Lubryfikacja

  • Skróty dotyczące różnych dziedzin motoryzacji
  • Lubryfikacja

    Lubryfikacja

    Ocena: 5.0/5 (1 głos)

    Smarowanie gniazd zaworowych w głowicy silnika zasilanego gazem LPG nazywamy Lubryfikacją ma ona na celu wydłużenie żywotności tych gniazd. Najczęściej możecie spotkać się ze zwrotem Flashlube valve-saver. 

    Kiedy pojawiła się lubryfikacja?
    Lubryfikacja pojawiła się już w czasach pierwszych generacji instalacji gazowych do silników zasilanych benzyną. Miała ona kompensować wady instalacji I i II generacji które nierównomiernie dostarczały gaz do poszczególnych cylindrów. Ponieważ podczas spalania gazu temperatura w komorze silnika jest trochę wyższa i cały proces spalania jest dłuższy niż na benzynie podawanie takiego środka w odpowiedniej ilości mało chronić gniazda zaworowe przed ich wypaleniem.

    Jak jest dozowana lubryfikacja?
    Najprostszym rozwiązaniem jest butekla z płynem którą mamy zamontowaną w komorze silnika połączona wężykiem z kolektorem dolotowym z której wypływ jest sterowany za pośrednictwem ciśnienia w kolektorze dolotowym. Na wężyku jest jeszcze śrubka którą możemy zwiększyć bądź zmniejszyć podawanie tego płynu.

    Jakie jest prawidłowe zużycie płynu lubryfikacji?
    Minimalne zużycie płynu wynosi około 1 ml na 1 l paliwa (1:1000). Dozowanie ustawiamy na wolnych obrotach przyglądając się jak pojawiają się krople w przezroczystym dozowniku w którym równiez mamy pokrętło i możemy tą częstotliwość zwiększać bądź zmniejszać. Ustawiając warto sprawdzić sobie czas co ile takie krople pojawiają się żebyśmy w przyszłości mogli dokonać nieznacznej zmiany jak zaobserwujemy za małe lub duże pobieranie płynu. Nie można pzesadzić też ze stężeniem tego płynu ponieważ może to negatywnie wpływać na katalizator znowu za mała dawka nie spełni swojego zadania. Pojedynczy zbiornik na płyn ma pojemność 400 ml i powinien nam wystarczyć na około 400 l paliwa (czyli przy średnim spalaniu 7,5l/100km będzie to w przybliżeniu 5300 km).

    Jakie zadanie ma spełniać lubryfikacja?
    Ma chronić zawory i gniazda zaworowe przed wypaleniem, czyścić zawory dolotowe, wtryskiwacze oraz układ paliwowy, obniżać temperaturę w komorze spalania, smarować oraz zabezpieczać górną część cylindra, obniżać zużycie paliwa (nawet do 5%) oraz poziom szkodliwych substancji.

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Shibetsu - tor testowy Toyoty na biegunie zimna Shibetsu - tor testowy Toyoty na biegunie zimna
    Na najbardziej mroźnej japońskiej wyspie Hokkaido, na północ od słynącego z zimowej olimpiady 1972 roku miasta Sapporo, znajduje się japoński biegun zimna. W Shibetsu ciągle pada. We wrześniu spada tu często ponad ...
    Uwaga Dziecko! Początek roku szkolnego Uwaga Dziecko! Początek roku szkolnego
    Standardowo od 1 września na przejściach dla pieszych pojawia się więcej dzieci w tym roku będzie to od 3 września kiedy to zaczyna sie pierwszy dzień szkoły. Wiele z nich będzie samodzielnie pokonywać drogę z domu do szkoły ...
  • MAN - samochód ciężarowy do rajdu Dakar
    X Jubileuszowy Zlot Porsche Club Polska
    Max-D - Monster Truck, 4
    Volkswagen I.D. R Pikes Peak, przód

Komentarze do hasła

  • UWAGA: żeby dodać komentarz musisz być zalogowany na forum.

    W naszym słowniku jest możliwość dodania zdjęcia przy danym haśle. W związku z tym zwracamy się do was z prośbą o przesyłanie do nas zdjęć na adres info(at)forumsamochodowe.pl które obrazowo opisują dane hasło, a my postaramy się takie zdjęcia umieścić na stronach słownika. (Jedno zdjęcie do hasła, do przesyłanego zdjęcia prosimy dopisać hasło przy którym powinno się ono znaleźć).