BEZPOŚREDNI WTRYSK PALIWA

  • Skróty dotyczące różnych dziedzin motoryzacji
  • BEZPOŚREDNI WTRYSK PALIWA

    Ocena: 3.0/5 (1 głos)

    System dostarczania silnikowi paliwa bezpośrednio do komory spalania. Wcześniej rozpowszechnione układy wtryskowe podawały paliwo do komory wstępnej lub wirowej w silnikach wysokoprężnych, a w benzynowych do kanału dolotowego w kolektorze ssącym lub w głowicy. Początkowo w obu rodzajach silników były to układy mechaniczne. Dopiero w latach 70. w związku z wprowadzeniem zaostrzonych przepisów o czystości spalin wprowadzono wtrysk benzyny sterowany elektronicznie. W 1988 roku Fiat zaprezentował w modelu Croma, pierwszy raz w aucie osobowym, wysokoprężny silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa (TD-ID). Rok później swoją konstrukcję przedstawił Volkswagen w modelu Audi 100 (TDI). Natomiast w roku 1997 do seryjnej produkcji wszedł silnik GDI Mitsubishi z bezpośrednim, sterowanym elektronicznie wtryskiem benzyny. Elektronicznie sterowany wtrysk bezpośredni stosowany jest dziś coraz powszechniej zarówno w silnikach benzynowych (GDI, FSI, IDE, HPi, D4, JTS itp.), jak i wysokoprężnych (HDi, JTD, CDI, dCi, TDI, D4D itp.). Jednostki tak zasilane charakteryzują się ogromną precyzją dotyczącą zarówno ciśnienia, jak czasu i wielkości dawki dostarczanego paliwa. W silnikach benzynowych największą zaletą wtrysku bezpośredniego jest możliwość dość łatwego uzyskania uwarstwionego spalania. W przypadku silników wysokoprężnych wtrysk bezpośredni daje możliwość pełnej kontroli nad pracą jednostki napędowej dzięki precyzyjnemu dostosowywaniu ilości wtryskiwanego paliwa oraz momentu wtrysku i czasu jego trwania, jak też stopnia jego rozpylenia, co oznacza wyższą ekonomiczność pracy silnika i obniżenie toksyczności spalin. W najnowocześniejszych układach tego typu możliwe jest również kontrolowanie temperatury procesu spalania oraz regulowanie^ ułożenia wtryskiwanego paliwa w komorze spalania, jak też stosowanie precyzyjnego wtrysku pilotażowego. W silnikach dieslowskich warunkiem wstępnym wykorzystania całego potencjału zalet wtrysku bezpośredniego jest uzyskanie bardzo wysokiej wartości ciśnienia wtrysku. Wady bezpośredniego wtrysku w silnikach wysokoprężnych, jak twarda i hałaśliwa praca czy mniejsze obroty maksymalne, są z nadwyżką rekompensowane przez takie zalety jak wyższa sprawność, czyli mniejsze zużycie paliwa, i niższa toksyczność spalin.
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Nowy Golf otrzymał od Euro NCAP najwyższą notę Nowy Golf otrzymał od Euro NCAP najwyższą notę
    Nowy Golf otrzymał od europejskiej organizacji ochrony konsumentów – Euro NCAP – najwyższą notę pięciu gwiazdek. Ponadto został wyróżniony prestiżową "Euro NCAP Advanced Awards " za innowacje w dziedzinie ...
    Najważniejsze zmiany w ubezpieczeniach OC Najważniejsze zmiany w ubezpieczeniach OC
    11 lutego 2012 roku nastąpiła nowelizacja w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Przepisy te obowiązują już wszystkich posiadaczy ...
  • Helikopter - loty wycieczkowe
    Nissan 350Z
    Volkswagen Passat, zabudowa bagażnika CarAudio
    69. Rajd Polski, Esapekka Lappi, Janne Ferm, podium, SKODA Motorsport

Komentarze do hasła

  • UWAGA: żeby dodać komentarz musisz być zalogowany na forum.

    W naszym słowniku jest możliwość dodania zdjęcia przy danym haśle. W związku z tym zwracamy się do was z prośbą o przesyłanie do nas zdjęć na adres info(at)forumsamochodowe.pl które obrazowo opisują dane hasło, a my postaramy się takie zdjęcia umieścić na stronach słownika. (Jedno zdjęcie do hasła, do przesyłanego zdjęcia prosimy dopisać hasło przy którym powinno się ono znaleźć).