KERS - Kinetic Energy Recovery System

  • Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych
  • KERS - Kinetic Energy Recovery System

    KERS - Kinetic Energy Recovery System


    System odzyskiwania energii kinetycznej – KERS znany jako koło zamachowe KERS (Kinetic Energy Recovery System), jest montowany na tylnej osi. W trakcie hamowania, energia hamowania powoduje obracanie się koła zamachowego z prędkością 60000 obr./min. Kiedy samochód rusza, energia wirującego koła zamachowego zostaje przekazana na tylną oś poprzez specjalną przekładnię.

    Silnik spalinowy, który napędza przednią oś, zostaje wyłączony, kiedy tylko rozpoczyna się hamowanie. Energia zmagazynowana w układzie z kołem zamachowym, może zostać wykorzystana podczas ruszania samochodu lub później, np. w trakcie jazdy.

    "Energia kinetyczna, przełożona na ruch koła zamachowego, wystarcza do napędzania samochodu przez krótki czas. Ma to duży wpływ na zużycie paliwa. Nasze obliczenia pokazują, że dzięki systemowi KERS możliwe będzie wyłączenie silnika spalinowego przez około połowę jego czasu, według nowej metodologii europejskiego cyklu jazdy (NECJ)" wyjaśnia Derek Crabb.

    Ponieważ kolo zamachowe jest uruchamiane w trakcie hamowania, a czas trwania magazynowania energii – czyli czas obracania się koła zamachowego – jest ograniczony, ta technika jest najbardziej efektywna w trakcie jazdy obejmującej powtarzające się hamowanie i ruszanie. Innymi słowy, oszczędności paliwa będą największe w trakcie jazdy miejskiej oraz np. podczas jazdy po krętych drogach.

    Jeśli energia zmagazynowana w kole zamachowym zostanie połączona z pełną mocą silnika spalinowego, da to pojazdowi dodatkowe 80 KM mocy, a dzięki szybkiemu przyrostowi momentu obrotowego, zwiększy sprawność przyspieszania, skracając czas od 0 do 100 km/h nie o ułamki sekund, lecz o całe sekundy. Czterocylindrowy samochód doświadczalny, Volvo S60, przyspieszał od 0 do 100 km/h w ciągu 5,5s.

    Koło zamachowe, które zostało wykorzystane w eksperymentalnym systemie firmy Volvo Cars, było wykonane z włókien węglowych. Ważyło ono około 6 kg i miało średnicę 20 cm. Wykonane z włókien węglowych koło zamachowe obracało się w próżni, w celu ograniczenia strat wywołanych przez opory powietrza.


    Ocena: 5.0/5 (1 głos)
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    CarPlay w samochodzie bez fabrycznego modułu. Czy to możliwe?
    CarPlay to wygodne i bezpieczne użytkowanie iPhone’a w samochodzie. Nawigacja, odtwarzanie muzyki i ulubione aplikacje – wszystko dostępne z dotykowego panelu sterowania systemem inforozrywki. Poznaj Apple CarPlay ...
    SKODA Octavia RS na Festiwalu Prędkości Goodwood
    Podczas Festiwalu Prędkości Goodwood 2013 SKODA po raz pierwszy zaprezentuje Nową Octavię RS. Nowa SKODA Octavia RS to sportowa i jednocześnie najszybsza seryjna wersja najważniejszego modelu marki. Samochód będzie ...
  • Komentarze
  • ~ArteK2014-08-14 12:51:35

    Ciekawe rozwiązanie. Pozostaje pytanie jak trwały będzie ten moduł i jak droga będzie ewentualna jego naprawa lub wymiana?