Szpera

  • Skróty dotyczące różnych dziedzin motoryzacji
  • Szpera

    Szpera


    Potoczne określenie blokady mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu, który umożliwia tzw. "latanie bokiem".

    Szpery możemy podzielić na dwa rodzaje: mechaniczne i elektroniczne. Ta pierwsza czyli szpera mechaniczna stara się rozdzielić moment sił obrotowych równo na oba koła. Dlatego jest ona bardzo popularna w samochodach szczególnie do driftu ponieważ ułatwia wprowadzenie samochodu w kontrolowany poślizg tylnych kół. Druga szpera elektroniczna jest tańsza wprodukcji ale przy niej szybciej zużywa się mechanizm hamulcowy czyli tarcze i klocki. Dzieje się tak dlatego ponieważ system monitoruje prędkość kół i kiedy wykryje różnicę uzywa układu hamulcowego wyhamowując jedno z kół. Szpera jest też pomocna przy ruszaniu czy rozpędzaniu samochodu na nierównej nawiechni gdzie jdeno z kół ma słabą przyczepność.


    Ocena: 4.8/5 (12 głosów)
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Najmocniejsze silniki w historii Lexusa. 7 motorów w układzie V
    Lexus słynie z dużych V-ósemek i mocnych napędów hybrydowych. Japońska marka jako jedna z ostatnich nadal oferuje w Europie wolnossące silniki V8. A motor, który inżynierowie Lexusa umieścili w supersamochodzie ...
    Zbudowany od podstaw samochód zasilany wodorem – Toyota Mirai
    Pierwszy seryjnie produkowany, zbudowany od podstaw samochód zasilany wodorem – Toyota Mirai – grudzień 2014. Prace nad napędem elektrycznym zasilanym wodorowymi ogniwami paliwowymi Toyota rozpoczęła już ...