POZIOMOWANIE KAROSERII

  • Skróty dotyczące różnych dziedzin motoryzacji
  • POZIOMOWANIE KAROSERII

    Ocena: 0.0/5

    Mechaniczny, pneumatyczny lub hydropneumatczny system utrzymywania nadwozia auta w jednakowej pozycji wobec nawierzchni drogi. Może dotyczyć tylko jednej osi (porównaj Nivomat) lub obu, może być sterowany ręcznie przez kierowcę lub automatycznie. W przypadku, jeśli poziomowanie dotyczy obu osi pojazdu, a więc całej karoserii, mówi się najczęściej o aktywnym lub dynamicznym poziomowaniu (porównaj ABC). Chodzi tu o maksymalne zredukowanie wychyleń nadwozia na zakrętach oraz podczas hamowania i przyspieszania. Poziomowanie automatyczne pojawiło się po raz pierwszy w roku 1954, gdy Citroen zaprezentował model DS wyposażony w zawieszenie hydropneumatczne. Wszystkie koła miały tu całkowicie mechaniczny system wykrywania wychyłu karoserii. Układ ten po stwierdzeniu, że karoseria np. w tylnej części jest bardziej opuszczona niż w przedniej, na zasadzie prostego układu dźwigni powodował dopompowanie płynu hydraulicznego do elementów resorujących kół, nad którymi karoseria została zbyt mocno pochylona w dot. System poziomowania jako sposób kompensowania załadunku rozwijany był przez wielu producentów, z których dwóch - Mercedes i Volvo - wprowadziło go w latach 70. XX w. do produkcji seryjnej. Ponieważ auta te miały konwencjonalne zawieszenie, możliwe byto w czasach przedelektronicznych zastosowanie tylko poziomowania dla tylnej osi z zawieszeniem niezależnym. Nad mechanizmem różnicowym montowano hydropneumatyczny mechanizm dźwigniowy, funkcjonujący podobnie jak zawieszenie w Citroenie DS.
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Lexus opracuje crossovera mniejszego niż UX? Lexus opracuje crossovera mniejszego niż UX?
    Zaprezentowany w ubiegłym roku model UX jest najmniejszym crossoverem w ofercie Lexusa. W przyszłości może się to jednak zmienić, bowiem japońska marka rozważa stworzenie mniejszego auta – wynika ze słów wiceprezydenta ...
    Volkswagen Golf GTI - produkcja seryjna Volkswagen Golf GTI - produkcja seryjna
    Legenda powraca: seryjny, Golf GTI opuścił linię montażową fabryki Volkswagena w Wolfsburgu. Premierowe auto to pięciodrzwiowy GTI z pakietem Performance w kolorze czerwonym Tornado ze sportowymi fotelami w klasyczną kratę ...

Komentarze do hasła

  • UWAGA: żeby dodać komentarz musisz być zalogowany na forum.

    W naszym słowniku jest możliwość dodania zdjęcia przy danym haśle. W związku z tym zwracamy się do was z prośbą o przesyłanie do nas zdjęć na adres info(at)forumsamochodowe.pl które obrazowo opisują dane hasło, a my postaramy się takie zdjęcia umieścić na stronach słownika. (Jedno zdjęcie do hasła, do przesyłanego zdjęcia prosimy dopisać hasło przy którym powinno się ono znaleźć).