GPF - Gasoline Particulate Filter

  • Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych

  • GPF - Gasoline Particulate Filter

    GPF - Gasoline Particulate Filter - co to znaczy?


    GPF to filtr cząstek stały który montowany jest w silnikach benzynowych. Zasada działania filtra jest taka sama jak w przypadku filtrów DPF/FAP montowanych oddawna w silnikach wysokoprężnych (diesel).

    Jak wygląda taki filtr?
    Filtr ma postać przestrzennej struktury o bardzo dużej całkowitej powierzchni ścianek gdzie cząstki sadzy osiadają na porowatych ściankach lub włóknach, wykonanych z metalu, materiałów ceramicznych, lub specjalnego papieru (tylko w przypadku filtrów jednorazowych). Wydajność prawidłowo działającego filtra zawiera się w przedziale od 85% do 100%, co oznacza, że do atmosfery przedostaje się nie więcej niż 15% pierwotnej zawartości zanieczyszczeń w fazie stałej.

    Jak dbać o filtr GPF?
    Tak samo jak o takie filtry w samochodach z silnikami diesla. Trzeba pamiętać, że co jakiś czas jest wmagane ich wypalenie co dzieje się zazwyczaj automatycznie podczas jazdy na trasie ze stałą prędkością przy wpełni rozgrzanym układzie wydechowym. Jeżeli jeździmy tylko po mieście musimy pamiętać żeby co około 1000 km udać sie w trasę np. na obwodnicę miasta i utrzymując podwyższone obroty przez pewnien czas procedura wypalania filtra powinna sama zostać zainicjowana jeżeli tak się nie stanie warto skorzystać z pomocy warsztatu który za pomocą odpowiedniego sprzętu uruchomi taką procedurę.

    Prawdopodobnie filtry GPF w układach benzynowych będą mniej problematyczne i będą wytrzymywały większe przebiegi z racji tego że spaliny takiego samochodu zawierają mniej cząstek sadzy które osadają się w takim filtrze. Niemniej jednak problem kosztownej regeneracji w przypadku uszkodzenia filtra pozostanie tak jak w przypadku diesli z takimi filtrami.

    Najwiekszym wrogiem filtra jest popiół który powstaje w procesie spalania głownie oleju i dodatków do paliw. W przeciwieństwie do sadzy nie ulega on spaleniu do postaci gazowej w procesie regeneracji/wypalania filtra i akumuluje się w filtrze na coraz większej powierzchni zapychając go coraz bardziej i zmniejszając jego powierzchnię przez co w pewnym moemencie może się okazać że zapełnienie filtra jest na tyle duże że potrzebny będzie proces regeneracji filtra poprzez mechaniczne czyszczenie po wyjęciu go z układu spalinowego w samochodzie.


    Ocena: 5.0/5 (14 głosów)