Więcej mocy ale z falowaniem obrotów

11 Maj 2022, 12:44

Cześć,
Postaram się opisać w miarę dokładnie co się dzieje. Proszę o poradę.
Zakładając, że wyjeżdżam samochodem 5 razy w tygodniu to 1-2 razy na 5 zdarza się taka sytuacja:

W te 1-2 dni auto ma więcej mocy, silnik pracuje jakby kulturalniej, spalanie jest niższe, chętniej wkręca się na obroty, dźwięk przy dynamicznym przyspieszaniu jest narastająco-miarowy. Ogólnie jeździ tak jak powinien. ALE! Tak jest tylko przy dodawaniu gazu. Na postoju, biegu jałowym po rozgrzaniu zachodzą dwie rzeczy:
- falują obroty (ze 3 razy zgasł)
- trzęsie się cały samochód
- czasami oba powyższe
Towarzyszy temu wysokie spalanie chwilowe na postoju np. od 1.0 do 1.8 gdzie normalnie jest od 0.4 do 0.8. Prawie zawsze w taki dzień spodziewam się, że tak będzie bo przy ok 2 tys. obrotów (trzymając je cały czas a nie przyspieszając) leciutko poszarpuje - to zwiastuje już od startu, że to będzie dzień zwiększonej mocy fajnego przyspieszania, ale i trzęsiawki samochodu

W pozostałe dni zamiast obiecanych przez producenta 90KM ma może ze 60, jeździ z dynamiką traktora, ale za to jak stoję na światłach to mam komfort bo nikt nie trzęsie samochodem

Wymienione był wszystkie płyny, płukanka, filtry (paliwa też). Żadnych błędów nie pokazuje. Tak się dzieje dość długo (rok) z różnymi natężeniami, zawsze losowo. Poza tym nie ma innych problemów, niby da się z tym żyć.

Moje wrażenie jest takie jakby się nie włączała turbina dlatego nie ma mocy a jak już pracuje ok w te niektóre dni to może podaje za dużo i przeładowuje? Więc dlaczego nie ma błędów?
Naiwnie sobie myślę, że może jakiś chiptuning był tu pomógł jakby mu zmodyfikować mapy i zakres działania.

U mechaników byłem trzech, żaden nie był w stanie powiedzieć co jest przyczyną. Jeden z nich raz zauważył zbyt niskie ciśnienie paliwa na kompie, ale nie permanentnie.
Zastanawia mnie jeszcze skąd się bierze podwyższone spalanie na postoju? Co za to odpowiada?

Mam na telefonie forscana i próbowałem coś tam mierzyć podczas jazdy. Mam zapisane CSVki z jakimiś wykresami, ale nie mam pojęcia jak to odczytywać.
Co robić? :(
Adijos5
Nowicjusz
 
Posty: 12
Zdjęcia: 5

11 Maj 2022, 13:10

Co to za silnik, pojemność i samochód? Wiemy, że powinien mieć 90KM i tyle :)
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10111
Zdjęcia: 35

11 Maj 2022, 13:12

aa no tak już podaję ;)
Ford Focus mk2, 2010
1.6 Tdci, 90KM, 66 kw, DPF suchy
Adijos5
Nowicjusz
 
Posty: 12
Zdjęcia: 5

11 Maj 2022, 13:23

Adijos5 napisał(a):Zastanawia mnie jeszcze skąd się bierze podwyższone spalanie na postoju? Co za to odpowiada?
np. procedura wypalania filtra DPF. Warto by było sprawdzić jak mocno jest zapchany popiołem.

Duży masz przebieg? Oleju Ci nie przybywa w silniku?
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10111
Zdjęcia: 35

11 Maj 2022, 13:35

Olej od zalania nowego przez cały okres (10 tys km) jest na stałym poziomie. Jest to diesel więc może i trochę spala oleju ale DPF produkuje nowy? Tego nie wiem, może poprostu nic nie spala.
DPF z tego co patrzył mechanik na komputerze jest w normie. Poza tym jeżdżę często na trasie takiej że by się dopalił, miasta mało.
Przebieg: 277 tys.
Adijos5
Nowicjusz
 
Posty: 12
Zdjęcia: 5

11 Maj 2022, 13:55

Adijos5 napisał(a): Jest to diesel więc może i trochę spala oleju ale DPF produkuje nowy? Tego nie wiem, może poprostu nic nie spala.
Przy wypalaniu DPFa jest zwiększona dawka paliwa które może przedostawać się do oleju silnikowego tak w skrócie.

Czy EGR był sprawdzany? Nic o nim nie wspomniałeś, a on może powodować takie problemy.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10111
Zdjęcia: 35
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Prestiżowa nagroda "Red Dot" dla samochodu Skoda Rapid
    SKODA Rapid otrzymała prestiżową nagrodę "Red Dot" przyznaną za wzornictwo. 37 ekspertów z jury konkursu "Red Dot Design Award" przyznało jedną z bardziej pożądanych nagród modelowi Rapid. Auto wyróżniono ...
    Jak często kierowca powinien badać wzrok?
    Jak często kierowcy badają wzrok? Zwykle, gdy ubiegają się o prawo jazdy. Później, jeśli na tym etapie nie stwierdzono wady wzroku, nie mają już takiego obowiązku i mogą bagatelizować nieostrość widzenia. Kierowcy ...

11 Maj 2022, 14:12

Był czyszczony, mechanik twierdzi że ok. Kiedyś poprawiło sytuację wyczyszczenie przepływomierza, ale na krótko (jakies 1500 km). Czyszczony był 2 razy i za każdym razem po podobnej ilości km problem wracał więc wymieniłem na nowy (pasujący do vin).
Ostatni tydzień jazdy to zwiększona dynamika samochodu, mniejsze wibracje, ale spalanie postojowe wysokie, jak wyłączam klime to spada do 0.9 (normalnie powinno być do 0.5)
Adijos5
Nowicjusz
 
Posty: 12
Zdjęcia: 5

16 Maj 2022, 12:26

Podbijam temat, czy ktoś może cokolwiek doradzić? :(
Adijos5
Nowicjusz
 
Posty: 12
Zdjęcia: 5

17 Maj 2022, 12:28

Więcej mocy ale z falowaniem obrotów Więcej mocy ale z falowaniem obrotów Więcej mocy ale z falowaniem obrotów Więcej mocy ale z falowaniem obrotów Więcej mocy ale z falowaniem obrotów Wczoraj samochód dostał szału na postoju, jakbym nie miał zapiętych pasów to bym wyleciał z niego. Włączyłem od razu apkę na telefonie, zamieszczam screeny momentów w którym pojawiło się falowanie i trzęsienie. Tuż przed tym zgasł i nie chciał odpalić przez minutę. Po włączeniu trząsł się i falował - z tego momentu daje screeny.
MAF na postoju pokazuje 9,8 g/s i jest stały. Podczas falowania zauważyłem zmianę w wykresach od EGRa, jak linia się prostowała to wtedy był dużo spokojniejszy. Czy to jest jakoś skorelowane z MAF? Dlaczego EGR w ogóle na postoju się otwiera i zamyka?
Widać, że EGRVP, EGRV_FLOW, EGR_PCT.OBDII są wtedy zmienne, ale EGR_TV jest stały na 93,5%
Adijos5
Nowicjusz
 
Posty: 12
Zdjęcia: 5

17 Maj 2022, 18:01

EGR jest specyficzny ale nie powinien otwierać się na wolnych obrotach. Do tego żeby się otworzył potrzebne są specyficzne warunki, powinien pozostawać zamknięty na obrotach biegu jałowego oraz kiedy silnik nie jest obciążony lub nie osiągnie optymalnej temperatury pracy (tu przy jednostajnej jeździe będzie się pewnie otwierał). Nie powinien się otwierać też przy pełnym obciążeniu silnika.

Co to za apka? Masz jakiś opis do tych parametrów co wyświetla?
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10111
Zdjęcia: 35

20 Maj 2022, 11:36

To jest z ForScan. Zastanawia mnie zależność pomiędzy:

1 czerwony wykres EGR_TV % w czasie jazdy jak przyspieszam to jest pik w dół - rozumiem, że to znaczy że w tym momencie zawór się zamyka. [Zawór przepustnicy EGR]

2 żółto-pomarańczowy wykres EGR_PCT.OBDII % - polecenie uruchomienia EGR

3 Fioletowy EGR_FLOW % - cykl pracy zaworu recyrkulacji spalin

4 żółty EGRVP % - położenie zaworu układu recyrkulacji spalin

Dlaczego wykresy 2,3,4 się zmieniają w momencie jak 1 jest niezmienny? Podczas jazdy widzę, że przy przyspieszaniu 1 się zmienia. Na postoju jest zawsze stały. Jak zachodzi falowanie obrotów na postoju to wtedy zmieniają się 2,3,4 a 1 nie.
O co tu może chodzić? :no:
Adijos5
Nowicjusz
 
Posty: 12
Zdjęcia: 5