UKŁAD CHŁODZENIA

  • Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych
  • UKŁAD CHŁODZENIA


    Silnik spalinowy ma niską sprawność - tylko 30-40 proc. dostarczonej w paliwie energii zamienia na pracę. Reszta przekształca się w ciepło, z którego część daje się wykorzystać. Np. spaliny mogą napędzać turbodoładowanie, sam silnik zużywa część ciepła do utrzymywania temperatury roboczej, a kierowca może wykorzystaj jeszcze inną część do ogrzewania wnętrza (nagrzewnica). Pozostałe 30-40 proc. to ciepło bezproduktywne. Musi ono być odprowadzone, aby silnik się nie przegrzał - i do tego konieczny jest układ chłodzenia. W silnikach chłodzonych powietrzem (np. Maluch lub motocykle) układ chłodzenia sprowadza się do żebrowania cylindrów (tworzenia radiatorów) i wymuszania obiegu powietrza wokół nich. Układ jest prosty, ale ma wady - elementy silnika pracują w wyższej temperaturze. W silnikach chłodzonych cieczą płyn krąży w zamkniętym (od wielu lat hermetycznym) systemie. Składa się na niego zbiornik wyrównawczy płynu, przewody, termostat i chłodnica, a sam silnik ma w bloku i w głowicy kanały, którymi przepływa ciecz.

    Ocena: 5.0/5 (1 głos)
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Toyota Hilux Chinook 4×4 – kamper przepustką do przygody
    Kamper zbudowany na terenówce to marzenie wielu podróżników. Nie musi być nowy – wystarczy funkcjonalna aranżacja części mieszkalnej opartej na niezawodnym samochodzie, który poradzi sobie ...
    Co potrafią skrzynie biegów? Ręczna czy automatyczna?
    Wytworzenie momentu napędowego to dopiero połowa sukcesu samochodu – moment ten trzeba jeszcze przenieść na koła. By odbywało się to efektywnie i komfortowo, ŠKODA opracowała szeroką ofertę układów napędowych oraz skrzyń ...