Most napędowy

  • Skróty dotyczące różnych dziedzin motoryzacji
  • Most napędowy

    Most napędowy


    Ogólne określenie kompletnej osi, do której doprowadzany jest napęd od silnika i gdzie następuje jego rozdzielenie na oba koła za pośrednictwem mechanizmu różnicowego. Często można usłyszeć określenie "sztywny most", co oznacza konstrukcję stosowaną do dziś w samochodach terenowych i ciężarowych - półosie napędowe zamknięte są w sztywnej rurze, która podczas resorowania cala się przechyla, podnosi lub opuszcza, razem z mechanizmem różnicowym. Koła nie zmieniają położenia wobec osi. Zawiesza się ją, stosując resory piórowe lub śrubowe, ale przy śrubowych konieczne jest jeszcze zastosowanie drążka Panharda, wahaczy wzdłużnych, drążków reakcyjnych itp. Przeciwieństwem "mostu sztywnego" jest most z niezależnym zawieszeniem kół. Tu nie ma rury, półosie są połączone z mechanizmem różnicowym za pośrednictwem przegubów i podczas resorowania poruszają się niezależnie od siebie i mechanizmu różnicowego. Most tego typu zawiesza się na wahaczach wzdłużnych lub ukośnych albo np. za pomocą wahaczy poprzecznych. Często stosuje się tu kolumnę resorującą.


    Ocena: 4.7/5 (6 głosów)
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Renault Type B - 120 lat modelu
    Sztywny dach nadawał samochodowi zaskakujący wygląd jak na dzisiejsze normy. Był prawie równie wysoki co długi. Nadwozie miało długość 1,9 metra (czyli o 50 cm mniej niż nowoczesne Renault Twizy) i imponującą wysokość ...
    Najpopularniejsze crossovery w Polsce – styczeń 2017
    W pierwszym miesiącu 2017 roku rynek nowych samochodów odnotował kolejne wzrosty. Sprzedaż na poziomie przekraczającym 41 tys. sztuk oznacza, że był to najlepszy styczeń od 10 lat. Popyt generowany jest głównie ...