GAŹNIK (KARBURATOR)

  • Skróty dotyczące różnych dziedzin motoryzacji
  • GAŹNIK (KARBURATOR)

    Ocena: 0.0/5

    Urządzenie wytwarzające mieszankę paliwowo-powietrzną służącą do zasilania silnika benzynowego. Mimo rozpowszechnienia układów wtryskowych nadal jest stosowany w motocyklach i autach starszej konstrukcji (wszystkie nowe samochody sprzedawane w Polsce wyposażone są już we wtrysk paliwa). W układach wtryskowych paliwo do wtryskiwaczy dostarczane jest pod ciśnieniem, a o wtryskiwanej ilości decyduje układ sterujący (najczęściej komputer). W gaźniku natomiast powietrze samo wysysa sobie odpowiednią ilość benzyny. Na ilość rozpylanego paliwa mają wpływ elementy regulacyjne (zwężki, dysze, rurki emulsyjne itp.). Zmiana nastawów wymaga rozebrania gaźnika i wymiany tych części. Gaźnik to urządzenie sprzed czasów elektroniki, skutecznie wypełniające swoje zadanie, choć o bardzo ograniczonej możliwości dostosowywania się do zmiany warunków (gęstość powietrza, temperatura itp.). Skład wytwarzanej mieszanki trudno dokładnie regulować i często jest on daleki od optymalnego (Lambda). W związku z tym gaźnikowe układy zasilania nie są w stanie sprostać wyśrubowanym wymogom czystości spalin, nawet w przypadku rozwiązań z elektronicznym korygowaniem składu mieszaki, popularnych jeszcze dziesięć lat temu. Sam gaźnik opiera się na prostej zasadzie działania, choć w praktyce bywa niezwykle skomplikowanym urządzeniem (dużo bardziej zawiłym niż wtrysk jednopunktowy). Najważniejszym elementem jest gardziel, przez którą przelatuje powietrze zasysane przez silnik. Dzięki dużej prędkości przepływu zasysa ono z umieszczonego centralnie rozpylacza kropelki paliwa, które tworzą mieszankę. Pedał gazu jest połączony z przepustnica, która dławi bądź otwiera przelot gaźnika, zwiększając dopływ powietrza i paliwa (tym samym rosną również obroty). Gaznik musi być wyposażony w liczne układy: umożliwiający rozruch na zimno (ssanie), podtrzymujący pracę na wolnych obrotach (gdy przepustnica jest zamknięta), wzbogacający mieszankę przy przyspieszaniu itp. Ze względu na kierunek przepływu paliwa wyróżniamy gaźniki boczno ssące, górno ssące i dolno ssące (opadowe). Gaźniki bywają bardzo rozbudowane, wielodyszowe, wielogardzielowe, z kilkoma komorami pływakowymi. Podstawowe założenia pozostały jednak praktycznie takie same. W pierwszych gaźnikach benzyna wypływała grawitacyjnie (lub np. sącząc się po bawełnianych sączkach) do zbiornika umieszczonego ponad nagrzewaczem i parując dostawała się w formie gazowej do powietrza kierowanego do silnika. Stąd wzięła się nazwa gaźnik. Spotkać się też można z określeniem karburator, czyli nawęglacz.
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Ograniczenia prędkości o których trzeba pamiętać podczas podróży Ograniczenia prędkości o których trzeba pamiętać podczas podróży
    Poruszanie się samochodem wymaga znajomości obowiązujących prędkości, zależnych od rodzajów dróg. Sieć drogowych połączeń w Polsce jest zróżnicowana i często podczas jednej podróży, mamy okazję ...
    Droga od koncepcji do samochodu Droga od koncepcji do samochodu
    Gdy samochód zjeżdża z linii produkcyjnej, jest w nim już zawarty efekt wysiłku wielu osób. Stworzenie nowego modelu to długi i kompleksowy proces, na który składają się lata doświadczenia zebrane przy ...
  • Fiat 124 Spider, 1979 rok, tył
    Alfa Romeo Stelvio
    Mazda rim
    Helikopter - loty wycieczkowe

Komentarze do hasła

  • UWAGA: żeby dodać komentarz musisz być zalogowany na forum.

    W naszym słowniku jest możliwość dodania zdjęcia przy danym haśle. W związku z tym zwracamy się do was z prośbą o przesyłanie do nas zdjęć na adres info(at)forumsamochodowe.pl które obrazowo opisują dane hasło, a my postaramy się takie zdjęcia umieścić na stronach słownika. (Jedno zdjęcie do hasła, do przesyłanego zdjęcia prosimy dopisać hasło przy którym powinno się ono znaleźć).