CIŚNIENIE OLEJU

  • Skróty dotyczące różnych dziedzin motoryzacji
  • CIŚNIENIE OLEJU

    CIŚNIENIE OLEJU

    Ocena: 5.0/5 (2 głosy)

    Dobry silnik wyróżnia się stałym ciśnieniem oleju, osiąganym krótko po włączeniu. Dla silników spalinowych bardzo ważne jest efektywne smarowanie części będących w ruchu, zapobiegające nadmiernemu zużyciu powierzchni współpracujących elementów, dlatego niskie ciśnienie w układzie smarowania jest poważnym problemem. Praktycznie wszystkie samochody posiadają sygnalizator, umieszczony w widocznym miejscu panelu wskaźników, ostrzegający kierowcę o niskim ciśnieniu oleju w układzie smarowania. Są to zazwyczaj lampki świecące gdy ciśnienie jest za niskie, lub w przypadku większych silników, wskaźniki pokazujące wartość ciśnienia oleju w układzie smarowania. Sygnalizator niskiego ciśnienia bądź wskaźnik ciśnienia oleju połączony jest z czujnikiem ciśnienia w sposób pokazany na rysunku. W przypadku sygnalizatora czujnik wysyła sygnał kiedy ciśnienie oleju spadnie poniżej 3,5 kPa. (5 PSI). Po uwzględnieniu wymagań i charakterystyk pracy silników spalinowych, producenci przyjęli takie właśnie ciśnienie jako bazowe, minimalne ciśnienie oleju w pracującym silniku. Jeżeli samochód wyposażony jest w zegarowy wskaźnik ciśnienia, przy powyższym ciśnieniu oleju wskazówka opadając przechodzi w pole skali zaznaczone zazwyczaj na czerwono. Podczas uruchamiania samochodu, przekręcenie kluczyka powoduje zapalenie się lampki sygnalizującej niskie ciśnienie w układzie.

    Uruchomienie silnika skutkuje wzrostem ciśnienia oleju w układzie. Szybko rosnące ciśnienie odkształca membranę czujnika, która z kolei, po osiągnięciu założonego ciśnienia, otwiera obwód elektryczny i lampka sygnalizatora gaśnie. W samochodach wyposażonych w zegarowy wskaźnik, podczas uruchamiania silnika wskazówka szybko przesuwa się z wartości zerowej w pole oznaczone jako właściwe dla normalnej pracy silnika. Jeśli w kilka sekund po uruchomieniu silnika lampka sygnalizatora niskiego ciśnienia nie gaśnie lub wskazówka wskaźnika nie osiąga poziomu normalnego ciśnienia, należy natychmiast wyłączyć silnik i sprawdzić poziom oleju w silniku, uzupełniając jeśli to konieczne. Gdy lampka sygnalizatora nie gaśnie przy właściwym poziomie oleju należy szukać przyczyn w następujących czynnikach:

    1. Czujnik ciśnienia oleju może być niesprawny
    2. Przewód pomiędzy sygnalizatorem i czujnikiem może być uszkodzony
    3. Pompa oleju nie jest zalana olejem
    4. Wlot oleju do pompy z miski olejowej może być zapchany
    5. Zawór przelewowy regulujący ciśnienie oleju w układzie zablokował się w pozycji otwartej

    W przypadku gdy lampka sygnalizatora nie zapala się zarówno przy przekręceniu kluczyka w stacyjce jak i próbach uruchomienia silnika, wtedy zarówno żarówka sygnalizatora, czujnik ciśnienia oraz przewód, powinny być sprawdzone i naprawione bezzwłocznie. Reakcja kierowcy na pojawienie się sygnałów o niskim ciśnieniu oleju podczas gdy silnik pracuje, powinna być bardzo szybka – należy natychmiast wyłączyć silnik i zbadać przyczyny usterki. Kontynuowanie jazdy grozi bowiem poważną awarią silnika.

  • Audi r8
    Lamborghini Gallardo, 3
    Volvo S90, przód
    Fiat Doblo Trekking
    Moto Piknik Tychy 2009
    Widok tylnych foteli z perspektywy kierowcy
    Audi A4 B6
    Drift
    UAZ 469B
    Peugeot 206 SW, piękne dziewczyny
    Porsche 911 Sportomotic, 1968 rok
    Car audio, video 2007
    Skoda Octavia Combi RS
    BMW Concept Gran Coupé, 2010
    Volkswagen California

Komentarze do hasła

  • UWAGA: żeby dodać komentarz musisz być zalogowany na forum.

    W naszym słowniku jest możliwość dodania zdjęcia przy danym haśle. W związku z tym zwracamy się do was z prośbą o przesyłanie do nas zdjęć na adres info(at)forumsamochodowe.pl które obrazowo opisują dane hasło, a my postaramy się takie zdjęcia umieścić na stronach słownika. (Jedno zdjęcie do hasła, do przesyłanego zdjęcia prosimy dopisać hasło przy którym powinno się ono znaleźć).