CRASH-TEST

  • Skróty dotyczące różnych dziedzin motoryzacji
  • CRASH-TEST

    Ocena: 0.0/5

    Próba zderzeniowa. Od lat 50. XX wieku producenci samochodów przeprowadzali tego typu próby, by ocenić odporność poszczególnych elementów samochodów na kolizje oraz zdolność pojazdów do zapewnienia ochrony pasażerom. Od lat 70. na wniosek organizacji i ministerstw zajmujących się transportem drogowym oraz bezpieczeństwem ruchu drogowego, a także instytucji ubezpieczeniowych zaczęto wprowadzać przepisy wymagające od samochodów spełniania konkretnych norm zderzeniowych. Próby stały się obowiązkiem producentów aut, bez spełnienia wymogów ustanowionych norm samochody nie otrzymywały ogólnego dopuszczenia do ruchu (homologacji). W latach 90. pod auspicjami Międzynarodowej Federacji Automobilowej FIA stworzona została organizacja NCAP, a potem Euro-NCAP, które to podjęły (z sukcesem) próbę globalnego znormalizowania wymogów, jakie w dziedzinie bezpieczeństwa zderzeniowego spełnić muszą nowo produkowane samochody. Obecnie w skład oficjalnego zestawu prób wchodzą: zderzenie czołowe typu offset (auto uderza pod kątem prostym w przeszkodę o równej masie, 40-procentową powierzchnią przedniego pasa, z prędkością 64 km/h), zderzenie boczne (w bok stojącego samochodu na wysokości słupka środkowego uderza z prędkością 50 km/h bariera o masie 900 kg), test słupa (przemieszczające się bokiem auto uderza z prędkością 29 km/h w pionową przeszkodę na wysokości środkowego słupka nadwozia), a także próba z pieszym, symulująca potrącenie człowieka przodem auta z prędkością 40 km/h. W zależności od rynku i indywidualnych wymagań krajowych crash-testy obejmować mogą także uderzenie całą powierzchnią przedniego pasa pod kątem prostym w ścianę, najechanie pojazdu na tył drugiego pojazdu (również typu offset) lub - dla kabrioletów i autobusów - próba kapotażu, czyli wywrotki na dach. Niezależne organizacje (np. Dekra) przeprowadzają również szereg innych prób zderzeniowych. Badają, jak zachowują się auta stare i nowe w bezpośrednim starciu (np. crash-test Golfów: drugiej i czwartej generacji), jakim zniszczeniom ulegnie samochód uderzający bokiem w różne przeszkody (symulacja wjechania w krzaki, w barierę energochłonną czy np. w drzewo). Słynące z dbałości o bezpieczeństwo firmy motoryzacyjne przeprowadzają np. crash-testy aut różnych klas: ciężarówki z samochodem miejskim itp.
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    A2, że bezpiecznie! - program poprawy bezpieczeństwa A2, że bezpiecznie! - program poprawy bezpieczeństwa
    SZKOŁA AUTO SKODA wspiera społeczno-edukacyjny program poprawy bezpieczeństwa na autostradach "A2, że bezpiecznie! ". Program stanowi inicjatywę Autostrady Wielkopolskiej, a jego celem jest propagowanie wiedzy na temat zasad ...
    Volvo V40 R-Design - sportowa odmiana nowego modelu Volvo V40 R-Design - sportowa odmiana nowego modelu
    Na targach motoryzacyjnych w Paryżu po raz pierwszy zostanie zaprezentowana sportowa odmiana nowego modelu Volvo V40 - R-Design. Auto ze zmienionym zawieszeniem i topowym silnikiem T5 o mocy 254 KM, będzie rywalizować ze ...
  • Fiat 124 Spider, 1979 rok, tył
    Alfa Romeo Stelvio
    Nissan 350Z
    Ładowanie samochodu - Seat Altea XL Electric Ecomotive

Komentarze do hasła

  • UWAGA: żeby dodać komentarz musisz być zalogowany na forum.

    W naszym słowniku jest możliwość dodania zdjęcia przy danym haśle. W związku z tym zwracamy się do was z prośbą o przesyłanie do nas zdjęć na adres info(at)forumsamochodowe.pl które obrazowo opisują dane hasło, a my postaramy się takie zdjęcia umieścić na stronach słownika. (Jedno zdjęcie do hasła, do przesyłanego zdjęcia prosimy dopisać hasło przy którym powinno się ono znaleźć).