujące różne biegi. Sprzęgło K1 za pośrednictwem pełnego wałka przesyła moment obrotowy na koła zębate biegów nieparzystych, tj. 1., 3., 5. i 7. Wokół wałka pełnego rotuje wałek drążony. Jest on połączony ze sprzęgłem K2, umiejscowionym albo równoległe do sprzęgła K1, albo w jego wnętrzu. Sprzęgło K2 obsługuje koła zębate biegów 2., 4. i 6. oraz bieg wsteczny. Obie przekładnie częściowe są zawsze aktywne, ale tylko jedna z nich jest połączona w danej chwili z silnikiem. Jeśli np. kierowca przyspiesza na trzecim biegu, to w drugiej przekładni zostaje już włączony czwarty bieg. Przełączanie biegów odbywa się poprzez zmianę sprzęgieł — sprzęgło K1 otwiera się, a sprzęgło K2 zamyka. Ich przełączanie następuje w ciągu kilku setnych sekundy i odbywa się prawie bez odczuwania przerwy w sile ciągu. Przekładnia S tronic przełącza biegi tak dynamicznie, płynnie i komfortowo, że kierowca prawie nie zauważa momentu ich zmiany.

    Moduł mechatroniczny, kompaktowy i masywny blok, zawiera elektronikę i nastawniki hydrauliczne. Koncepcja sterowania nim pozwala na różnicowanie szybkości zmiany biegów i dokładne regulowanie koniecznej siły. Zarządzanie pracą wielopłytkowych sprzęgieł przebiega bardzo precyzyjnie – siedmiobiegowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic doskonale funkcjonuje również w ruchu miejskim, gdzie następuje po sobie wiele startów i zatrzymań i jest bardzo czuła podczas manewrowania.

    Siedmiobiegowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic może pracować w różnych trybach. Tryb automatyczny oferuje programy D (Drive) i S (Sport). Kierowca może obsługiwać przekładnię S tronic manualnie, operując dźwignią zmiany biegów lub opcjonalnymi manetkami przy kierownicy. Cechą charakterystyczną modeli Audi o dużej mocy jest funkcja startowa Launch Control, pozwalająca na pełne wykorzystanie potencjału pojazdu do dynamicznego przyspieszania podczas startu. Najbardziej usportowiona, siedmiobiegowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic współpracujaca z silnikami montowanymi wzdłużnie, wytrzymuje prędkość obrotową do 9 tysięcy obrotów na minutę.

    Wszystkie warianty tej skrzyni mają wiele zalet: wysoki stopień sprawności, inteligentne zarządzanie i szeroką rozpiętość przełożeń, z długimi przełożeniami wysokich biegów. W ten sposób, ta supernowoczesna przekładnia obniża zużycie paliwa (w porównaniu ze skrzynią manualną). Oba suche sprzęgła nie potrzebują własnego zaopatrywania w olej, co jeszcze bardziej zwiększa wydajność. Wszystkie warianty skrzyni S tronic mogą współpracować z systemem start-stop marki Audi. W najnowszej wersji automatycznej skrzyni S tronic, współpracującej z silnikami montowanymi wzdłużnie, obok innowacyjnego systemu zbiornika ciśnieniowego, zastosowano też technikę shift-by-wire, będącą warunkiem korzystania z wielu systemów wsparcia i ich najwyższego stopnia rozbudowy – jazdy autonomicznej.

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Innowacyjna instalacja uzdatniania wody na terenie fabryki Audi Innowacyjna instalacja uzdatniania wody na terenie fabryki Audi
    Audi osiągnęło kolejny etap na drodze do produkcji samochodów wolnej od wytwarzania nieczystości. W fabryce w Ingolstadt ruszyło właśnie nowe centrum zaopatrzenia zakładu w wodę przemysłową. Wykorzystując istniejącą ...
    [C] Alfa 147 2,0 TS / Audi A3 8P 2,0 FSI / BMW e87 120i [C] Alfa 147 2,0 TS / Audi A3 8P 2,0 FSI / BMW e87 120i
    Podstawowe kryteria zestawienia: - hatchback segmentu C - silnik benzynowy o mocy ok. 150KM - manualna skrzynia biegów - modele z okolic 2005r. Wytypowane modele do zestawienia: Alfa Romeo 147 2,0 TS - 150KM Audi A3 ...
  • Mercedes Benz 280SEL, Classic auto
    Dziewczyny na samochodzie
    20180130 153806
    Zabudowa bagażnika CarAudio Civic UFO

Komentarze do hasła

  • UWAGA: żeby dodać komentarz musisz być zalogowany na forum.

    W naszym słowniku jest możliwość dodania zdjęcia przy danym haśle. W związku z tym zwracamy się do was z prośbą o przesyłanie do nas zdjęć na adres info(at)forumsamochodowe.pl które obrazowo opisują dane hasło, a my postaramy się takie zdjęcia umieścić na stronach słownika. (Jedno zdjęcie do hasła, do przesyłanego zdjęcia prosimy dopisać hasło przy którym powinno się ono znaleźć).