VTEC dlaczego tak chwalony?

VTEC dlaczego tak chwalony?

03 Lut 2015, 19:40

Witam
Tak jak w temacie, chciałbym wiedzieć, dlaczego tak bardzo chwalony jest VTEC? Przecież jeżeli chodzi o moc i osiągi wypada on gorzej od przeciętnej V6'tki, więc czy jest w nim coś takiego o czym nie wiem? Z góry dzięki za odpowiedź :)
ZeNx4
Nowicjusz
 
Posty: 42
Prawo jazdy: 30 11 2013
Przebieg/rok: 10tys. km
Auto: Rover 416
Silnik: 1.6 115KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1998

Re: VTEC dlaczego tak chwalony?

03 Lut 2015, 23:45

Musisz najpierw zrozumieć że VTEC nie oznacza V6, jest to system elektronicznie sterowanych zmiennych faz i skoków zaworów.

Tu widać na filmiku jak to pracuje:

[Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



Silniki VTEC są praktycznie jedyne z jednostek czterocylindrowych które przewyższają miękkością pracy wiele silników V6. Wystarczy posłuchać ich pracy na wolnych obrotach praktycznie są nie słyszalne, a lekkość z jaką wchodzą na wysokie obroty do ponad 6tys.obrotów jest niesamowita :) Taki efekt osiągnięto stosując dwa wałki wyrównoważające siły bezwładności drugiego rzędu. Wałki te umieszczono w bloku po obu stronach wału korbowego nieco powyżej jego osi. Wałki napędzane paskiem zębatym i obracają się dwa razy szybciej od wału korbowego. System ten pozwala na bardzo skuteczną redukcję drgań silnika przy średnich i wysokich obrotach.

Silniki te są zazwyczaj bardzo oszczędne, a zarazem dynamiczne jeżdżąc do około 3,5tys. obrotów. Chcąc pojechać szybciej musimy pamiętać że te silniki lubią wysokie obroty i VTEC załącza się od około 4tys. obrotów jest to wyczuwalne mocą jak i słuchowo też da się odczuć całkowicie inny dźwięk silnika :mrgreen: Trzeba też pamiętać że spalanie również wzrasta :)

Jeździłem Civic 1.8 VTEC 140KM Type-S i moje wrażenia były takie że nie chciało mi się z niego wysiadać :) Dzięki fajnie dobranym przełożeniom skrzyni ruszanie z pod świateł "normalne" potrafi bez większego problemu inne samochody zostawić w tyle o kilka długości i mamy wrażenie że ruszamy samochodem delikatnie.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6835
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Alfa Romeo Tonale - hybrid? Alfa Romeo Tonale - hybrid?
    Włoski producent przedstawił to auto na targach w 2019 roku i było ono nawet w Poznaniu na Motor Show. SUV ma bardzo ciekawy design i jak na razie jest to wersja koncepcyjna ale nie widać przeszkód żeby w niedalekiej ...
    [D] 159 1,9JTDM / 320d e90 / C 220 CDI w203 / S60 2,4 D5 [D] 159 1,9JTDM / 320d e90 / C 220 CDI w203 / S60 2,4 D5
    Podstawowe kryteria zestawienia: - sedan segmentu D - silnik diesla o mocy ok. 150KM - manualna skrzynia biegów - modele z okolic 2005r. Wytypowane modele do zestawienia: - Alfa Romeo 159 1,9JTDM - 150KM - BMW 320d ...

  •