SPRZĘGŁO

  • Skróty dotyczące różnych dziedzin motoryzacji
  • SPRZĘGŁO

    Ocena: 0.0/5

    Urządzenie służące do dołączania lub odłączania napędu np. z silnika do skrzyni biegów (a tym samym i dalej, do napędzanych kół) lub rozdzielania momentu obrotowego pomiędzy osie. Najpowszechniej spotykane jest mechaniczne sprzęgło tarczowe. Składa się ono z trzech tarcz - dwóch zamocowanych do wału korbowego silnika (koło zamachowe i docisk sprzęgła) oraz jednej (sprzęgłowej) połączonej wielowypustem z wałkiem sprzęgłowym (i skrzynią biegów). Tarcza sprzęgłowa jest zaciskana pomiędzy dociskiem a kołem zamachowym. Jeśli obracają się one (gdy silnik pracuje), tarcza sprzęgłowa także zaczyna się obracać. Naciśnięcie pedału sprzęgła oznacza odciągnięcie docisku od tarczy, a puszczanie pedału to ich dociskanie. W autach z półautomatycznymi skrzyniami biegów sprzęgło mechaniczne obsługiwane jest elektrohydraulicznie. Funkcję pedału przejmują zautomatyzowane siłowniki. Początkowo w autach z automatycznymi skrzyniami do przekazania napędu z silnika na skrzynię biegów służyło sprzęgło hydro-kinetyczne (potem zastąpione przekładnią hydrokinetyczną). Tu ruch obrotowy wału korbowego przenoszony jest niemechanicznie poprzez ciecz. Wał napędzający wyposażony jest w wirnik poruszający ciecz (pompa), wał napędzany zaś w podobny wirnik odbierający od cieczy energię (turbina). Stosuje się jeszcze inne sprzęgła. W automatycznych skrzyniach biegów oraz w układach rozdziału momentu obrotowego pomiędzy dwie napędzane osie wykorzystywane są sprzęgła wielotarczowe mokre. Ich mechanizmy zanurzone są w cieczy, a dociskanie tarcz (których jeden zestaw połączony jest z wałem zdawczym, a drugi z odbiorczym naprzemiennie) odbywa się hydraulicznie. W rozdziale siły napędowej pomiędzy dwie osie (lub koła jednej osi) zastosowanie znajduje także sprzęgło wiskotyczne pełniące wówczas rolę blokady mechanizmu różnicowego. Tu tarcze sprzęgłowe zanurzone są w płynie magnetoreologicznym, który w miarę wzrostu różnicy obrotów między tarczami coraz bardziej gęstnieje, co doprowadza w końcu do całkowitego zniesienia uślizgu między tarczami sprzęgła. Do przeniesienia niewielkich momentów (np. w skuterach) stosuje się sprzęgła odśrodkowe. Wewnątrz bębna odbiorczego na wale napędzanym zamocowane są elementy masowe, które w miarę wzrostu obrotów odśrodkowo rozsuwają się w stronę bębna. Zaczynają o niego trzeć, przenosząc napęd. Po zmniejszeniu obrotów ciężarki powracają do pozycji spoczynkowej i przepływ napędu staje przerwany. Istnieją także sprzęgła ektromagnetyczne, w których napęd z tarczy zdawczej przejmowany jest dzięki oddziaływaniu magnetycznemu. Wśród takich sprzęgieł wyróżnić można rozwiązania z klasyczną tarczą (elektromagnes oddziałuje na docisk) oraz sprzęgła proszkowe.
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Maserati GranTurismo - opinia i wrażenia z jazdy Maserati GranTurismo - opinia i wrażenia z jazdy
    Miałem okazję trochę pojeździć i jako że nie ma opini na temat tego auta więc się podziele wrażeniami. Maserati GranTurismo Silnik 4.2 V8 405 KM Skrzynia aut. 6 Biegowy Rok prod. 2010 Całokształt Uważam że to bardzo fajne ...
    VW Golf:  II 1,6TD / III 1,9TDI / IV 1,9TDI / V 1,9TDI / VI 1,6TDI VW Golf: II 1,6TD / III 1,9TDI / IV 1,9TDI / V 1,9TDI / VI 1,6TDI
    Podstawowe kryteria zestawienia: - Golfy z dieslem - porównanie kosztów utrzymania różnych generacji tego samego modelu Wytypowane modele do zestawienia: - VW Golf II 1,6 TD - 70KM - VW Golf III 1,9 TDI ...
  • Alufelgi BBS, Nissan GTR
    Rage-Race 2007
    Honda Prelude, wjazd na obrotnicę
    Koncerty na scenie Master Truck

Komentarze do hasła

  • UWAGA: żeby dodać komentarz musisz być zalogowany na forum.

    W naszym słowniku jest możliwość dodania zdjęcia przy danym haśle. W związku z tym zwracamy się do was z prośbą o przesyłanie do nas zdjęć na adres info(at)forumsamochodowe.pl które obrazowo opisują dane hasło, a my postaramy się takie zdjęcia umieścić na stronach słownika. (Jedno zdjęcie do hasła, do przesyłanego zdjęcia prosimy dopisać hasło przy którym powinno się ono znaleźć).