TURBODOŁADOWANIE

  • Skróty dotyczące różnych dziedzin motoryzacji
  • TURBODOŁADOWANIE

    Ocena: 0.0/5

    Sposób doładowania silnika dzięki pompie i turbinie zamontowanym na wspólnym wałku. Turbina umieszczona jest w układzie wydechowym i napędza ją strumień spalin wydobywających się z silnika. Połączona z turbiną pompa zaś umieszczona jest w przewodzie dolotowym. Gdy spaliny poruszają łopatki turbiny, obraca się także wirnik pompy, która tłoczy do silnika nadmiarowe powietrze. Wałek pompy i turbiny przy maksymalnym obciążeniu wiruje z prędkościami przekraczającymi nawet 150 tyś. obr./min. Dzięki temu w komorze spalania znajduje się więcej tlenu, można więc dostarczyć więcej paliwa i silnik uzyskuje wyższą moc. Pierwszy seryjny turbodoładowany samochód osobowy to BMW 2002 Turbo z roku 1973, choć silniki z takim doładowaniem stosowano już na wiele lat przedtem (np. wysokoprężne w ciężarówkach Scanii już pod koniec lat 40. XX w). Turbodoładowanie ma istotną wadę - bezwładność kół łopatkowych. Powoduje ona zjawisko tzw. dziury turbinowej, to jest opóźnionej reakcji na dodanie gazu, nim pompa zdoła podjąć efektywną pracę. W najstarszych konstrukcjach to "wahanie" silnika przed przyspieszaniem mogło trwać nawet ponad 3 s, by potem gwałtownie katapultować auto w przód. Taka charakterystyka pracy układu napędowego nie zasługuje nawet na miano akceptowalnej i dlatego od lat prowadzone są badania nad obejściem tych skłonności turbiny. Jedno z rozwiązań to zmniejszenie średnicy wirników Drugie, coraz powszechniejsze w dzisiejszych konstrukcjach, to tzw. zmienna geometria turbiny (VTG). Nie jest to określenie ścisłe - zmienia się ustawienie łopatek kierownicy turbiny. Kierownica turbiny to wieniec łopatek, który nakierowuje spaliny na łopatki wirnika turbinowego. Ciśnienie doładowania w zależności od zastosowania sięga od 0,6 do ponad 2,5 bara. Jednakże to nie wartość ciśnienia świadczy o przynależności układu do "miękkich" lub "twardych" turbo, podobnie jak nie jest tego wyznacznikiem obecność intercoolem. Turbo "miękkie" służy podniesieniu elastyczności silnika, zaś twarde generalnemu zwiększeniu mocy i momentu obrotowego. Silniki wyposażone w turbodoładowanie zachowują się, jakby były jednostkami o znacznie większej pojemności skokowej.
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Verva Street Racing 2016 Verva Street Racing 2016
    W miniony weekend odbyło się jedno z największych wydarzeń motoryzacyjnych w Polsce. Festiwal Verva Street Racing 2016 zgromadził tysiące miłośników motoryzacji, dla których organizator przygotował wiele atrakcji. ...
    Wymiana filtra kabinowego - Honda Civic VIII (UFO) 1.8 i-VTEC [porady] Wymiana filtra kabinowego - Honda Civic VIII (UFO) 1.8 i-VTEC [porady]
    Jak wymienić filtr kabinowy w samochodzie Honda Civic VIII (UFO) 1.8 i-VTEC 140KM modelu produkowanym w latach 2006 - 2011? Odpowiedź na to pytanie znajdziecie poniżej w załączonym filmiku w który pokazujemy jak to ...
  • audi a8 d2
    Fiat 124 Spider, 1979 rok, tył
    Scarab Team - Piotr Florczak (Flor)
    69. Rajd Polski, Esapekka Lappi, Janne Ferm, podium, SKODA Motorsport

Komentarze do hasła

  • UWAGA: żeby dodać komentarz musisz być zalogowany na forum.

    W naszym słowniku jest możliwość dodania zdjęcia przy danym haśle. W związku z tym zwracamy się do was z prośbą o przesyłanie do nas zdjęć na adres info(at)forumsamochodowe.pl które obrazowo opisują dane hasło, a my postaramy się takie zdjęcia umieścić na stronach słownika. (Jedno zdjęcie do hasła, do przesyłanego zdjęcia prosimy dopisać hasło przy którym powinno się ono znaleźć).