Wskazania sondy lambda za katalizatorem

01 Lut 2017, 21:10

Przy sprawnym katalizatorze sonda za nim na postoju pokazuje mi niskie wartości ok. 0.1V podczas jazdy są to wysokie odczyty ok 0.8V (oba wykresy w miare płaskie)czy tak powinno być? Jeśli tak to niech ktoś wyjaśni dlaczego (cały czas żyłem w przekonaniu ze powinno być zawsze niskie napięcie bo w katalizatorze reszta tlenu jest spalana a więc czujnik nie powinien wykrywać tlenu...) ?
Z góry dzięki.
damian87
Początkujący
 
Posty: 155
Zdjęcia: 8
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: lexus is200
Silnik: 2.0 155km
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

01 Lut 2017, 21:13

Jeśli ECU nie wypluwa błędami drugiej sondy to nie ma się czym martwić
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4673
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

01 Lut 2017, 21:38

Jeżeli druga sonda ( diagnostyczna ) ma wysokie napięcie, to bardzo dobrze, bo oznacza to, że katalizator pracuje prawidłowo. Poziomy wykres to potwierdza. W miarę zużycia katalizatora sygnał napięciowy drugiej sondy będzie zbliżał się do sygnału napięciowego pierwszej sondy. A jak się wyrównają, to znaczy, że katalizator do wymiany.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

01 Lut 2017, 21:59

Próbuje to ogarnąć i stąd moje pytania.
1.A to ze na postoju na biegu jałowym wykres jest nisko to też dobrze?
2.Jeśli sonda lambda to czujnik tlenu i pokazuje wysokie napięcie to oznacza to że w spalinach jest dużo tlenu i tym samym szkodliwe spaliny z silnika są dopalone? Dobrze myślę?
damian87
Początkujący
 
Posty: 155
Zdjęcia: 8
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: lexus is200
Silnik: 2.0 155km
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

02 Lut 2017, 10:01

Ja myślę, że jak chcesz zgłębić wiedzę o sondach lambda, to musisz poszperać w necie. Jest tam pełno różnistych artykułów na ten temat, które ci wyjaśnią jak działa sonda lambda, jakie są rodzaje tych sond, po co są dwie, z jakimi innymi czujnikami współpracują itd itd.
Jakby chcieć to wszystko opisać na forum to dużo pisania by było.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

25 Maj 2017, 22:49

Nie mogę znaleźć jednoznacznej odpowiedzi.....
Rozumiem że jeśli katalizator jest sprawny to wykres ma być w miarę płaski tak? Ale na postoju na wygrzanym katalizatorze lepiej aby był na górze czy na dole? I co oznacza jedna i druga opcja?
damian87
Początkujący
 
Posty: 155
Zdjęcia: 8
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: lexus is200
Silnik: 2.0 155km
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Honda NSX
    Pierwsza generacja Hondy NSX była autem niezwykłym. Przełomowe nadwozie wykonane w całości z lekkiego aluminium, silnik V6 znajdujący się za plecami kierowcy i niezwykłe właściwości jezdne wywoływały zachwyt. NSX powróciło ...

29 Maj 2017, 13:17

damian87 napisał(a):Rozumiem że jeśli katalizator jest sprawny to wykres ma być w miarę płaski tak?
Tak, nie będzie to idealnie płaska linia ale bardzo zbliżona do niej.

Jak masz wygrzany katalizator i sonda druga pracuje to nie ważne czy jedziesz czy stoisz linia powinna być raczej płaska i jeśli sygnał sondy ma wysokie napięcie to katalizator działa skutecznie. Dlaczego tak się dzieje? Bo przy pracującym prawidłowo katalizatorze cały tlen który zawarty jest w spalinach zostaje zużyty do reakcji chemicznej tlen + szkodliwe substancje. Po pewnym czasie użytkowania katalizatora zużywa się i część szkodliwych gazów opuszcza go w nie zmienionej postaci co powoduje że druga sonda zaczyna zbliżać swój sygnał wyjściowy do pierwszej sondy przed katalizatorem (zaczyna falować). Wtedy ewidentnie problemem jest sam katalizator który należało by wymienić, aby przywrócić prawidłową pracę układu wydechowego.

Problemy z katalizatorem spowodowane właśnie nie dopalaniem przez niego szkodliwych substancji powstają stopniowo i pojawia nam się wtedy błąd P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold) wraz z zaświeceniem kontrolki silnika. Wyskakuje on zazwyczaj przy 2200-3200 obr. min. i jednostajnej jeździe przez dłuższą chwilę. Na początku ten błąd będzie się pojawiał co kilkaset kilometrów i systematycznie będzie się zmniejszał.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

29 Maj 2017, 16:51

Wszystko się zgadza z tym co napisałeś, tylko np. U mnie wykres sondy za katalizatorem to w miarę płaska linia ale stoi nisko ok 0.1-0.2V (chyba że pierwsza dłuższą chwilę stoi wysoko to wykres drugiej tez powędrował wyżej)
Co może znaczyć ze wykres jest płaski ale nisko? pisałeś ze powinien być wysoko (mieć większe napięcie)
Cały czas bylem pewien ze jest dobrze, rozumowałem to tak ze sonda to jest przecież czujnik tlenu, wiec jeśli wykres na niej jest nisko to znaczy ze katalizator działa poprawnie bo spała tlen i toksyczne substancje. ...
damian87
Początkujący
 
Posty: 155
Zdjęcia: 8
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: lexus is200
Silnik: 2.0 155km
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

29 Maj 2017, 17:21

damian87 napisał(a):Co może znaczyć ze wykres jest płaski ale nisko? pisałeś ze powinien być wysoko (mieć większe napięcie)
Tak powinien być wyżej tak około 0,6-0,8V, ale na wolnych obrotach może nie działać w pełni sprawnie. Czy jak dodasz gazu tak około 2000 obr. to napięcie podnosi się?

Sonda za katem powinna wskazywać napięcie 0,6-0,8V, które oznacza bardzo niski poziom tlenu w spalinach za katalizatorem, gdyż przy sprawnym katalizatorze, cały tlen wykorzystywany jest do procesów chemicznych.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

29 Maj 2017, 22:59

A musze zobaczyć właśnie jakie wskazania tej sondy są podczas jazdy ze stałym obciążeniem może faktycznie jest tak jak piszesz, jest wyżej...
A sonda za kolektorem jak jest wysoko to jest bogato w tlen czy ubogo?
Bo przyznam że teraz zaburzyłeś mój światopogląd :)
damian87
Początkujący
 
Posty: 155
Zdjęcia: 8
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: lexus is200
Silnik: 2.0 155km
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

30 Maj 2017, 10:01

damian87 napisał(a):A sonda za kolektorem jak jest wysoko to jest bogato w tlen czy ubogo?
W tym przypadku jest ubogo w tlen.

Prosto i zwięźle można to wytłumaczyć w taki sposób im więcej jest tlenu w spalinach, tym niższe napięcie generowane będzie na sondzie. Zatem w przypadku małej ilości powietrza w układzie wydechowym, napięcie na sondzie będzie wyższe, czyli w przypadku ubogiej mieszanki to napięcie około 0,1 V, a jak na bogato to około 0,9 V. :)
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

30 Maj 2017, 20:50

Dzięki jak nie wiem co !! :lol:
damian87
Początkujący
 
Posty: 155
Zdjęcia: 8
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: lexus is200
Silnik: 2.0 155km
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

31 Maj 2017, 08:25

damian87 napisał(a):Dzięki jak nie wiem co !!
Nie ma problemu :)
Posprawdzaj u siebie jak zachowuje się ta sonda (podczas jazdy ze stałą prędkością) i daj znać jakie ci wyjdą napięcia albo wrzuć wykres jak uda ci się go zapisać.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

31 Maj 2017, 16:15

jazda przy 2000rpm

[Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]




Jazda przy 3000rpm (chyba lepiej wygląda? )

[Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

damian87
Początkujący
 
Posty: 155
Zdjęcia: 8
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: lexus is200
Silnik: 2.0 155km
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

01 Cze 2017, 12:53

3000 obrotów chyba równiej trzymasz i widać to na wykresie poza tym przy wyższych obrotach sprawność katalizatora jak widać wzrosła.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999