HAMULEC NAJAZDOWY

  • Skróty dotyczące różnych dziedzin motoryzacji
  • HAMULEC NAJAZDOWY


    Układ hamulcowy przyczepy (kempingowej lub towarowej), który dzięki specjalnej budowie umożliwia hamowanie przyczepy, choć nie jest połączony z układem hamulcowym ciągnącego ją samochodu. Funkcjonuje na zasadzie dźwigni mechanicznej - na dyszel przyczepy podczas hamowania auta ciągnącego działa siła bezwładności przyczepy. Jeśli siła ta przekroczy pewną (dość niewielką) wartość graniczną, dyszel pokonuje opór połączonej z nim sprężyny i teleskopowo zaczyna się cofać, naciskając na koniec dźwigni hamulcowej przyczepy. Ale hamulec najazdowy ma do spełnienia jeszcze jedną funkcję: hamulca awaryjnego. Podczas przyczepiania dyszla do haka mocuje się także linkę stalową, która w przypadku niespodziewanego wyczepienia się dyszla po pierwsze stanowi awaryjne łącze z samochodem ciągnącym, a po drugie jej drugi koniec połączony jest z końcem tej samej dźwigni hamulcowej, na którą działa podczas zwykłego hamowania dyszel. W rezultacie wyczepiona w czasie jazdy z haka przyczepa pozostaje połączona z samochodem linką, a jednocześnie zaczyna hamować.

    Ocena: 5.0/5 (1 głos)
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Toyota Verso (2009–2018)
    Ten model wypełnił lukę po dobrze przyjętej przez rynek Corolli Verso. Produkowana w latach 2009–2018 w tureckich zakładach Toyoty w Bursie, stylistycznie nawiązywała do poprzedniczki – Corolli Verso, ale również ...
    Klasyki Audi na Goodwood Festival of Speed
    Na linii startowej tegorocznego Goodwood Festival of Speed, który w dniach od 4 do 7 lipca odbędzie się w południowej Anglii, Audi Tradition wystawi trzy historyczne samochody. Do angielskiej Mekki miłośników ...