OBD II - On-Board Diagnostics II

  • Skróty dotyczące różnych dziedzin motoryzacji
  • OBD II - On-Board Diagnostics II

    OBD II - On-Board Diagnostics II


    Diagnostyka pokładowa 2 generacji. Jest to system diagnostyki pokładowej zgodny z odpowiednimi normami SAE oraz ISO. Dzięki ujednoliceniu sposobu komunikacji, jednym przyrządem diagnostycznym można podłączyć się i odczytać dane z dowolnego pojazdu zgodnego ze standardem OBDII / EOBD (niezależnie od marki samochodu). System ten przede wszystkim definiuje procedury diagnostyczne realizowane przez sterowniki pojazdu, mające na celu wykrywanie usterek w jak najwcześniejszej fazie ich wystąpienia. System OBDII jest ukierunkowany emisyjnie i jego głównym zadaniem jest bieżący nadzór nad poziomem związków toksycznych z układów: wydechowego i zasilania w paliwo. Nadzorem tego systemu są objęte - oprócz elementów emisyjnie krytycznych - także elementy, których niesprawności mogą pośrednio zwiększyć emisję poprzez oddziaływanie swymi wejściami lub wyjściami na centralny system komputerowy.

    Norma OBDII została wprowadzona w USA w 1996 roku, a od 2000 roku stała się światowym standardem.

    Z jakich znaków składa się kod OBDII?

    Przykładowy kod wygląda tak "P0240" i jak widać składa się on z pięcu znaków przy czym pierwsza to litera, a pozostałe to cyfry. Występują też kody w których litery pojawią się przemiennie z cyframi jak np. kod "P018D" czy "P020E".

    Jak rozszyfrować kod błędu OBDII który otrzymamy?

    Pierwszy znak opisuje z jakimi elementami pojazdu związana jest usterka. Poszczególne litery oznaczają: 

    P - układ napędowy,
    B - karoseria (nadwozie),
    C - układ jezdny (podwozie),
    U - komunikacja sieciowa.

    Drugi znak związany jest z nazwą organizacji odpowiedzialnej za definicję kodu. Dla Stowarzyszenia Inżynierów Samochodowych (SAE), przeznaczono liczbę 0, natomiast dla indywidualnych producentów liczbę 1. Znak ten jest bardzo ważny, ponieważ przekazuje informację czy kod dotyczy wszystkich producentów (0) czy związany jest ze specyficzną konstrukcją pojazdu (1). Dla indywidualnych producentów zarezerwowano również cyfrę (2). Cyfra (3) pozostaje w rezerwie na ewentualną rozbudowę i modyfikację kodów. Ten drugi znak cyfrowy w pierwszym składniku literowo-cyfrowym analogicznie obowiązuje dla istniejących obecnie czterech układów (obszarów) pojazdu.

    Z czterech określonych przez normę układów (obszarów) pojazdu obecnie tylko dla jednego, a mianowicie układu napędowego "P" został określony i opisany drugi człon kodu, czyli trzycyfrowy składnik. 

    I tak dla układu napędowego w drugim (trzycyfrowym) składniku pięcioznakowego kodu pierwsza cyfra określa usterkę podgrupy układów (obszarów) pojazdu odpowiadających za konkretne funkcje w pojeździe. Kolejne cyfry określają usterkę związaną z układem:

    0 - elektrycznym,
    1 - pomiaru powietrza lub paliwa (mieszanka paliwowo-powietrzna),
    2 - pomiaru paliwa lub powietrza (mieszanka paliwowo-powietrzna),
    3 - zapłonowym (np. wypadanie zapłonów),
    4 - kontroli emisji spalin,
    5 - sterowania prędkością obrotową biegu jałowego, prędokścią pojazdu,
    6 - wejścia i wyjścia centralnej jednostki sterującej (komputera, sterownika),
    7 - przeniesienia momentu obrotowego,
    8 - dotyczącym elementów pojazdu nie sterowanych elektrycznie,
    9 - przeznaczone do ewentualnej dalszej rozbudowy kodu lub jego modyfikacji,

    Ostatnie dwie cyfry od 00 do 99 w drugim (trzycyfrowym) składniku pięcioznakowego kodu określają konkretne usterki w danym układzie (obszarze pojazdu) odpowiadającym pierwszej cyfrze (trzycyfrowego) składnika.

    Sprawdź na forum dokładny opis pinów w gnieździe OBD II

    Według naszych ustaleń których dokonaliśmy przeglądając różne dokumentacje wspomnianych kodów można też wyodrębnić inne grupy kodów, które można odczytać w następujący sposób:
    - P10-- do P12-- Pomiar paliwa i powietrza oraz pomocnicze elementy kontroli emisji (Fuel and Air Metering and Auxiliary Emission Controls)
    - P13-- Układ zapłonowy lub wypadanie zapłonu (Ignition System or Misfire)
    - P14-- Pomocnicze kontrole emisji (Auxiliary Emission Controls)
    - P15-- Prędkość pojazdu, kontrola biegu jałowego, wejścia pomocnicze (Vehicle Speed, Idle Control, and Auxiliary Inputs)
    - P16-- Wyjścia sterownika i pomocnicze (Computer and Auxiliary Outputs)
    - P17-- do P19-- Skrzynia biegów (Transmission)
    - P2--- Kody ogólne DTC według SAE (SAE Controlled DTCs)
    - P20-- do P22-- Pomiar paliwa i powietrza oraz pomocnicze elementy kontroli emisji (Fuel and Air Metering and Auxiliary Emission Controls)
    - P23-- Układ zapłonowy, wypadanie zapłonów (Ignition System or Misfire)
    - P24-- do P29-- Zrezerwowane dla standardu SAE (SAE Reserved)
    - P3--- Kontrolowane przez producenta i zastrzeżone SAE (Manufacturer Controlled and SAE Reserved)
    - P30-- do P32-- Pomiar paliwa i powietrza oraz pomocnicze elementy kontroli emisji (Fuel and Air Metering and Auxiliary Emission Controls)
    - P33-- Układ zapłonowy, wypadanie zapłonów (Ignition System Misfire)
    - P34-- do P39-- Zrezerwowane dla standardu SAE (SAE Reserved)

    Sprawdź dokładny opis kodów błędów OBDII.


    Ocena: 5.0/5 (4 głosy)
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Krzysztof Hołowczyc: Na Baja Poland czuję się jak w moim drugim domu
    Wiem, że w tym roku czeka mnie bardzo trudna walka, która toczyć się będzie do ostatniego metra. Wysoka Grzęda Baja Poland 2020 będzie niesamowitym rajdem! – zapowiada Krzysztof Hołowczyc, sześciokrotny zwycięzca ...
    Niepowtarzalny Opel ADAM w modnym segmencie A
    Opel ADAM niewielki pojazd o długości zaledwie 3,7 i szerokości 1,97 metra (wraz z lusterkami bocznymi) oferuje praktycznie nieograniczone możliwości w zakresie zaspokajania indywidualnych potrzeb użytkowników. Na ...