SPRZĘGŁO

  • Skróty dotyczące różnych dziedzin motoryzacji
  • SPRZĘGŁO

    Ocena: 0.0/5

    Urządzenie służące do dołączania lub odłączania napędu np. z silnika do skrzyni biegów (a tym samym i dalej, do napędzanych kół) lub rozdzielania momentu obrotowego pomiędzy osie. Najpowszechniej spotykane jest mechaniczne sprzęgło tarczowe. Składa się ono z trzech tarcz - dwóch zamocowanych do wału korbowego silnika (koło zamachowe i docisk sprzęgła) oraz jednej (sprzęgłowej) połączonej wielowypustem z wałkiem sprzęgłowym (i skrzynią biegów). Tarcza sprzęgłowa jest zaciskana pomiędzy dociskiem a kołem zamachowym. Jeśli obracają się one (gdy silnik pracuje), tarcza sprzęgłowa także zaczyna się obracać. Naciśnięcie pedału sprzęgła oznacza odciągnięcie docisku od tarczy, a puszczanie pedału to ich dociskanie. W autach z półautomatycznymi skrzyniami biegów sprzęgło mechaniczne obsługiwane jest elektrohydraulicznie. Funkcję pedału przejmują zautomatyzowane siłowniki. Początkowo w autach z automatycznymi skrzyniami do przekazania napędu z silnika na skrzynię biegów służyło sprzęgło hydro-kinetyczne (potem zastąpione przekładnią hydrokinetyczną). Tu ruch obrotowy wału korbowego przenoszony jest niemechanicznie poprzez ciecz. Wał napędzający wyposażony jest w wirnik poruszający ciecz (pompa), wał napędzany zaś w podobny wirnik odbierający od cieczy energię (turbina). Stosuje się jeszcze inne sprzęgła. W automatycznych skrzyniach biegów oraz w układach rozdziału momentu obrotowego pomiędzy dwie napędzane osie wykorzystywane są sprzęgła wielotarczowe mokre. Ich mechanizmy zanurzone są w cieczy, a dociskanie tarcz (których jeden zestaw połączony jest z wałem zdawczym, a drugi z odbiorczym naprzemiennie) odbywa się hydraulicznie. W rozdziale siły napędowej pomiędzy dwie osie (lub koła jednej osi) zastosowanie znajduje także sprzęgło wiskotyczne pełniące wówczas rolę blokady mechanizmu różnicowego. Tu tarcze sprzęgłowe zanurzone są w płynie magnetoreologicznym, który w miarę wzrostu różnicy obrotów między tarczami coraz bardziej gęstnieje, co doprowadza w końcu do całkowitego zniesienia uślizgu między tarczami sprzęgła. Do przeniesienia niewielkich momentów (np. w skuterach) stosuje się sprzęgła odśrodkowe. Wewnątrz bębna odbiorczego na wale napędzanym zamocowane są elementy masowe, które w miarę wzrostu obrotów odśrodkowo rozsuwają się w stronę bębna. Zaczynają o niego trzeć, przenosząc napęd. Po zmniejszeniu obrotów ciężarki powracają do pozycji spoczynkowej i przepływ napędu staje przerwany. Istnieją także sprzęgła ektromagnetyczne, w których napęd z tarczy zdawczej przejmowany jest dzięki oddziaływaniu magnetycznemu. Wśród takich sprzęgieł wyróżnić można rozwiązania z klasyczną tarczą (elektromagnes oddziałuje na docisk) oraz sprzęgła proszkowe.
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Dwie lewe ręce - obsługa własnego auta Dwie lewe ręce - obsługa własnego auta
    Mogłoby się wydawać, że włączenie świateł przeciwmgłowych, wymiana koła na zapasowe czy znajomość sygnalizacji świateł ostrzegawczych na desce rozdzielczej to podstawowe umiejętności, jakie powinien posiadać kierowca. Tymczasem ...
    Audi Tradition na starcie rajdu Heidelberg Historic Audi Tradition na starcie rajdu Heidelberg Historic
    Na linii startowej dwudziestego piątego, jubileuszowego rajdu samochodów zabytkowych Heidelberg Historic, który odbędzie się w dniach od 11 do 13 lipca, Audi Tradition wystawi aż pięć samochodów ze swojej ...
  • Hyundai HB20R
    Summer Cars Party 2009
    Nissan Patrol GR Y60, Off Road, 3
    Fiat Freemont Cross

Komentarze do hasła

  • UWAGA: żeby dodać komentarz musisz być zalogowany na forum.

    W naszym słowniku jest możliwość dodania zdjęcia przy danym haśle. W związku z tym zwracamy się do was z prośbą o przesyłanie do nas zdjęć na adres info(at)forumsamochodowe.pl które obrazowo opisują dane hasło, a my postaramy się takie zdjęcia umieścić na stronach słownika. (Jedno zdjęcie do hasła, do przesyłanego zdjęcia prosimy dopisać hasło przy którym powinno się ono znaleźć).