DWUSUW

  • Skróty dotyczące różnych dziedzin motoryzacji
  • DWUSUW

    Ocena: 0.0/5

    Odmiana tłokowego silnika spalania wewnętrznego, w którym cykle pracy nakładają się na siebie w tym samym czasie (w odróżnieniu od czterosuwu). Typowy wolno ssący iskrowy silnik dwusuwowy nie posiada miski olejowej, smarowanie mechanizmów odbywa się dzięki obecności oleju w mieszance paliwowo-powietrznej. Nie ma też zaworów, zasilanie odbywa się poprzez okienka otwierane lub zamykane przez przemieszczający się tłok. Podobnie jest z opróżnianiem cylindra ze spalin. Po zapłonie mieszanki tłok przemieszcza się w dół cylindra, wykonując suw pracy. Jednocześnie kończy się ssanie, a tłok spręża mieszankę w skrzyni korbowej. Pod koniec tego ruchu tłok odsłania okna kanałów przelotowych i wstępnie sprężona w skrzyni korbowej mieszanka przelatuje do cylindra. Wypełnia ona przestrzeń nad tłokiem, a ponieważ suw tłoka w dół zarazem otwiera okienko wydechowe, następuje wypchnięcie spalin. Tłok wraca do góry cylindra i wówczas odbywa się suw ssania w skrzyni korbowej i sprężania w cylindrze jednocześnie. Jak z tego wynika, silnik dwusuwowy wykonuje pełen obieg roboczy w dwóch suwach, a więc w trakcie jednego obrotu wału korbowego. Dwusuw przez długie lata uważany był za dynamiczniejszy i sprawniejszy od czterosuwu. Inne jego zalety w stosunku do silnika czterosuwowego to mata liczba współpracujących części (niski koszt produkcji), mniejsza pulsacja momentu obrotowego przy tej samej liczbie cylindrów. Bardzo istotne są jednak wady - smarowanie olejem dodanym do mieszanki paliwowo-powietrznej i wypychanie spalin świeżą mieszanką - utrudniają (a nawet uniemożliwiają) uzyskanie odpowiedniej czystości spalin. Prowadzone prace przewidywały doposażenie silnika dwusuwowego w miskę olejową, zawory, doładowanie mechaniczne, ale wtedy traci on przewagę wynikającą z prostoty konstrukcji. W nowoczesnych jednostkach tego typu używanych głównie do napędu motocykli stosuje się rozrząd zaworowy (choć nie w takiej postaci jak w czterosuwie), precyzyjne dozowanie paliwa (elektroniczny gaźnik) oraz oleju, dzięki czemu można już oczyszczać spaliny za pomocą katalizatora. Funkcjonują jeszcze dwusuwy wysokoprężne, służące jako silniki okrętowe i w ciężarówkach. Te działają na nieco innych zasadach - posiadają miskę olejową i zawory wydechowe, a mieszanka paliwowo-powietrzna wtłaczana jest do cylindra pod ciśnieniem. Jednakże ich paliwożerność i absolutna niemożność obniżenia zawartości trucizn w spalinach kompletnie je dyskwalifikują.
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    XVI Moto-Piknik Olsztyn Dajtki 2010 / relacja XVI Moto-Piknik Olsztyn Dajtki 2010 / relacja
    7 sierpnia na lotnisku Dajtki w Olsztynie odbył się XVI Moto-Piknik. Piknik trwał tylko jeden dzień i nie zabrakło na nim atrakcji. Oprócz największych imprez jak Eliminacje Mistrzostw Polski Car Audio i wyścigi na ...
    Cykl Atkinsona - na czym on polega i czy oszczędza paliwo? Cykl Atkinsona - na czym on polega i czy oszczędza paliwo?
    Od pewnego czasu coraz częściej napotykamy określenie "silnik pracujący w oszczędnym cyklu Atkinsona". Na czym polega ten cykl i dlaczego zmniejsza zużycie paliwa? Najbardziej dziś rozpowszechnione czterosuwowe silniki benzynowe ...
  • Tańczące dziewczyny
    Helikopter - loty wycieczkowe
    Volkswagen Passat, zabudowa bagażnika CarAudio
    69. Rajd Polski, Esapekka Lappi, Janne Ferm, podium, SKODA Motorsport

Komentarze do hasła

  • UWAGA: żeby dodać komentarz musisz być zalogowany na forum.

    W naszym słowniku jest możliwość dodania zdjęcia przy danym haśle. W związku z tym zwracamy się do was z prośbą o przesyłanie do nas zdjęć na adres info(at)forumsamochodowe.pl które obrazowo opisują dane hasło, a my postaramy się takie zdjęcia umieścić na stronach słownika. (Jedno zdjęcie do hasła, do przesyłanego zdjęcia prosimy dopisać hasło przy którym powinno się ono znaleźć).