STREFA KONTROLOWANEGO ZGNIOTU

  • Skróty dotyczące różnych dziedzin motoryzacji
  • STREFA KONTROLOWANEGO ZGNIOTU

    Ocena: 0.0/5

    Element systemu biernego bezpieczeństwa w samochodzie. Od lat 40. XX w. pracowano (Mercedes) nad taką konstrukcją przedniej i tylnej części nadwozia, która podczas kolizji pochłaniałaby jak najwięcej energii uderzenia. Pierwszy związany z tym patent - o strefie kontrolowanego zgniotu - zarejestrowano w roku 1951. Za przykładem Mercedesa zagadnieniem zajęli się wszyscy producenci motoryzacyjni. Strefa kontrolowanego zgniotu pochłania część energii uderzenia przez odkształcanie się np. przedniej części auta. Reszta sił powstałych w wyniku kolizji powinna być równomiernie rozłożona poprzez węzły szkieletu karoserii na inne jej części. Podobnie jest z tyłu. W efekcie klatka kabiny ma ulec możliwie najmniejszym odkształceniom, a otwarcie drzwi musi być możliwe. Inaczej jest z bocznymi strefami. Mają one bardzo małe rozmiary - wyznacza je zaledwie grubość drzwi i tapicerki - więc montuje się w drzwiach wzmocnienia boczne - metalowe belki rozparte w futrynach. Pozwalają one przenieść dużą część energii uderzenia na słupki drzwiowe, które częściowo się poddają (wyginając do wnętrza), ale większość sił udaru rozprowadzają węzłami szkieletu na resztę nadwozia. Porównaj z układem SIPS stosowanym w Volvo.
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Classic Car Festival w Tokio - zabytkowe perły Classic Car Festival w Tokio - zabytkowe perły
    Zabytkowe samochody mają swój nieodparty urok, o czym już po raz kolejny mogli się przekonać goście tegorocznego Classic Car Festival zorganizowanego przez Toyota Automobile Museum. W imprezie wzięły udział najpiękniejsze ...
    Akumulatory ze stałym elektrolitem - mniejsze i większa pojemność Akumulatory ze stałym elektrolitem - mniejsze i większa pojemność
    Toyota planuje szybką ekspansję na rynku samochodów elektrycznych. Pionier rynku hybryd prowadzi najbardziej zaawansowane na świecie prace nad bateriami ze stałym elektrolitem, które mają być odpowiedzią na ...
  • Ferrari 458 Spider, żółty kolor
    Rage-Race 2009
    Wyścig żużlowy, J.Hampel
    BMW E30, lotnisko, drift, 6

Komentarze do hasła

  • UWAGA: żeby dodać komentarz musisz być zalogowany na forum.

    W naszym słowniku jest możliwość dodania zdjęcia przy danym haśle. W związku z tym zwracamy się do was z prośbą o przesyłanie do nas zdjęć na adres info(at)forumsamochodowe.pl które obrazowo opisują dane hasło, a my postaramy się takie zdjęcia umieścić na stronach słownika. (Jedno zdjęcie do hasła, do przesyłanego zdjęcia prosimy dopisać hasło przy którym powinno się ono znaleźć).