MONOCOQUE

  • Skróty dotyczące różnych dziedzin motoryzacji
  • MONOCOQUE

    Ocena: 5.0/5 (1 głos)

    Określenie zastosowane po raz pierwszy w lotnictwie w pierwszej dekadzie XX wieku, oznacza po francusku "pojedyncza skorupa". W uproszczeniu mowa tu o kadłubie (samolotu lub samochodu, a dziś również wielu innych konstrukcji, m.in. rowerów, zbiorników, desek surfingowych itp.). Cała jego struktura nośna to pojedynczy element wykonany z dowolnego tworzywa, ale nierozbieralny, swego rodzaju szkielet sam w sobie, do którego montowane są wszystkie inne elementy konstrukcji (o ile jakieś jeszcze są). Kiedy w roku 1934 Citroen zaprezentował swój pierwszy seryjny samochód o samonośnym nadwoziu (7CV Traction Avant), mówiono w jego przypadku także o konstrukcji monocoque. Dziś tą nazwą określać się zwykło głównie najnowocześniejsze konstrukcje wyścigowe - np. nadwozia bolidów Formuły 1. W tym kontekście monocoąue oznacza skorupę (bo nie jest to po prostu nadwozie, jak w pierwszym Citroenie czy pierwszym aucie z karoserią samotnością, Lancii Lambda z roku 1927) wykonaną najczęściej z włókien węglowych, do której za pośrednictwem pół-ram lub ich odpowiedników montowane są wszystkie elementy jezdne i napędowe. O znaczeniu tej konstrukcji najwięcej powie przykład typowego auta F1: tu nadwozie monocoąue ma sztywność i wytrzymałość o wiele wyższą od stali, a cała karoseria waży... 35 kg! Przednie zawieszenie wraz z pedałami i dźwigniami oraz przekładnią kierowniczą montuje się do wkomponowanej w monocoąue półramy, tylną strukturą nośną zaś jest zespół napędowy (silnik i skrzynia biegów). Zawieszenie tylne mocowane jest bezpośrednio do skrzyni biegów.
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Usprawnienie przejazdu pojazdów ratunkowych na autostradach Usprawnienie przejazdu pojazdów ratunkowych na autostradach
    Pierwsze urządzenia pokładowe viaAUTO dla pojazdów uprzywilejowanych, umożliwiające automatyczne otwarcie szlabanów na bramkach autostradowych zarządzanych przez GDDKiA, są już zamontowane w samochodach straży ...
    Ferrari F355 Challenge czerwona bestia Michała Wiśniewskiego Ferrari F355 Challenge czerwona bestia Michała Wiśniewskiego
    Czerwona bestia Michała Wiśniewskiego na Tuning Show 2013 w Krakowie! W 10 sekund osiąga prędkość 160 km/h. 380 włoskich koni mechanicznych pozwala mu rozbujać się nawet do 295 km/h! Prawdziwy demon szos – czerwone ...
  • Tańczące dziewczyny
    Helikopter - loty wycieczkowe
    Ładowanie samochodu - Seat Altea XL Electric Ecomotive
    69. Rajd Polski, Esapekka Lappi, Janne Ferm, podium, SKODA Motorsport

Komentarze do hasła

  • UWAGA: żeby dodać komentarz musisz być zalogowany na forum.

    W naszym słowniku jest możliwość dodania zdjęcia przy danym haśle. W związku z tym zwracamy się do was z prośbą o przesyłanie do nas zdjęć na adres info(at)forumsamochodowe.pl które obrazowo opisują dane hasło, a my postaramy się takie zdjęcia umieścić na stronach słownika. (Jedno zdjęcie do hasła, do przesyłanego zdjęcia prosimy dopisać hasło przy którym powinno się ono znaleźć).