AFA - Adaptiver Fahrassistent

  • Skróty dotyczące różnych dziedzin motoryzacji
  • AFA - Adaptiver Fahrassistent


    Adaptacyjny asystent jazdy (niem. Adaptiver Fahrassistent – AFA) wspomaga kierowcę podczas przyspieszania i hamowania, a także pomaga w zakresie prędkości od 0 do 250 km/h utrzymywać prędkość i odstęp od innych pojazdów oraz zachowywać tor jazdy. Asystent wspiera kierowcę również w korkach. Zapewnia większy komfort jazdy, zwłaszcza na dłuższych odcinkach. System łączy w jedno funkcje adaptacyjnego tempomatu (adaptive cruise control) oraz asystenta toru jazdy (Audi active lane assist). 

    Adaptacyjny tempomat ustala odpowiednią prędkość naszego auta oraz odstęp od pojazdu jadącego przed nami, zawiadując jednocześnie funkcjami przyspieszania i hamowania. W przypadku poruszania się w spowolnionym ruchu wymagającym nieustannego ruszania i zatrzymywania pojazdu oraz w sytuacji jazdy w korku, AFA wyhamowuje samochód aż do zatrzymania. Auto z tym systemem może również samodzielnie ruszyć, zależy to jednak od długości postoju. Zaleta systemu w trudnych sytuacjach i przy zwężeniach jezdni: pojazd automatycznie dostosowuje prędkość do ruchu. W miejscu prowadzenia robót drogowych możliwa jest w ten sposób jazda po jednym pasie.

    Kierowca może dodatkowo włączyć funkcję utrzymywania toru jazdy. Rozpoznaje ona oznakowanie poziome pasów ruchu, krawężniki i inne pojazdy jadące przed nami. Na podstawie tych informacji AFA tworzy tzw. wirtualny sznur pojazdów i „prowadzi“ w nim nasz samochód. System może też ingerować w działanie układu kierowniczego, dzięki czemu pojazd jest w stanie konsekwentnie utrzymywać tor jazdy. 

    Do ciągłego monitorowania otoczenia, AFA wykorzystuje wbudowany z przodu samochodu czujnik radarowy, skaner laserowy, przednią kamerę i czujniki ultradźwiękowe.


    Ocena: 5.0/5 (1 głos)
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Najmocniejsze silniki w historii Lexusa. 7 motorów w układzie V
    Lexus słynie z dużych V-ósemek i mocnych napędów hybrydowych. Japońska marka jako jedna z ostatnich nadal oferuje w Europie wolnossące silniki V8. A motor, który inżynierowie Lexusa umieścili w supersamochodzie ...
    MITSUBISHI Concept GR-HEV pickup z napędem hybrydowym
    Od początku prac badawczo-rozwojowych nad elektrycznymi rozwiązaniami transportowymi w 1966 roku działania firmy Mitsubishi Motors Corporation wynikały z przekonania, że pojazdy z napędem elektrycznym powinny z czasem stanowić ...